Lyden av Volkswagen ID. 3

Om det går som Volkswagen håper på blir ID. 3 elbilenes svar på Golfen, altså en folkebil. Vi vet hvordan den ser ut, men hvordan høres den ut? Sjekk selv.


Volkswagens aller første folkebil var Bobla, en bil som er
solgt i rundt 23 millioner eksemplarer fra den kom etter krigen til det var slutt
tidligere i år.

Men allerede på begynnelsen av 1970-tallet innså Volkswagen
at de måtte komme opp med en ny folkebil, og det resulterte i Golfen
introdusert i 1974.

-->
Denne har de nå solgt over 35 millioner eksemplarer av, og
de satser fortsatt for fullt på den folkekjære modellen.

Neste år er det nemlig klart for 8. generasjon, så modellen
har alle muligheter til å nærme seg 40 millioner med årene.

Men det er nye tider i bilbransjen, takket være det globale klimafokuset.

Det betyr elbiler.

Volkswagen skal satse tungt på slike, og den aller første rene elbilmodellen fra VW på den nye elbil-plattformen kalt MEB er da også dette segmentets svar på Golfen ‒ ID. 3.

Den helelektriske modellen er på samme størrelse som Golfen,
og tyskerne garderer seg ved å tilby den med tre batteripakker nesten rett fra
start ‒ 45 kWh med en rekkevidde på 330 kilometer, 58 kWh med en rekkevidde på
420 kilometer og 77 kWh med en rekkevidde på 550 kilometer.

Men før de tre kommer åpner Volkswagen ballet med en
spesialversjon kalt ID.3 1ST (står for first, altså først) med det
mellomste batteriet under gulvet.

Det er altså store muligheter for at du får se den elektriske arvtakeren til Bobla og Golfen på norske veier, slik som disse bildene viser:

ID. 3 1ST kommer til Norge til neste år, og prisen er en eller annen plass under 330.000 kroner. Volkswagen har fortsatt ikke gått ut med priser for de andre versjonene, men skal den bli en folkebil bør ikke det ikke bli altfor stive.

Vi vet altså hvordan en ID. 3 ser ut, men hvordan høres den
ut?

Ja, vi vet, det er en elbil ‒ og de er jo tilnærmet lydløse.

I utgangspunktet, ja.

Men EU har for lengst skjønt at dette kan bety trøbbel for
de rundt slike biler, og forlanger nå at elbilene faktisk lager lyd i lave
hastigheter.

Dette er et system kalt Acoustic Vehicle Alerting System
(AVAS), og skal virke opp til 30 km/t.

I ID. 3 er denne kunstige lyden hørbar både på innsiden og
utsiden, og gir forskjellig styrke i forhold til hvor mye gasspedalen presses
ned.

Men når 30 km/t bikkes blir det igjen ganske så stille.

Volkswagen har selvsagt også tatt lydoppgaven på største
alvor.

‒ Lyden til en elbil definerer dens identitet, sier Frank
Welsch, doktor Welsch, utviklingssjef hos Volkswagen personbiler.

‒ Den kan også høres futurisk ut, og må imponere med sin unike karakter.

Spennende.

Men den må også høres ut som en elbil.

‒ Takket være lyden, vil elbiler få sin egne stemmer som vi kan utvikle uavhengig av den mekaniske lyden, forklarer Klaus Bischoff, designsjef hos Volkswagen.

‒ ID. 3 utstråler sikkerhet og løftet om enkel mobilitet:
Den vil ta oss overalt.

Ok.

Så hvordan er den?

Tja, det er iallfall ikke en lyd vi er vant til å høre i trafikken, men den er kanskje litt kul på sin særegne måte?

Kanskje litt som vi har innbilt oss at flyvende biler en
gang i framtiden vil høres som?

Det er iallfall noe sci-fi-aktige over den, og myke trafikanter bør kunne høre denne i utgangspunktet lydfrie elbilen.

Ok, nok skriveri.

Nå er det på tide å høre lyden av ID. 3, den elektriske
motparten til Golfen.

Dette er lyden av det som kan bli en kommende elektrisk folkebil, og ja, deet er vi som har lagt lydsporet over den originale videoen. Så det er ikke denne faktiske bilen som lager lyden, bare så det er klart:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter