Det er ikke tilfeldig at MC20 heter nettopp det, for dette er en Maserati Corse presentert i 2020. Denne litt mer banefokuserte bilen fulgte opp spesialutgaven MC12, som nei, ikke kom i 2012. Den dukket opp i 2004, men hadde dog en motor med 12 sylindre.
Nå tar MC20 et nytt steg på evolusjonsstigen, og vises som MCPura. Evolusjonsteorien sto so kjent Darwin for, mens Einstein kom opp med relativitetsteori.
Grunnen til at vi roter oss bort i dette er at Maserati faktisk brukte Einsteins som en slags referanse da bilen blir vist fram under Goodwood Festival of Speed, da med «ligningen» E = MCPURA. Dette skal visstnok symboliserer bilens energi og fortreffelighet.
– Med MCPura gjenvinner Maserati nok en gang sin rettmessige plass: På toppen og trampende i bakken, sier Santo Ficili, driftsdirektør Maserati.
– Begge versjonene – coupé og Cielo – lages ved vårt historiske anlegg i Modena, der hjertet til Trident har slått i nesten 90 år.

Maserati MCPura er altså en videreutvikling av MC20, og det betyr at den samme kraftenheten er på plass. Mer eksakt V6 Nettuno-motoren, og den 3-liters twinturboen leverer 630 hk ved 7.500 o/min og 720 Nm dreiemoment fra 3.000 o/min.
Effekt/vekt-forholdet er ganske imponerende – 210 hk/liter.
Denne har blant annet et forbrenningssystem med doble tennplugger løftet fra Formel 1, og denne løsningen har faktisk Maserati patent på og kan dermed bruke den i vanlige motorer.
Som vanlig er bilen helprodusert i Italia, og blant høydepunktene er en kropp i karbonfiber, de spesielle sommerfugldørene, det innfellbare glasstaket for den toppløse utgaven og ikke minst noen av de nye fargene.
For eksempel Ai Aqua Rainbow, en farge som skifter i sollys og er inspirert av regnbuen, og andre farger er Devil Orange, Verde Royale og Night Interaction.

Cielo-versjonen har også et uttrekkbart tak i polymerdispergert flytende krystallglass (PDLC), den første i sin klasse, og her er det mulig å bytte fra ugjennomsiktig til gjennomsiktig på ett sekund.
På innsiden kommer blant annet setene i Alcantara Ice med laseretsede Trident-logoer, og dette skal gi et bilde av både en futuristisk og sporty bil.
MCPura skal altså produseres ved den historiske Maserati-fabrikken i Modena, og er i godt selskap. Der lages også GT2 Stradale, og fra fjerde kvartal, GranTurismo og GranCabrio.
Den aller ferskeste heter altså MCPura, som altså er enda litt mer moderne utgave av MC20. Og slik ser den ut:
Les også: