Pickupene havnet litt i bakleksa når bilprodusentene kastet seg på den elektriske bølgen, men nå som den første runden er unnagjort begynner det også å dukke opp helelektriske pickuper.
Isuzu vil også surfe på denne bølgen, og skal under kommende Bangkok International Motor Show som starter 27. mars vise fram en D-Max med et helelektrisk drivverk. Ja, den som er kalt D-Max BEV.
Det elektriske drivverket skal ikke gå på akkord med ytelsene som pickupen er kjent for, og skal by på en nyttelast på 1 tonn og hengervekt på 3,5 tonn. Det klinger nok bra i mange ører.
Isuzu har da også hatt fokus på et elmotorene og ramme- og karosserikonstruksjonen sikrer at D-Max BEV faktisk kan matche den eksisterende dieselversjonen.
Firehjulsdrift-systemet består av nyutviklede e-aksler både foran og bak, og skal ifølge importør RSA åpne for utmerket framdrift på krevende terreng og en jevn akselerasjonsfølelse som er karakteristisk for elektriske kjøretøy.
For Isuzu har bestemt at det er vi som blir det det første landet i verden som lanserer D-Max BEV, og det er nok grunnet vårt forhold til pickupen og ikke minst det faktum at vi nå har blitt et elbilland. For her finner vi de virkelige ekspertene, og Isuzu har også sparret med den norske importøren under utviklingen.
Først skal D-Max BEV lanseres i Norge og Europa, og deretter rulles gradvis ut til blant annet Australia og Thailand.
Les også:
- Peugeot E-5008 med svær rekkevidde
- Nå er det på tide å påregistrere disse
- Fredagen før påske er bulkedagen