Dette er en ID. Buzz som kan kjøre helt av seg selv. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen med nytt skritt mot selvkjørende bil

Nivå 4 på den selvkjørende skalaen betyr biler som kjører helt av seg selv. Det nivået sikter Volkswagen Nyttekjøretøy seg nå inn på.


Vi har hørt om selvkjørende biler noen år nå, og selv om bilene stadig blir mer selvkjørende befinner vi oss fortsatt på nivå 2 og 3 på skalaen som går til 5. Det betyr at personen bak rattet må følge med og er ansvarlig for kjøringen.

Nivå 4 er det nivået som gjør at disse selvkjørende bilene ikke trenger en fysisk person bak rattet, mens nivå 5 er biler som kan kjøre av seg selv uansett hvor de befinner seg og hva slags forhold det er.

Så det er nivå 4, automatisk kjøring i for eksempel byer og på vanlige veier, vi venter på. Nå melder Volkswagen at autonom kjøring kommer.

Selskapet Volkswagen ADMT sier at etter en omfattende testfase i Tyskland og USA inngår de en avtale med det israelske teknologiselskapet Mobileye. Sistnevnte skal utvikle og levere programvare, maskinvarekomponenter og digitale kart for selvkjørende ID. Buzz AD.

Volkswagen Nyttekjøretøy har siden 2021 utviklet en selvkjørende ID. Buzz ved hjelp av et selvkjørende system (SDS), og denne hører altså hjemme på nivå 4 på skalaen til Society of Automotive Engineers (SAE).

SDS består av ulike programvare- og maskinvarekomponenter, inkludert to uavhengige høyytelsesdatamaskiner samt 13 kameraer, ni lidar- og fem radarenheter.

Hvert av systemene kan produsere 360 graders omgivelser, og bilene kan motta sanntidsdata fra eksterne kilder og åpner for at 3D-kartene oppdateres på en sikker og pålitelig måte og gir effektiv kjøretøykontroll, melder Volkswagen.

‒ Å bringe autonome skyttelbusser på veien i store mengder krever samarbeid fra sterke partnere, sier Christian Senger, som er ansvarlig for Autonomous Driving, Mobility and Transport (ADMT).

‒ Vi utvikler det første helt autonome produksjonskjøretøyet i stor skala, med Mobileyes digitale fører.

Synergieffekt er et ord alle sjefer elsker, og Volkswagen-konsernet skal bruke dette for å utvikle moduler på tvers av selskapene og nå SAE-nivåer fra 2+ til 4 som kan tilpasses i forskjellige kjøretøy. Det betyr også reduserte kostnader.

I tillegg jobber også Volkswagen ADMT med flåtestyring, og VW-eide MOIA spiller også en viktig rolle. De driver Europas største private samkjøringstjeneste i Hamburg, og har siden 2019 transportert mer enn 10 millioner passasjerer til dags dato.

Et annet område tyskerne ser for seg er varetransport, og her er det nå et problem med sjåførmangel. Det trenger ikke en bil som ID. Buzz AD å ta høyde for, og Volkswagen sier at i framtiden vil varebiler selv kunne kjøre fra lasteområdet og til leveringsadressen.

I dag er det det mange hundre millioner kjøretøy som bruker løsninger fra Mobileye, og disse systemene kombinerer utvikling av datamaskinbasert deteksjon, maskinlæring, dataanalyse, lokalisering og kartlegging.

Mobileye opprettet i 1999 samarbeider nå med en rekke store merker, inkludert BMW, Ford, Nio og Toyota i tillegg til Volkswagen-gruppen gjennom merkene Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche.

‒ Vårt mål er å tilby våre kunder over hele verden enestående produkter med banebrytende teknologi, sier Oliver Blume, administrerende direktør i Volkswagen Group og Porsche AG.

‒ Nye automatiserte kjørefunksjoner vil øke komforten og sikkerheten betydelig. Disse funksjonene, som vil være skreddersydd til våre merker og produkter, vil gjøre hver tur til en personlig, individuell opplevelse. I Mobileye har vi en ekstra førsteklasses partner til å forme denne bilindustrien framtid sammen.

I tillegg er altså Volkswagen Nyttekjøretøy klar til å ta det aller siste steget nå med nivå 4.

‒ Vi er stolte av å jobbe tett med Volkswagen Group for å gjøre framtiden for kjøring tryggere, mer automatisert og mer givende, sier Amnon Shashua, president og administrerende direktør i Mobileye.

‒ Gjennom disse programmene ser vi at Volkswagen Group leder bransjen når det gjelder å legge AI-drevet avansert førerassistanseteknologi i hendene på forbrukere globalt og utvikle nye tjenester med autonome kjøretøy.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Volkswagen Mobileye