Mange av bilprodusentene har presentert veldig gode tall for 2023, og det inkluderer også en av de virkelige gigantene ‒ den tyske Volkswagen-gruppen. De endte med et salg på 4,826 millioner kjøretøy, opp fra 4,069 millioner i 2022. En økning på hele 19 prosent, altså.
I konsernet finner vi også et langt mer nisjemerke, nemlig selveste Lamborghini som formelt er eid av Audi som igjen tilhører Volkswagen-gruppen.
Vi er nå inne i en tid hvor også superbilene stadig oftere kommer med helelektriske drivverk, men mange foretrekker åpenbart fortsatt de som kommer med skikkelige motorbrøl. Det viser Lamborghinis salgstall for 2023.
For aller første gang passerte det italienske supermerket 10.000 biler i løpet av et kalenderår, og endte 2023 med et salg på 10.112 biler. Dermed er en ny grense brutt.
- Rekordstor driftsmargin på 27,2 prosent
- Rekordhøye inntekter på 2,66 milliarder euro
- Et driftsresultat på over 700 millioner euro for første gang
Driftsresultatet endte altså på vanvittige 8,4 milliarder kroner, og det bør iallfall ikke stå på økonomien når nye biler skal utvikles.
I dag tilby Lambo tre hovedmodeller, Revuelto, Huracán og SUV-modellen Urus, og de to siste får nye hybrid-systemer i år.
Merket har også vist fram et elbilkonsept kalt Lanzador, men produksjonsutgaven av denne skal ikke komme før i 2028.
Så ja, foreløpig kan de som elsker lyden av de store V-motorene puste lettet ut, og på samme tid skyter salgstallene til Lamborghini stadig mer til værs.
Les også:
- Ny ID. Buzz med AWD og mer krefter
- Dennis Hauger med knallsterk kvalifisering
- Subaru og Dell tar AI ut til veiene