- Annonse -
HjemElbilerCruise får drahjelp av Microsoft

Cruise får drahjelp av Microsoft

Hvor blir de selvkjørende bilene av? Vel, nå skal selveste Microsoft hjelpe Cruise, og det bør sette fart på utviklingen.

Det er ikke sikkert at du har hørt om Cruise, men dette er et amerikansk selskap som utelukkende fokuserer på selvkjørende biler. De startet opp i 2013, og allerede i 2018 kunne de viste fram en selvkjørende bil som skulle gjennom den ultimate testen.

- Annonse -

Innen den tid hadde også General Motors fattet interesse for selskapet, og i 2016 skaffet GM seg også aksjemajoriteten i Cruise da de bladde opp en del milliarder kroner.

Den opprinnelige forretningsideen var å komme selvkjørende drosjer, men ettersom GM kom på banen utvikler de også teknologi som vil havne i vanlige biler. En annen som vil nyte godt av dette er japanske Honda, som også har kjøpt seg inn i Cruise.

Tilbake i 2018 skulle de altså gjennom den ultimate testen. Da hadde det California-baserte selskapet allerede prøvd ut selvkjørende biler på testområder som inkluderte San Fransisco, Scottsdale, Arizona og Detroit, men nå skulle de også teste i selveste New York City ‒ en av verdens mest tettbefolket byer.

Spoler vi fram til oktober 2020 finner vi en annen stor milepæl. Cruise har testet ut sine selvkjørende biler i San Fransisco siden 2015, og uten at noen har fysisk styrt bilene har de tilbakelagt over 3 millioner kilometer dag og natt. Men testene foregikk alltid med en person i førersetet som kunne overta om noe gikk galt.

- Annonse -

Sist oktober fikk de endelig tillatelse fra California til å fjerne personen bak rattet, og siden har biler uten noen i førersetet kjørt rundt i San Fransisco. Altså «ekte» selvkjørende biler.

En annen stor milepæl kom denne uken.

Tirsdag kunne nemlig Cruise melde at Microsoft blir med på moroa, og totalt har Microsoft, GM, Honda og andre investorer lagt nye 2 milliarder dollar inn i selskapet. Dette gjør at Cruise nå er verd vanvittige 30 milliarder dollar ‒ over 250 milliarder kroner.

‒ Vårt oppdrag er å bringe tryggere, bedre og rimeligere transport til alle, og det er ikke bare et teknologisk løp ‒ det handler også om tillit, sier Cruise-sjefen Dan Ammann.

- Annonse -

‒ Microsoft, gullstandarden når det kommer til pålitelig teknologi, sørger for dette når vi kommersialiserer vår flåte med selvkjørende, helelektriske, delte biler.

Et viktig element når det kommer til selvkjørende biler er noe som kalles V2X, hvor kjøretøy og eksterne kilder utveksler og deler på sanntids-informasjon. Cruise får nå en svært god plattform i Microsofts skytjeneste kalt Azure, og dette skal sette enda mer fart på utviklingen.

‒ Framskritt innen digital teknologi omdefinerer alle aspekter av vårt arbeid og liv, inkludert hvordan vi flytter mennesker og varer, sier Satya Nadella, administrerende direktør i Microsoft.

‒ Som Cruise og GMs foretrukne sky, vil vi bruke kraften til Azure for å hjelpe dem med å skalere og gjøre autonom transport vanlig.

Som blant andre Volvo har også GM et mål om null ulykker, null utslipp og null køer i framtiden, og styreleder Mary Barra tror Microsoft kan hjelpe de mot det ambisiøse målet.

‒ Microsoft skal hjelpe oss med å akselerere kommersialiseringen av Cruises helelektriske, selvkjørende biler ‒ og hjelpe GM med å realisere enda flere fordeler fra nettbaserte tjenester når vi lanserer 30 nye elektriske biler globalt innen 2025.

Ja, de melder altså 30 nye biler på bare fire år, og da kommer helt sikkert hjelp fra Microsoft godt med.

Teknokjempen skal ikke bare tilby skytjenester, men er også langt framme når det kommer til kunstig intelligens og maskinlæring. For bilverden betyr dette at bilenes digitale hjerner og maskiner bruker erfaringene fra kjøreturene til å bli enda smartere ‒ litt som en selvlærende robot.

Hvor smarte de selvkjørende bilene må være viser statistikk fra Cruises testbiler i San Francisco. Hver uke opplever bilene blant annet 8.500 uforsvarlige venstresvinger, 3.200 biler som bøller seg inn rett foran og 3.000 dobbeltparkeringer som skaper trafikale problemer.

Og så må de se opp for en halv million sykkelturer ‒ hver eneste uke.

Da er det kanskje greit å få litt hjelp av Microsoft.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her