Sebastian Vettel skal nå teste bilen som Porsche skal bruke i årets Le Mans. (Fotos: Porsche)

Fire ganger F1-mester tester Porsche 963

Kan selveste Sebastian Vettel dukke opp i Le Mans? Nå tester han iallfall bilen Porsche skal bruke der, hyperbilen 963.


Hadde det ikke vært for Sebastian Vettel hadde muligens ikke Max Verstappen vært der han er i dag. For det var tyskeren som banet vei for den enorme suksessen som Red Bull har i Formel 1.

Den røde oksen entret Formel 1 som eget lag i 2005 etter å ha vært sponsor for Sauber i en årrekke, men det var ikke før Vettel ble lagkamerat med Mark Webber i 2009 at Red Bull ble en skikkelig tungvekter.

Året etter tok Vettel, da kun 23 år, sin første VM-tittel, og fulgte opp med ytterligere tre strake titler. Vettel var den gang historiens yngste verdensmester.

Deretter tok Mercedes anført av Lewis Hamilton over hegemoniet i F1, før Max Verstappen førte Red Bull tilbake til toppen i 2022. Der har energidrikk-laget vært siden.

Hamilton skal nå over til Ferrari, og dette var samme løype som Vettel valgte. Han signerte for Ferrari i 2015, men ble aldri bedre enn nummer to i mesterskapet bak rattet til den steilede hingsten. Han la F1-hanskene på hylla etter 2022-sesongen, og da hadde han kjørt to sesonger for Aston Martin uten suksess.

Vettel, nå 36 år, endte opp med å vinne 53 Grand Prix-løp, og kan nå ende opp med et sensasjonelt comeback i Le Mans.

For Porsche Penske Motorsport melder nå Vettel skal hjelpe dem til å ta det neste skrittet mot årets Le Mans, og det ved å teste Porsche 963 på Motorland Aragón.

I Spania skal Porsche teste i 36 timer, og dermed finjustere bilen som skal ta de til mer suksess i et av verdens meste berømte enkeltløp.

‒ Jeg gleder meg til å teste Porsche 963. Jeg fikk allerede sjansen til å få en følelse av bilen under en utrulling i Weissach, sier Sebastian Vettel.

‒ Jeg har alltid fulgt andre racingserier, og er nysgjerrig på langløp, og ser fram til tiden jeg får bak rattet. Det vil definitivt kreve en justering og litt tilvenning, og dette er en opplevelse for meg. Vi vil så se hva som skjer videre i denne forbindelse – for øyeblikket er det ingen ytterligere planer for framtiden.

Vettel har varmet opp til den lange testen med å kjøre simulator, og på den måten blitt kjent med den hybride hyperbilen med tak. Akkurat det siste er jo ikke Vettel så veldig vant til å ha over hjelmen.

Porsche har stor tro på at Vettel kan tilføre teamet god info rundt racerbilen, som også hinter at det var tyskeren selv som kom med forespørselen om å få teste bilen.

‒ Vi er glade for at Sebastian Vettel er interessert i vår Porsche 963, sier Thomas Laudenbach, visepresident Porsche Motorsport.

‒ Det var ingen tvil at vi ville støtte forespørselen hans, og det er ingen tvil om at vi vil lære mye av hans verdifulle tilbakemelding. Vårt 36 timer lange løp med Porsche Penske Motorsport og våre sjåfører på Motorland Aragón tilbyr et perfekt miljø for dette.

Vettel vil ha selskap av førerne Matt Campbell (Australia), Michael Christensen (Danmark), Frédéric Makowiecki (Frankrike) Kévin Estre (Frankrike), André Lotterer (Tyskland) og Laurens Vanthoor (Belgia) under utholdenhetstesten.

For Porsche 963 vil årets høydepunkt helt klart være Le Mans i midten av juni, og der sikter Porsche seg inn på merkets 20. seier. Og det er her det lukter litt Vettel.

For det tyske merket har bestemt seg for å melde på hele tre biler, altså en mer enn tidligere planlagt. Den tredje bilen med startnummer 4 har kun en bekreftet fører, franske Mathieu Jaminet. Så ja, her er det åpne seter.

Om Vettel ikke har glemt gamle kunstner, noe vel ingen tror, så kan det altså gå mot et comeback i Le Mans.

Og vinner han der, er veien åpen for en berømt trippel som kun en fører kan skryte av, Graham Hill. Trippelkronen består av Monaco Grand Prix, Indy 500 og Le Mans, og mens Hill klarte dette da han vant Le Mans i 1972 er det kun to førere har vunnet to av disse løpene ‒ Juan Pablo Montoya og Fernando Alonso. 

Og kanskje kan den tredje bli Sebastian Vettel, som vant Monaco Grand Prix to ganger i løpet av Formel 1-karrieren. 

Les også:

Debatt