Det er ikke tilfeldig at MC20 heter nettopp det, for dette er en Maserati Corse presentert i 2020. Denne litt mer banefokuserte bilen fulgte opp spesialutgaven MC12, som nei, ikke kom i 2012. Den dukket opp i 2004, men hadde dog en motor med 12 sylindre.
Nå tar MC20 et nytt steg på evolusjonsstigen, og vises som MCPura. Evolusjonsteorien sto so kjent Darwin for, mens Einstein kom opp med relativitetsteori.
Maserati MCPura er altså en videreutvikling av MC20, og det betyr at den samme kraftenheten er på plass. Mer eksakt V6 Nettuno-motoren, og den 3-liters twinturboen leverer 630 hk ved 7.500 o/min og 720 Nm dreiemoment fra 3.000 o/min.
Effekt/vekt-forholdet er ganske imponerende – 210 hk/liter.
Denne har blant annet et forbrenningssystem med doble tennplugger løftet fra Formel 1, og denne løsningen har faktisk Maserati patent på og kan dermed bruke den i vanlige motorer.
Cielo-versjonen har også et uttrekkbart tak i polymerdispergert flytende krystallglass (PDLC), den første i sin klasse, og her er det mulig å bytte fra ugjennomsiktig til gjennomsiktig på ett sekund.
På innsiden kommer blant annet setene i Alcantara Ice med laseretsede Trident-logoer, og dette skal gi et bilde av både en futuristisk og sporty bil.
MCPura skal altså produseres ved den historiske Maserati-fabrikken i Modena, og er i godt selskap. Der lages også GT2 Stradale, og fra fjerde kvartal, GranTurismo og GranCabrio.
Les også:
- Stellantis dropper hydrogensatsingen
- Elbilsalget i Europa skyter fart
- Svære ES90 blir Volvos mest miljøvennlig bil