- Annonse -
HjemNyheterLotus kvitter seg med alle modellene

Lotus kvitter seg med alle modellene

Britiske Lotus har allerede startet på vårrengjøringen, og gjør seg klar til å fase ut alle sine tre modeller. Inn kommer en helt ny serie elektriske sportsbiler.

I september 2017 var det klart for nye koster i Lotus. Det ærverdige bilmerket hadde nemlig fått helt nye eiere i kinesiske Geely og Etika fra Malaysia, og endelig var de finansielle problemene over.

- Annonse -

Lotus begynte å ansette nye medarbeidere som nå har har resultert i 670 ansatte, og dette skal vokse med ytterligere 250 ansatte når de nå vrir om satsingen.

Dette går dessverre hardt utover alle de tre modellene de har per i dag, Elise, Exige og Evora. Alle tre fases nå ut.

Lotus Elise ble avduket i 1995, og var en aldri så liten revolusjon hvor det ble brukt nye materialer som aluminium for å holde vekten ekstrem.

Ved å bruke denne banebrytende teknologien dukket Exige som en ny modell i 2000, og den ble raskt kjent som en racerbil for vanlige veier med sine morsomme og gode egenskaper.

- Annonse -

Den tredje modellen ble avduket i 2008, og med Evora stilte også Lotus siktet inn mot supersport-markedet med en enda mer førerorientert bil. Denne gjorde også suksess i motorsport, og kan blant annet skryte av en pallplass i Le Mans.

Disse skal nå fases ut til fordel for elektriske modeller, men Lotus har fortsatt tenkt å være et bilmerke for de kjøreglade.

‒ Dette året blir enormt viktig for Lotus med nye fasiliteter i drift, en ny sportsbil som kommer i produksjon og nye nivåer av effektivitet og kvalitet som man kun kan få gjennom nye bildesign og fabrikker, sier administrerende direktør Phil Popham.

‒ Til tross for de pågående globale utfordringene kom Lotus ut av 2020 på en sterk måte, og vi er på rett vei i henhold til forretningsplanen kalt Vision80.

- Annonse -

Det går altså på bekostning av blant annet legendariske Elise, men den blir heldigvis ikke helt glemt.

‒ De som utvikler de nye bilene er klar over arven fra Elise, Exige og Evora, understreker administrerende direktør Matt Windle i Lotus Engineering.

‒ Faktisk var mange på plass da Elise ble utviklet. Teamet, både gamle og nye, er opptatt av å mikse tidligere erfaringer med morgendagens innovasjoner. Slik får vi utviklet nye biler som fortsatt forplikter seg til Lotus-verdiene.

Totalt kommer Lotus til å ha produsert rundt 55.000 eksemplarer av de tre små sportsbilene før det er slutt, så de har helt klart lagt grunnlaget for det bilmerket Lotus nå skal bli.

Med støtte fra blant annet Volvos eiere Geely har Lotus investert over én milliard kroner i nye fasiliteter, og ut av dette skal det blant annet komme et nytt konsept som foreløpig er kalt Lotus Type 131.

Denne skal ta opp tråden til Elise og de to søstrene, og de skal ha en prototype av denne klar i løpet av året.

Den andre som bilen som Lotus har bekreftet har de fleste fått med seg, for det er den usannsynlig ville Evija.

Her hever de listen fra supersport til hyperbiler, og det elektriske monsteret blir en av historiens aller sterkeste serieproduserte biler ‒ om ikke den aller sterkeste. Den har faktisk mer krefter enn de tre modellene de lager i dag til sammen!

For Evija kan skilte med 2.000 hk og et dreiemoment på 1.700 Nm, og med en vekt på under 1.700 kilo bør denne forflytte seg som en rakett.

De eksakte tallene er ikke klare, så foreløpig nøyer Lotus seg med seg å si at 0-100 km/t skal gjøre på under 3 sekunder. 100-200 km/t skal også gå på under 3 sekunder, mens 200-300 km/t skal fly unna på under 4 sekunder ‒ utrolig.

Lotus legger også til at den skal bruke under 9 sekunder på 0-300 km/t, og om det er riktig er det svimlende raskt.

Den skal by på lynlading helt opp til 350 kW, og batteriet på 70 kWh skal rekke til over 400 kilometer.

Det er altså en ny æra på gang som dessverre går utover dagens tre modeller, men det som er i vente gleder nok mange seg til.

Og bildet under er et godt eksempel på den nye tiden de nå er på full fart inn i.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her