Green NCAP er den grønne søsteren til Euro NCAP, den berømte gjengen som kollisjonstester alle nye biler her i Europa.
De grønne skal selvsagt måle utslippene og effektiviteten til nye biler, og etter en pilotfase startet de opp for fullt i fjor.
-->
De har allerede rukket å teste over 50 biler, inkludert fire elbiler og en hydrogenbil. Denne kvintetten oppnådde selvsagt 5 stjerner, for de forurenser som kjent ikke lokalt.
Utenom nullutslippsbilene finnes det mange som faktisk er ganske snille mot miljøet, med den ladbare versjonen av Toyota Prius som den foreløpig snilleste. Den fikk utdelt 4 stjerner da den ble testet tidligere i år.
Det er flere som har fått 3,5 stjerner, og nå får disse selskap av nok en bil.
Mazda satser hardt på sin Skyactiv-teknologi, og Mazda 2 er utstyrt med en 1.5-liters Skyactiv-G bensinmotor med manuelle gir og tohjulsdrift. At denne er ganske så effektiv viser altså testene i regi av Green NCAP.
Disse er delt opp i tre hovedkategorier, ren luft, energi-effektivitet og drivhusgasser. Her deles det ut poeng, og snittet blir til slutt til antall stjerner.
Nullutslippsbilene scorer 10 poeng i hver kategori, men de bilene som klatrer over 5 i hver kategori ansees som ganske grønne.
Mazda 2 gjorde nettopp det, og blir belønnet med 3,5 stjerner. En score som betegnes som «utmerket» av Green NCAP. Mazda 2 scoret 5,9 i ren luft, 6,9 i energi-effektivitet og 5,6 i drivhusgasser.
En annen bil som klarte seg ganske bra var Ford Puma. Den kompakte SUV-modellen som kom i 2019 er laget på den samme plattformen som Fiesta, og er utstyrt med en 3-sylindret bensinmotor som også kan by på mildhybrid-teknologi.
Puma oppnådde 6,4 i energieffektivitet og 5,1 i drivhusgasser, men med 4,8 poeng i ren luft-kategorien ble måtte den nøye seg med 3 stjerner. Ingen krise, for ifølge Green NCAP er dette en godkjent score.
Den tredje som ble testet var en dieselbil, mer bestemt DS 3 Crossback 1.5 Bluehdi Diesel 4X2 Automatic.
DS 3 Crossback hadde premiere i 2018, og er blant annet utstyrt med et effektivt partikkelfilter kalt DPF.
Men Green NCAP måler også utslippet av ammoniakk (NH3), en forurensning som ikke regulert gjennom lovgivning. Og i kampen mot dette var DS 3 Crossback mindre effektiv, og scoren i både ren luft (4) - og drivhusgasser-kategorien (3,3) falt ganske betraktelig.
Den var imidlertid ganske så effektiv med en score på 5,8, så det endte med 3 stjerner for DS 3 Crossback.
Les også: