Det tas stadig skritt når det kommer til ladefarten, og under NAF’s store El Prix har også en ny drømmegrense blitt brutt. En Xpeng G9 nådde nemlig hele 319 kW under ladetesten, og dette var første gang NAF registrerte en bil med over 300 kW ladeeffekt.
Tidligere i år kunne også norske Eviny vise fram en ny superlader rettet mot elektriske anleggsmaskiner, og laderen produsert av bergensselskapet Ayond kan skryte av en maks effekt på solide 420 kW. Det er intet mindre enn Europas raskeste lader.
Men Lotus har på gang noe enda raskere, og går alt etter planen er den allerede på plass i Europa i første halvdel av neste år.
Det kinesiskeide britiske merket er som kjent i gang med sin overgang til elbiler, og det skal iallfall ikke stå på ladefarten. For i likhet med Tesla som i disse dager ruller ut sin 4. versjon av sine Superchargers som åpner for 350 kW skal også Lotus bygge sine egne ladeløsninger.
Lotus sier nemlig at ladeangst fortsatt er en av hovedbarrierene for bruk av elektriske kjøretøy, og peker på en undersøkelse i Storbritannia hvor nærmere 80 prosent oppgir at mangelen på ladeinfrastruktur er en hovedgrunn til å ikke kjøpe en elbil.
Det skal en ny lynrask lader bøte på:
- Væskekjølt alt-i-ett DC-lader: En ny lader, som tilbyr ultrarask lading på opptil 450 kW. For eksempel, med Lotus Eletre R, kan den legge til opptil 142 km rekkevidde med omtrent 5 minutters lading, noe som gjør den til en av de mest konkurransedyktige ladere for elektriske kjøretøy. En lading på 10-80 prosent kan oppnås på bare 20 minutter med en rekkeviddeforlengelse på 120 kilometer fra en 5-minutters lading når du bruker en 350 kW hurtiglader.
- Væskekjølt strømskap: Et modulært strømskap som er egnet for rom som krever høy energi for å øke effektiviteten og minimere ladetiden, for eksempel hvilestopp på motorveier. Den tilbyr markedsledende effektkapasiteter på opptil 480 kW.
- Væskekjølt ladeenhet: En ladeterminal, som når den brukes med det væskekjølte strømskapet, kan lade opptil fire biler samtidig. Enheten har en maksimal strømeffekt på 600 Amp, noe som sikrer at den er i stand til å møte behovene til alle elbilførere. Hvis de for eksempel trenger en kort påfylling mens de er på farten, eller hurtiglader for langkjøringer, gir Lotus nye tilbud dem en praktisk løsning.
Og det beste av alt er at Lotus allerede har på plass slike ladere, for de har allerede begynt å rulle ut løsninger i Kina. Neste ut er altså deler av Europa i første halvdel av neste år, mens Tyskland og Østerrike skal følge på et senere tidspunkt.
Britene understreker at også dagens elbiler vil kunne motta 450 kW, ettersom de er klargjort for trådløse oppdateringer som åpner for slike hastigheter.
‒ I løpet av de siste seks årene har Lotus investert i teknologien og infrastrukturen for å akselerere overgangen til elektrifisering, sier Mike Johnstone, Chief Commercial Officer i Lotus Group.
‒ Vi ønsker å gjøre det enklere enn noen gang å eie et elektrisk kjøretøy, og med våre nyeste tilbud er Lotus i stand til å gi kundene tryggheten til å få tilgang til enkel, rask og effektiv lading.
Alan Wang, visepresident for Lotus Technology og administrerende direktør i Lotus Flash Charge, sier:
‒ Ettersom flere regjeringer øker investeringene i elektrifisering på veien mot null, har etterspørselen etter en pålitelig ladeinfrastruktur for elektriske kjøretøy aldri vært høyere enn nå. Lotus har utviklet klassens beste hurtigladeløsninger for å levere en rask og pålitelig ladeopplevelse for å møte kundenes behov.
Lotus styrer etter en plan som sier at de kun skal produsere elbiler i 2028, og kom i fjor med sin første og elektriske «hyper-SUV» kalt Eletre, og lanserte nylig sin første elektriske «hyper-GT» i form av Emeya. Ja, de liker ordet hyper over der.
Begge bilene har vært enorme suksesser, og ordrebøkene til merket er nå så velfylt at den består av over 19.000 biler for Emira og Eletre.
Etterspørselen har gjort sitt til at de har økt produksjonen i år, og resultatet er et rekordstort første halvår ‒ og alle pilene peker nå en vei ‒ rett oppover.
Og det inkluderer altså ladehastigheten.
Les også: