Totalt har vi mistet 111 mennesker i trafikkulykker så langt i år, og vi må helt tilbake til 2016 for å finne et høyere antall trafikkdrepte i løpet av årets 10 første måneder.
Ifølge de foreløpige tallene til Statens vegvesen har det vært mange ulykker med flere omkomne i 2023, og totalt 12 slike. Det er uvanlig mange. – Vi opplever mange ulykker med flere omkomne i år, sier Svein Ringen i Statens vegvesen. ‒ På samme tidspunkt i fjor var det åtte ulykker med flere omkomne, mot 12 i år. De siste fem årene har vi kun hatt tre til fem ulykker med flere døde gjennom de første 10 månedene av året. Dette kan være tilfeldig, men vil være noe vi ser på i analysen av årets dødsulykker. Ifølge Trygg Trafikk er bilførere- og passasjer de som er hardest rammet, og her er det en økning på nærmere 50 prosent fra i fjor. Og i fjor opplevde vi altså en stor oppgang i antall døde i trafikken i forholdene til årene før. Totalt har 75 mennesker mistet livet i bilene, opp hele 74 prosent fra 2021. – Vi sitter i utgangspunktet godt sikret i bil – med gode sikkerhetssystemer og et beskyttende karosseri. Likevel har kroppen begrenset tåleevne, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk. ‒ Farten bestemmer energimengden i en kollisjon og har derfor stor betydning for skadeomfanget. I tillegg gir økt fart mindre tid til å håndtere uforutsette situasjoner. Derfor må den enkelte ta ansvar i trafikken ved å følge fartsgrensen og kjøre etter forholdene. Lovlig og forsvarlig fart må ikke forveksles. Både vær-, føre- og trafikkforhold gjør at vi ofte må kjøre saktere enn fartsgrensen. Dette er spesielt viktig nå når både sikt- og føreforhold blir dårligere. Vegvesen sier at det har vært 16 flere dødsulykker mellom møtende biler i år enn i 2022, og disse dominerer dødsulykker på veiene. 50 har mistet livet i møteulykker, og 37 har omkommet grunnet utforkjøringer.
