Hyperbilen med legendarisk navn nærmer seg

Da den tidligere formel 1-føreren Nick Heifeld testet PininfarinaBattista i en simulator utbrøt han følgende: «Ufattelig!».


Mye kan sies og menes om inntoget av elbiler, men en ting er
hevet over all tvil. Slike biler kommer til å få dagens sportsbiler til å
fremstå som noen gamle gamper når det kommer til akselerasjon.

Elbiler har nemlig den store fordelen at strømmen enten er på eller av, og når den er på er all kraft tilgjengelig umiddelbart. Motoren trenger altså ikke å jobbe opp et dreiemoment, for det er der fra bunn av.

Dette fører igjen til at dagens sportsbiler ikke vil ha en sjanse
mot morgendagens elektriske sportsbiler.

Da Tesla-sjef Elon Musk presenterte planene for en ny Roadster
sa han for eksempel at den ville bruke under 2 sekunder på 0-100 km/t, altså like
raskt som en formel 1-bil.

Så det er ikke rart at det popper opp selskaper som gjerne vil
lage elektriske superbiler, slike som går under benevnelsen hyperbiler.

Blant annet nærmer både Dendrobium D-1 og Rimac C_Two seg nå,
begge biler med et antall elektriske hestekrefter som nærmer seg faretruende
den ufattelige 2.000-grensen.

Men ingen av disse kan vise til et navn som har en legendarisk
klang i bilverden, men det kan en annen.

Pininfarina har bygd om biler fra forskjellige merker siden
1930, og er spesielt kjente for å gjøre Ferrari-modeller enda sprekere enn de
er originalt.

De har imidlertid nøyd seg med å tune andres biler, iallfall
inntil den elektriske alderen innhentet bilindustrien.

For nå har det italienske selskapet fått helt nye
ambisjoner, og har på gang et elektrisk monster så vilt at den nesten ikke er
til å fatte.

Pininfarina hevder at Battista blir verdens første luksuriøse elektriske hyperbil, og at den karbonkledde bilen skal smelte sammen «et vakkert design og et ekstremt nivå av teknologi», som de selv sier.

Og gir man en modell navnet til grunnleggeren (selskapet ble
etablert Battista «Pinin» Farina) så bør den da også være spesiell.

De har vært smarte og inngått et samarbeid med den heteste
aktøren når det kommer til ville elbiler, Rimac, og dermed får Battista et elektrisk
drivverk som bikker 1.900 hestekrefter. Dette gjør at den kopierer Tesla
Roadster opp til 100 km/t, mens toppfarten er satt til rett i overkant av 400
km/t.

I tillegg skal den altså være proppfull av teknologi, og
rekkevidde blir en eller annen plass rundt 500 kilometer.

Automobili Pininfarina har også sammen med hovedselskapet
Pininfarina investert nærmere 200 millioner kroner i nye produksjonslokaler og
utvikling, og de har ansatt en rekke nøkkelpersoner med erfaring fra bilmerker
som Bugatti, McLaren, Pagani, Porsche og Volvo for å gjøre Battista mest mulig
hyper.

Og ikke minst har de hanket inn en svært så potent test- og utviklingsfører.

Battista nærmer seg nå produksjon, og er inne i de avsluttende testene. Det inkluderer også tester i vindtunnel, og de siste finjusteringene skal sørge for at bilen kan håndtere de voldsomme kreftene den har.

Der kommer testfører Nick Heidfeld inn, sammen med Rene
Wollmann som blant annet har ledererfaring fra den spinnville Mercedes-AMG
Project One.

Heidfeld er en svært rutinert formel 1-fører, og har også mange års erfaring fra den elektriske versjonen formel E.

Han kan altså et og annet om lynraske biler, og mener Battista er raskere enn noe annet han har prøvd ‒ inkludert formel 1.

‒ Å kjøre en tidlig versjon av Battista i simulatoren var en
fantastisk opplevelse. Ytelsene for å være en helt ny hyperbil var enestående ‒
sammenlignet med alle de første simuleringstestene jeg har kjørt i
motorsportkarrieren, sier han.

‒ Mest imponerende var hvor godt bilen oppførte seg. Men selvfølgelig, og som jeg forventet, er den raske akselerasjonen helt utenomjordisk og kan ikke sammenlignes med noen biler jeg har opplevd, verken gatebil eller racerbil.

Her kan du se og høre Wollmann i vindtunnel med en kopi av den særs imponerende elbilen:

Pininfarina tar hyperbilen med til Monterey Car Week, hvor
den skal vises på den kjente golfbanen Pebble Beach i midten av august.

Det skal kun lages 150 eksemplarer, 50 til Europa, 50 til
Nord-Amerika og 50 til Midtøsten og Asia.

Har du 2 millioner euro kan du også prøve å bestille deg en, og det er mulig å sende inn en søknad via Pininfarinas nettside ‒ mer eksakt på denne siden her.

I så fall ønsker vi deg lykke til, og gi nå beskjed om du får
tak i en.

For denne vil vi gjerne oppleve.

Les også: