Vi kan alle trenge et par øyne til når vi er ute og kjører, og det har iallfall Subaru tenkt. Dette merket er på mange måter Japans svar på Mercedes og Volvo, for de fokuserer mye på sikkerhet.
De startet med krasjtester allerede på 1960-tallet, og tok et langt steg mot sikrere biler da de introduserte noe de kalte EyeSight i 2008.
Dette er en teknologi som overvåker trafikken, gjør selve kjøringen mer optimalisert og gir deg beskjed om du for eksempel havner utenfor veikanten. I dag finnes det mer enn 5,5 millioner biler med EyeSight-løsningen.
Nå skal det digitale blikket bli enda smartere, faktisk kunstig smart. Ja, vi snakker om AI og enorm rask datakraft. Her spiller noe som heter Dell PowerScale en viktig rolle.
Ved å kombinere teknologi og løsninger fra Subaru og Dell åpnes det for kunstig intelligens-teknologi og høyytelse-lagring, og målet er å øke trafikksikkerheten både for førere, passasjerer og fotgjengere.
– Subaru driver massiv innovasjon ved hjelp av data som gir føreren av bilen et ekstra sett med øyne på veien, og en ekstra fot på bremsen, samtidig som de stoler på at Dell Technologies kan gjøre dette mulig ved hjelp av vår AI-baserte utviklings -infrastruktur, forklarer Arthur Lewis, president, Infrastructure Solutions Group, Dell Technologies.
– Som en AI-klar plattform lar Dell PowerScale selskaper som Subaru integrere, analysere og bruke data til å skape verdifull innsikt som igjen driver menneskelig fremgang og endrer bransjer.
AI krever i utgangspunktet enorme mengder data til analyse, noe som er dårlig nytt for bilens førerassistent-system. Dette må reagere på hundredeler under kritiske situasjoner.
Neste generasjon EyeSight Driver Assist Technology skal altså bruke enorme mengder data, og her skal Dell PowerScale brukes til å lagre og administrere data.
PowerScale kan ifølge Dell selv møte dagens IT-krav for AI-modellering og datavalidering, samtidig som kundene får mulighet for å oppskalere kapasitet og ytelse ‒ uansett hvor data er lokalisert.
Dette åpner for at Subaru Lab kan lagre rundt 1.000 ganger flere filer på plattformen enn tidligere, og dette betyr blant annet at AI-basert bildeanalyse har blitt enklere og man har adgang til ulike datasentre på tvers av Subaru Lab og hovedkontoret i Tokyo.
1.000 ganger høres kanskje ikke så mye ut, men er det for eksempel 1 million filer så blir dette altså 1 milliard. Så ja, et virkelig sjumilssteg.
– Som en merkevare der omdømme vårt er bygd på tillit, søker vi kontinuerlig å utvide vår utvikling av AI løsninger for å øke påliteligheten i bilene våre, samtidig som vi ønsker bidra til vårt felles beste, sier Takashi Kanai, visesjef for Subaru Lab og leder for ADAS-utviklingen.
ADAS står for Advanced driver-assistance system, og er altså en samlebetegnelse på førerassistenter.
– System- og datalagringskravene er i konstant endring, men vi full tillit til at Dell PowerScale er oppgaven verdig som vår underliggende infrastrukturløsning for EyeSight Driver Assist Technology, noe som betyr at vi kan konsentrere oss om å utvikle vår AI-teknologi til det beste for bilførerens sikkerhet, sier Kanai.
EyeSight er verdens første førerassistent som kun bruker stereokamera-teknologi for førerassistenter som automatisk nødbrems, og denne nøyer seg ikke bare med å registrere biler på veien ‒ systemet kan også oppdage motorsykler og fotgjengere som måtte befinne seg i veibanen.
Og det fungerer åpenbart.
Subaru henviser til tall fra Japans data- og forskningsinstitutt for trafikk (ITARDA), og de viser at ulykkesraten for biler i Japan som er utstyrt med EyeSight kun er 0,06 prosent.
Dells PowerScale åpner også for at Subaru Lab effektivt kan differensiere og sortere datalagring på tvers av offentlig, privat og hybride skyløsninger og dermed redusere skykostnadene, melder det store amerikanske dataselskapet.
Les også: