Konseptbilen Saab 9000 Ecosport ble vist fram i 1992, og nå tråkker den nok en gang inn i rampelyset. (Fotos: Custom Motor Show/Saab)

Svenskene skal feire denne 40-åringen

Den er kanskje den beste bilen laget i Trollhättan, og i påsken skal svenskene hylle ikonet som runder 40 år.


Da Saab skulle ta neste steg etter 99 og 900, dro de like godt til Italia. Der fant de en plattform som blant annet Fiat Chroma og Alfa Romeo 164 skulle benytte, og ikke minst en legende når det kommer til design.

Giorgetto Giugiaro står bak linjene til noen av verdens mest kjente biler, slik som DeLorean benyttet i «Tilbake til fremtiden» og Lotus Esprit kjent fra Bond-filmen «Spionen som elsket meg».

Og ja, det er Giugiaro som designet den originale Volkswagen Golf og den første M-modellen fra BMW, M1.

Tilbake i 1980 designet italieneren også en Saab 600, og dette ble altså fulgt opp med en berømt bil som dukket opp 24. mars 1984 ‒ Saab 9000. Denne ble designet sammen med Saabs Björn Envall. 

Bilen ble en suksess, og Saab skuflet ut over en halv million slike før de pensjonerte modellen i 1998. På høyden ble det laget mer enn 50.000 Saab 9000 i året, og modellen ble erstattet av en ikke helt ukjent modell, nemlig Saab 9-5.

Da den nye 9000-modellen ble avduket 24. mars 1984 fikk pressen se en bil som imponerte med en smart innpakning, god innvendig plass, var kollisjonssikker og hadde kraftig turbomotor som banket under panseret. 

Og ja, så var det underholdende kjøreegenskaper.

Den ble altså en favoritt, men det er altså 26 år siden den aller siste Saab 9000 ble laget. I dag er den et symbol på det bilmerket Saab en gang var, og selvsagt en bil for entusiaster.

Og en slik juvel må selvsagt feires når den runder 40 år, noe svenske Custom Motor Show som arrangeres i Jönköping i påsken har tenkt å gjøre. 

Der dukker det opp fem ganske forskjellige eksemplarer, og noen du absolutt ikke ser hver dag. 

«Saab 9000 Ecosport ble vist i 1992 som en teknologidemonstrasjon, samt en prototype for den kommende ytelsesmodellen 9000 CS Aero. Den drøyt 250 hk sterke konseptbilen fikk firehjulsdrift – i hvert fall i teorien – som Saabs daværende eier General Motors endret bare et par uker før premieren», melder Custom Motor Show.

«I 1986 ble tre Saab 9000 Turbo 16 kjørt i en tøff utholdenhetstest på Talladega Speedway i USA. Hele 10.000 miles (16.000 km) ble tilbakelagt dag og natt i 20 dager, med en gjennomsnittshastighet på over 208 km/t. På Custom Motor Show får du se bil nummer 1 fra The Long Run».

De tre andre bilene er modifiserte, eller som det heter på bilspråket ‒ custom. 

Det er en ekte millennium-tidskapsel med kameleonmaling, en praktfullt utstyrt 9000 CD og en tomotors 9000 CS, melder arrangøren. 

Saab 9000 ble altså etterfulgt av 9-5 i 1997, som sammen med 9-3 var de to siste modellene det svenske merket produserte. Den siste 9-5 ble satt sammen i 2012, mens den aller siste 9-3 som debuterte i 1998 ble laget i 2014.

Da var det 30 år siden Saab 9000 ble avduket, og nå runder den altså 40 år.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Saab Saab 9000