En rallyinspirert Ranger

Ford Ranger MS-RT har fått sportslige designdetaljer, og en girkasse fra selveste Mustang.


Amerikanerne har all grunn til å satse på den europeiske pickup-modellen, for Ranger har blitt kåret til den mestselgende i sitt segment fire år på rad. Alt tyder også på at den også ble det i 2020, og her hjemme er det allerede klart at den også var kongen av pickup-markedet i fjor.

Men man kan som kjent ikke hvile på laurbærene, og Ford slår nå til med en ny spesialversjon som skal friste ytterligere kjøpere.

Versjonen heter Ranger MS-RT, og designet er inspirert av Fiesta WRC fra rally-VM.

Nå er det ikke en ellevill pickup som for eksempel Ford F-150 Raptor, som kan skilte med 450 hestekrefter. Men Ford har tatt utgangspunkt i Rangers egne Raptor-versjon som er utstyrt med Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.

Girkassen kommer fra selveste Mustang, og er en automatkasse med 10 trinn, så det bør gå greit unna bak rattet på MS-RT-versjonen.

Utgangspunktet for den nye spesialversjonen er Ranger Wildtrak, noe som betyr at den har mer enn et tonn nyttelastkapasitet og kan fås både som Rap Cab og Double Cab.

For at den skal minne litt mer om en rallybil har den fått en ny håndbygd front med karbondetaljer rundt både grillen og tåkelys. På siden har Ford gitt den mer muskler ved blåse opp sideskjermene og satt på 20-tommers aluminimumsfelger, den har fått nye sideskjørt og karbon-detaljer på sidespeilene.

Her er begge utgavene:

De slår også til med tre nye utvendige farger, Frozen White, Sea Grey eller Agate Black, og det er MS-RT logoer og en aerodynamisk sportsbar.

Klatrer du inn i kupeen finner du skinn og oransje kontrastsømmer og stemningsbelysning, mens matter og beskyttelsesplater kommer med MS-RT-logo i tillegg til andre detaljer.

Dette er altså en spesialmodell i begrenset antall, men heldigvis får også norske kunder muligheten til å få fatt i MS-RT-versjonen.

– Vi har allerede markedets bredeste modellutvalg, fra XLT, Limited og Wildtrak til spesialmodeller som Thunder og ikke minst ekstremvarianten Ranger Raptor, forklarer salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

‒ Med den nye modellen MS-RT kan nå enda flere kunder finne pickupen som passer akkurat deres bruk, behov og image.

Men den er ikke billig, og MS-RT Rap Cab starter på 714.215 kroner og Double Cab har fått en utgangspris på 738.625 kroner.

Ford Norge sier at den blir tilgjengelig fra sommeren av, så de som syns den originale Ranger blir vel kjedelig får snart et alternativ som kanskje kan friste.

Nemlig en rallyinspirert Ford Ranger MS-RT:

Les også:

Les mer om:

Nyheter