ID. Buzz har utvilsomt vært en suksess siden de ankom sent i 2022, og det er så langt registrert rundt 2.000 eksemplarer av personbilutgaven Buzz Pro og rundt 5.000 av varebilen kalt Buzz Cargo her i Norge.
Dette er el-tidens svar på den legendariske folkevognen, hippiebussen eller Bulli om du vil, og med GTX blir også dette den aller sterkeste som noensinne er laget. For den tredje varianten av ID. Buzz bærer altså de tre berømte bokstavene.
Som med standard Buzz Pro blir også GTX tilgjengelig enten som en kort eller lang variant, og uansett hva kundene velger vil bilen ha 340 hestekrefter og 4Motion firehjulsdrift.
Volkswagen tror at ID. Buzz GTX skal klare 0-100 km/t på 6,5 sekunder, så det går virkelig unna også med denne flerbruksbilen. Toppfarten er begrenset til 160 km/t.
Ettersom GTX er topputgave kommer den også med en del utstyr allerede som standard, og blir også den første i familien med et Head up-display tilgjengelig.
Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser også at stemmestyrings-assistenten IDA er kraftig forbedret, og her er ChatGPT integrert.
Infotainmentet hvor ID. Software 5.2 er på plass har fått en skjerm som er økt til 12,9 tommer, mens IQ.Light Led Matrix hovedlykter også er standardutstyr.
GTX er altså en velkjent betegnelse, og Buzz GTX får også sine kjennetegn. Her er det en særegen støtfanger foran med de gjenkjennbare kjørelysene, flere paneler i sort høyglans og sorte GTX-emblemer, opplyser Volkswagen.
Standardfargen «Cherry red» er også eksklusiv ID. Buzz GTX, som er skodd med 20-tommers «Solna»-felger som standard.
På innsiden skal mørke toner understreke det sportslige preget, og det er også et eksklusivt sort taktrekk, GTX-logo i setene, røde kontrastsømmer og GTX-logo på rattet.
Det mye GTX-medlemmet er ikke så altfor langt unna.
‒ Salget av bilen starter i løpet av sommeren, og de første bilene vil ankomme andre halvår. Vi gleder oss til et nytt ID. Buzz-tilskudd, sier Matheson.
Når det gjelder 4Motion vil også dette komme til varebilen ID. Buzz Cargo, og salget av denne starter på samme tid som den nye ID. Buzz GTX.
‒ Vi har levert ut over 4.500 ID. Buzz Cargo til norske kunder, og vi ser fram til å kunne tilby også denne med 4Motion. Bilen vil også få forvarming av batteriet og økt ladehastighet, noe vi vet at norske kunder vil sette pris på, avslutter Matheson.
I motsetning til Volkswagen personbil som nå kun tar inn elbiler, kjører Volkswagen Nyttekjøretøy her i Norge også på med tradisjonelle biler.
I tillegg til Buzzen tilbyr de også Caddy Cargo, Crafter og pickupen Amarok, og det er også på vei en ny Transporter med både dieselmotor og elektrisk drivlinje.
Her er bilder av det sprekeste medlemmet i Buzz-familien, en ID. Buzz GTX: