Det tas stadig skritt når det kommer til ladefarten, og under NAF’s store El Prix har også en ny drømmegrense blitt brutt. En Xpeng G9 nådde nemlig hele 319 kW under ladetesten, og dette var første gang NAF registrerte en bil med over 300 kW ladeeffekt.
Tidligere i år kunne også norske Eviny vise fram en ny superlader rettet mot elektriske anleggsmaskiner, og laderen produsert av bergensselskapet Ayond kan skryte av en maks effekt på solide 420 kW. Det er intet mindre enn Europas raskeste lader.
Lotus sier nemlig at ladeangst fortsatt er en av hovedbarrierene for bruk av elektriske kjøretøy, og peker på en undersøkelse i Storbritannia hvor nærmere 80 prosent oppgir at mangelen på ladeinfrastruktur er en hovedgrunn til å ikke kjøpe en elbil.
Det skal en ny lynrask lader bøte på:
- Væskekjølt alt-i-ett DC-lader: En ny lader, som tilbyr ultrarask lading på opptil 450 kW. For eksempel, med Lotus Eletre R, kan den legge til opptil 142 km rekkevidde med omtrent 5 minutters lading, noe som gjør den til en av de mest konkurransedyktige ladere for elektriske kjøretøy. En lading på 10-80 prosent kan oppnås på bare 20 minutter med en rekkeviddeforlengelse på 120 kilometer fra en 5-minutters lading når du bruker en 350 kW hurtiglader.
- Væskekjølt strømskap: Et modulært strømskap som er egnet for rom som krever høy energi for å øke effektiviteten og minimere ladetiden, for eksempel hvilestopp på motorveier. Den tilbyr markedsledende effektkapasiteter på opptil 480 kW.
- Væskekjølt ladeenhet: En ladeterminal, som når den brukes med det væskekjølte strømskapet, kan lade opptil fire biler samtidig. Enheten har en maksimal strømeffekt på 600 Amp, noe som sikrer at den er i stand til å møte behovene til alle elbilførere. Hvis de for eksempel trenger en kort påfylling mens de er på farten, eller hurtiglader for langkjøringer, gir Lotus nye tilbud dem en praktisk løsning.
Les også: