Lotus’ elbil har 2.000 hestekrefter

Hvor i alle dager skal dette ende?


Lotus er et av de kuleste merkene som finnes, og fikk
ikon-status allerede i 1977 da de viste fram en Esprit som kunne kjøre under
vann. Ja, vi snakker selvsagt om den hvite sportsbilen i James Bond-filmen
«Spionen som elsket meg».

Men tiden har ikke akkurat vært snill mot Lotus, som har gått
gjennom diverse tunge perioder. Men alt dette tilhører fortiden, for etter at Volvos
eiere Geeley sikret seg kontroll på det britiske merket i 2017 har gresset
blitt ganske så grønnere.

-->
Denne kinesiske investorgruppen har ambisjoner så det
holder, og eier i tillegg til Volvo også merker som Polestar, Lynk & Co,
Proton og Geely Auto. Ja, de eier til og med et elektriske drosjeselskap, London
Electric Vehicle.

Fellesnevneren for alle disse merkene er elektrisk drift.

Geely har for lengst dreid fokus over på elektriske biler,
og samtlige merker som er under gruppens kontroll utvikler elektriske drivverk.

Og det gjelder i høyeste grad også det lille og sjarmerende merket
Lotus.

Britene har per i dag tre modeller, Elise, Exige og Evora, alle
små sportsbiler med forbrenningsmotor under panseret.

Men det er familieøkning på gang, og nå snakker vi elbil. Og
det er ikke akkurat småtterier heller.

Lotus, som har lang erfaring fra formel 1, har som mål å smelte
sammen motorsport og vanlige gatebiler i den kommende elbilen, og da må det
noen helt ekstraordinært til.

Så hils på Evija, en voldsom potent elbil.

Målet er å lage historiens sterkeste serieproduserte bil ‒ ja,
intet mindre. Og med sjuke 2.000 hestekrefter bør de være godt på vei til å
klare det med Evija ‒ som uttales E-vi-ya.

Dette er en variant av det engelske ordet «eve» og betyr enkelt
og greit «det første til å eksistere», og med 2.000 hk har de helt klart et
poeng.

Men krefter er som kjent ikke alt, spesielt når det kommer
til hyperbiler ‒ disse bilene på nivået over superbilene. For vekt er nesten
like viktig.

Lotus har like godt laget et chassis som kun består av en
del og er av karbonfiber, noe som gjør den til den letteste elektriske hyperbilen
på kloden. Selv med en batteripakke som veier sine kilo er målet at Evija kun
skal veie 1.680 kilo, og dermed bør den flytte greit på seg.

Men faktisk ikke så raskt som vi kunne tro.

Det er produsenter der ute som nå utvikler elektriske hyperbiler
som skal klare 0-100 km/t på under 2 sekunder. Vi snakker blant annet om Tesla Roadster,
Rimac C_Two, Dendrobium D-1 og Pininfarina Battista.

Lotus er faktisk litt mer beskjedne, selv med sine 2.000 hk
og et dreiemoment på 1.700 Nm, og sier at sprinten skal gå på under 3 sekunder.
Men kanskje enda mer imponerende, trykker du gassen i bånn i 100 km/t passerer
du 200 km/t på under 3 sekunder, og 200-300 km/t går på under 4 sekunder.

0-300 km/t er kanskje det aller mest imponerende, og her viser Evija at den faktisk er en ganske så unik hyperbil. Den skal bruke under 9 sekunder, og det er lynraskt. En Koenigsegg Regera bruker for eksempel 10,9 sekunder, og her snakker vi altså om en av historiens desidert raskeste biler.

Toppfarten er satt til over 340 km/t, eller «over 200 mph»
som Lotus sier.

Og litt artig, med 2.000 hk har Evija mer hk på et hjul enn det noen av de andre serieproduserte bilene til Lotus har under panseret.

Batteriet er på 70 kWh, og den skal klare å rulle 400
kilometer på en lading om du er forsiktig på gassfoten ‒ noe som selvsagt ikke
vil skje.

Men i så fall har Lotus en god nyhet.

De har nemlig utviklet en løsning som lar den lade i
teoretiske 800 kW, og da vil det ta ni minutter. Men slike finnes ikke ennå,
men det gjør som kjent 350 kW-ladere. Med en slik fylles batteriet opp til 80
prosent på 12 minutter, og fullades på kun 18 minutter.

Så bare gass på ‒ så lenge du er i nærheten av en lynlader.

Det to dårlige nyhetene er at Lotus kun skal lage 130 Evija-eksemplarer, og at prisen starter på 1,7 millioner pund før skatt og andre avgifter.

Men har du 20 millioner kroner til overs kan du jo alltids reservere
en, noe som vil koste deg litt over 2,6 millioner kroner i depositum.

Produksjonen skal starte opp i 2020, så du må i så fall
smøre deg med litt tålmodighet også.

Her er en video, og sjekk også ut bildeserien rett under
denne:

Bildeserie Lotus Evija:

Les også: