Genesis har på gang en ny serie kalt Magma, og dette er navnet på enda sprekere utgaver av de vanlige modellene. (Fotos: Genesis)

Magma ‒ Genesis’ mer potente biler

Audi har RS, Mercedes sin AMG og BMW byr på M, og nå skal Genesis slå et slag for de mer potente utgavene med Magma-serien.


Ok, i disse tider med steile fronter er det greit å holde tungen rett i munnen når det kommer til Genesis’ nye potente serie. Donald Trumps slagord er nemlig MAGA, Make America Great Again, og det er ikke så veldig langt unna navnet til de nye sjefene hos Genesis.

Magma-programmet skal legge en ny dimensjon til Genesis, og så dermed tar steget over til høyytelsesbiler. Planen er å utvikle en høyytelses Magma-modell for hver serie, slik som GV60 Magma Concept de nå har avduket. 

‒ Genesis Magma presenterer en spennende mulighet til å flytte grensene for ytelse og luksus for nye tolkninger i høyytelsesbiler, med det endelige målet å utvikle modeller eksklusive for Genesis, sier Luc Donckerwolke, Genesis’ Chief Creative Officer.

‒ Merket vil fortsette å avsløre eksperimentelle konsepter med nøye vurdering av både teknologiske og estetiske elementer. Mens hastighet og ytelse er viktig, vil Genesis Magma-programmet se utover og prioritere kjøreopplevelsen for å tenne gleden ved sporty kjøring med uanstrengt komfort.

GV60 Magma Concept skal løfte både designet og ytelsen til dagens GV60 til et nytt nivå, og ja, her snakker vi altså om en elbil laget på Hyundai-gruppens E-GMP-plattform. 

Genesis forklarer at de har senket og utvidet bilen for å gi den mer sportsligere egenskaper, og blant annet gitt den større luftinntak og luftgardiner som løfter den aerodynamiske effektiviteten. 

Det er tatt flere utvendige grep med spoilere og vinger, og bilen er også utstyrt med 21-tommers hjul med integrerte aero-skiver som skal bidra til å kjøle ned bremsene. 

På innsiden er det bøtteseter og seter, nappa og semsket skinn med doble diamantsømmemønstre og fargen som skal følge Magma, en oransje kombinert med titanium grå.

‒ GV60 Magma Concept vil levere rikelig med kraft og gi kundene selvtilliten til å kjøre med ren spenning og begeistring, sier Donckerwolke.

Om de skal teppelegge seriene med Magma-utgaver så har de altså en jobb å gjøre, og i tillegg til GV60 Magma Concept vises det også en GV80 Coupé Concept, en G80 Magma Special og en X Gran Berlinetta Concept.

GV80 Coupé Concept er kanskje spesielt spennende, for denne bilen som ble vist for snart et år siden er Genesis' første coupé-SUV og som ble vist i Magma-fargen. Bilen var visjonen for GV80 Coupé lansert i november i fjor.

Når det gjelder G80 Magma Special skal den være eksklusivt tilgjengelig i Midtøsten.

X Gran Berlinetta Concept er et konsept vist i desember, og skal vise hva som er mulig når det kommer til høyytelses bildesign. Her snakker vi altså om en ekte superbil. 

Sjekk dette:

Genesis har knyttet til seg racinglegenden Jacky Ickx som en partner og ekspert, og det bør love bra. Den belgiske legenden har vunnet både Le Mans og Dakar-rallyet, og vant åtte løp i Formel 1, seks av disse for selveste Scuderia Ferrari. 

Så ja, han vet nok litt om lynraske biler. 

Genesis har også vist fram en visjon for framtidige biler, og denne heter Neolun Concept. Navnet er satt sammen av greske neo og latinske luna, og betyr en ny måne. 

‒ Neolun-konseptet ble inspirert av Koreas ikoniske måneformede porselenskrukker, sier Donckerwolke. 

‒ Det er selve symbolet på tidløs design og sofistikert håndverk.

Her skal det altså være rene linjer og ingen unødvendige utvendige detaljer, og på innsiden skal bilen vise Koreas gjestfrihetskultur med en romslig kabin som fremhever komfort og avslapning.

Her er bilder av Neolun, en smakebit på framtidens biler fra Genesis:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Genesis Genesis Magma