Lotus kvitter seg med alle modellene

Britiske Lotus har allerede startet på vårrengjøringen, og gjør seg klar til å fase ut alle sine tre modeller. Inn kommer en helt ny serie elektriske sportsbiler.


I september 2017 var det klart for nye koster i Lotus. Det ærverdige bilmerket hadde nemlig fått helt nye eiere i kinesiske Geely og Etika fra Malaysia, og endelig var de finansielle problemene over.

Lotus begynte å ansette nye medarbeidere som nå har har resultert i 670 ansatte, og dette skal vokse med ytterligere 250 ansatte når de nå vrir om satsingen.

Dette går dessverre hardt utover alle de tre modellene de har per i dag, Elise, Exige og Evora. Alle tre fases nå ut.

Lotus Elise ble avduket i 1995, og var en aldri så liten revolusjon hvor det ble brukt nye materialer som aluminium for å holde vekten ekstrem.

Ved å bruke denne banebrytende teknologien dukket Exige som en ny modell i 2000, og den ble raskt kjent som en racerbil for vanlige veier med sine morsomme og gode egenskaper.

Den tredje modellen ble avduket i 2008, og med Evora stilte også Lotus siktet inn mot supersport-markedet med en enda mer førerorientert bil. Denne gjorde også suksess i motorsport, og kan blant annet skryte av en pallplass i Le Mans.

Disse skal nå fases ut til fordel for elektriske modeller, men Lotus har fortsatt tenkt å være et bilmerke for de kjøreglade.

‒ Dette året blir enormt viktig for Lotus med nye fasiliteter i drift, en ny sportsbil som kommer i produksjon og nye nivåer av effektivitet og kvalitet som man kun kan få gjennom nye bildesign og fabrikker, sier administrerende direktør Phil Popham.

‒ Til tross for de pågående globale utfordringene kom Lotus ut av 2020 på en sterk måte, og vi er på rett vei i henhold til forretningsplanen kalt Vision80.

Det går altså på bekostning av blant annet legendariske Elise, men den blir heldigvis ikke helt glemt.

‒ De som utvikler de nye bilene er klar over arven fra Elise, Exige og Evora, understreker administrerende direktør Matt Windle i Lotus Engineering.

‒ Faktisk var mange på plass da Elise ble utviklet. Teamet, både gamle og nye, er opptatt av å mikse tidligere erfaringer med morgendagens innovasjoner. Slik får vi utviklet nye biler som fortsatt forplikter seg til Lotus-verdiene.

Totalt kommer Lotus til å ha produsert rundt 55.000 eksemplarer av de tre små sportsbilene før det er slutt, så de har helt klart lagt grunnlaget for det bilmerket Lotus nå skal bli.

Med støtte fra blant annet Volvos eiere Geely har Lotus investert over én milliard kroner i nye fasiliteter, og ut av dette skal det blant annet komme et nytt konsept som foreløpig er kalt Lotus Type 131.

Denne skal ta opp tråden til Elise og de to søstrene, og de skal ha en prototype av denne klar i løpet av året.

Den andre som bilen som Lotus har bekreftet har de fleste fått med seg, for det er den usannsynlig ville Evija.

Her hever de listen fra supersport til hyperbiler, og det elektriske monsteret blir en av historiens aller sterkeste serieproduserte biler ‒ om ikke den aller sterkeste. Den har faktisk mer krefter enn de tre modellene de lager i dag til sammen!

For Evija kan skilte med 2.000 hk og et dreiemoment på 1.700 Nm, og med en vekt på under 1.700 kilo bør denne forflytte seg som en rakett.

De eksakte tallene er ikke klare, så foreløpig nøyer Lotus seg med seg å si at 0-100 km/t skal gjøre på under 3 sekunder. 100-200 km/t skal også gå på under 3 sekunder, mens 200-300 km/t skal fly unna på under 4 sekunder ‒ utrolig.

Lotus legger også til at den skal bruke under 9 sekunder på 0-300 km/t, og om det er riktig er det svimlende raskt.

Den skal by på lynlading helt opp til 350 kW, og batteriet på 70 kWh skal rekke til over 400 kilometer.

Det er altså en ny æra på gang som dessverre går utover dagens tre modeller, men det som er i vente gleder nok mange seg til.

Og bildet under er et godt eksempel på den nye tiden de nå er på full fart inn i.

Les også:

Les mer om:

Nyheter