Isuzu har på gang en elektrisk versjon av pickupen D-Max, og den skal først til Norge. (Foto: Isuzu)

Isuzu D-Max kommer som elbil, og Norge får den først

En gammel favoritt i gamlelandet er Isuzu D-Max, og nå er det på vei en utgave kalt Isuzu D-Max BEV. Jepp, det betyr en elbilutgave. Og første land ut blir Norge.


Pickupene havnet litt i bakleksa når bilprodusentene kastet seg på den elektriske bølgen, men nå som den første runden er unnagjort begynner det også å dukke opp helelektriske pickuper.

Isuzu vil også surfe på denne bølgen, og skal under kommende Bangkok International Motor Show som starter 27. mars vise fram en D-Max med et helelektrisk drivverk. Ja, den som er kalt D-Max BEV.

-->
Nå kommer ikke dette som et stort sjokk, for Isuzu som 30. mars runder 90 år med dagens navn har tidligere hintet om dette. Men elbilen har så langt vært en hemmelighet.

Det er altså litt av en bursdagsgave både til seg selv og kundene, og dermed gjør det japanske merket seg også klar for en elektrisk framtid.

Selv om bilen fortsatt ikke har hatt premiere, derfor har vi kun ett bilde, så er Isuzu så spent på denne at de mer enn gjerne løfter bittelitt på sløret for den vises offentlig.

Det elektriske drivverket skal ikke gå på akkord med ytelsene som pickupen er kjent for, og skal by på en nyttelast på 1 tonn og hengervekt på 3,5 tonn. Det klinger nok bra i mange ører.

Isuzu har da også hatt fokus på et elmotorene og ramme- og karosserikonstruksjonen sikrer at D-Max BEV faktisk kan matche den eksisterende dieselversjonen.

Firehjulsdrift-systemet består av nyutviklede e-aksler både foran og bak, og skal ifølge importør RSA åpne for utmerket framdrift på krevende terreng og en jevn akselerasjonsfølelse som er karakteristisk for elektriske kjøretøy.

På plussiden vil et elektrisk drivverk også dempe støy og vibrasjoner, så en D-Max har nok aldri vært mer behagelig å kjøre enn denne BEV-versjonen.

Og de første som får stifte bekjentskap med elbilmodellen er landet som nesten er lengst unna Japan, nemlig Norge.

Her er en tegning som viser fronten:

For Isuzu har bestemt at det er vi som blir det det første landet i verden som lanserer D-Max BEV, og det er nok grunnet vårt forhold til pickupen og ikke minst det faktum at vi nå har blitt et elbilland. For her finner vi de virkelige ekspertene, og Isuzu har også sparret med den norske importøren under utviklingen.

Først skal D-Max BEV lanseres i Norge og Europa, og deretter rulles gradvis ut til blant annet Australia og Thailand.

‒ Isuzu D-Max har vært en foretrukket arbeidsbil for mange i flere år, og vi ser fram til å introdusere en elektrisk utgave til norske kunder i 2025, sier Steinar Dokken, salgssjef i Isuzu Norge, som bekrefter at Isuzu Norge har spilt en aktiv rolle i utviklingen av den elektriske pickupen.

 ‒ Representanter fra fabrikken har ved flere anledninger besøkt Norge for å lære om det elektriske markedet i Norge og Europa, sier Dokken.

‒ I tillegg har fabrikken gjennomført en rekke tester på norske veier, både på sommer- og vinterføre. Dette har bidratt til å sikre at den oppfyller Isuzu sine høye standarder for kvalitet, ytelse og pålitelighet, selv under krevende kjøreforhold.

Så ja, en D-Max BEV har allerede hatt norsk jord under hjulene.

Men elbilen venter fortsatt på premieren, og den er altså en uke unna. Så vi får forhåpentlig litt mer informasjon etter dette, og enn så lenge må vi nøye oss med denne infoen rundt den spennende nyheten:

Les også:

Debatt