Annonse
Hjem Nyheter Kommer med tidenes hissigste Yaris

Kommer med tidenes hissigste Yaris

Ok, tittelen er nok litt misvisende, ettersom Toyota bruker Yaris i rally-VM, men Yaris GR er iallfall den råeste versjonen du kan kjøre på vanlige veier med. Og den er snart her. Se video.

I begynnelsen av 1990-tallet herjet Toyota rally-VM, og tok fire av fem titler fra 1990 til 1994.

Bilen som sørget for dette var en Toyota Celica, først en GT-Four ST165 i 1990 med Carlos Sainz bak rattet og deretter en Celica Turbo 4WD i 1992 (Sainz), 1993 (Juha Kankkunen) og 1994 (Didier Auriol).

Noen år senere prøvde de seg med en Corolla WRC, og selv om de vant en del enkeltløp ble det aldri noen sammenlagtseier for førere.

I 1999 klarte de riktignok å vinne lagmesterskapet, men førertittelen gikk til finske Tommi Mäkinen som da kjørte en Mitsubishi Lancer Evolution VI.

Saken fortsetter under Annonsen

Toyota hadde fått nok, og trakk seg ut av WRC-sirkuset.

Men i 2017 var lysten tilbake, og nå var det avdelingen Toyota Gazoo Racing (TGR) som skulle sørge for å gjenvinne hegemoniet de hadde på begynnelsen av 1990-tallet.

Og muligens husket de hvem som snøt dem for gullet i 1999, for Toyota GR fant raskt ut av lagsjefen måtte bli Norges-vennen og Petter Solbergs tidligere lagkamerat i Subaru, ja, Tommi Mäkinen.

Dette førte også til at lagets hovedkvarter endte opp i Finland, så det er faktisk der Toyotas offisielle WRC-lag nå hører hjemme.

Dermed var det bare å finne en passende bil.

Og, overraskende nok, falt valget på den lille og daffe bybilen Yaris.

Dermed utviklet TGR en Yaris WRC, og Mäkinen valgte landsmennene Jari-Matti Latvala og Juho Hänninen som førsteførere.

Det ble ikke noe suksess, og før 2018-seongen ble Hänninen erstattet av estlandske Ott Tänak.

Og nå traff Mäkinen blink.

Riktignok tok Ford M-Sport førertittelen med «umulige» Sébastien Ogier, men Toyota flekket tenner og vant lagmesterskapet.

Det var bare oppvarmingen, for i år fulgte de opp ved å ta tittelen på en suveren måte. Tänak gikk til topps i seks av VM-rundene, og vant til slutt med 36 poeng ned til Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, Thierry Neuville.

Ogier måtte til slutt ta til takke med en sur 3. plass.

For Tänaks seier markerte også det første året en som ikke var fransk og het Sébastien til fornavn vant WRC på en evighet, for sist det skjedde het føreren Petter Solberg og vi skrev 2003 ‒ altså 16 år tidligere.

Sébastien Loeb tok de ni titlene etter Solberg, mens Sébastien Ogier tok de seks neste.

Toyota har altså kronet comebacket med å bryte den franske seiersrekken, og det feires nå med en splitter ny versjon av Yaris som selvsagt har fått GR i modellnavnet.

Toyota har tidligere bydd på en GR Supra for å feire comebacket til sportsbilen, og drar nå til med en rallyinspirert versjon av WRC-bilen kalt GR Yaris.

Denne har selvsagt adoptert diverse løsninger som vi finner i VM-bilen, men eksakt hva den kommer til å by på vet vi ikke ennå.

Det skal Toyota først avsløre over nyåret.

Slik ser GR Yaris ut i sitt rette element:

Men at den kommer til å bli en liten, hissig sak er ganske klart, for bare sjekk ut videoen under hvor TGR’s testfører «Morizo» lufter det lille beistet.

Her er den digre skvettlapper akkurat som en rallybil, og en lyd som får rallyfolket til å nikke anerkjennende.

Dette må vel bare bli bra?

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,474FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker