NAF har testet 9 takbokser, og 4 av dem fikk stryk. Se urovekkende video.
Takbokser er som designet for skiglade nordmenn, og tusenvis av norske bilister frakter ski og annet utstyr på taket når de setter kurs for vinterdestinasjonen. Men det er ikke kun positive sider med slike bokser.
Dette er andre gang forbundet tester takbokser, og den første tilbake i 2016 avdekte store svakheter. Den gang kollisjonstestet de boksene i 40 km/t, og resultatet var at både ski og staver føk ut av boksene, og noen av boksene gikk til og med i oppløsning.
Og selv om det nå er bedring å spore blant noen av takboksene, er det fortsatt flere som ifølge NAF aldri burde vært på markedet og ikke oppfyller minimumskravet for kollisjonssikkerhet.
For den ferske testen viser at 4 av de 9 populære takboksene de har testet får stryk, mens plastboksen Thule XL Motion er testens soleklare vinner. Den får kun én mindre åpning foran i kollisjonstesten, mens innholdet holdes fastspent under kollisjonen. Boksen er ifølge Sødal vanntett og lett å håndtere.
Testen som er gjennomført ved forskningsinstituttet RISE i Sverige, avduker at takboksene fra Hamron og Calix løsner og flyr av ved en kollisjon i 40 km/t.
Boksene av merket Hamron, Carwise og Biltema åpner seg og innholdet flyr ut av boksen i krasjen i 30 km/t, dette til tross for at alle ski og annet utstyr i boksen var sikret forsvarlig med stropper. Stroppene tålte rett og slett ikke kollisjonen.
– Dette viser hvor viktig det er å velge en sikker takboks. Og det er avgjørende å være nøye med monteringen av takboksen og ikke minst stropping av lasten inne i takboksen. Det er katastrofalt om skiene raser ut av boksen i en kollisjon. Tenk hvis skiene skulle treffe noen, sier Sødal.
Problemet med takbokser er at det ikke en finnes produktkrav spesielt for slike, men at dette faller inn under krav om lastsikring i «Forskrift om bruk av kjøretøy».
Forskriften sier at taklast må tåle å utsettes for 1G, noe som tilsvarer en kraftig nedbremsing.
De fleste produsentene får ifølge NAF sine produkter godkjent etter en standard som kalles City Crash, en kollisjon i 30 km/t som tilsvarer en kraftig nedbremsing eller nødbrems på motorveien.
Testen utført av NAF avslører også at produsentene av boksene Carwise og Hamron velger en annen norm og kollisjonstester boksene i 18 km/t.
– Testen viser at deler av bransjen ikke tar sine egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor. De klarer ikke enes om en felles standard, og det er kritikkverdig. Til sammenlikning testes biler i 64 km/t i Euro NCAP-testene, noe som gir over det dobbelte av energi i bevegelse sammenliknet med hastigheten i vår test. Vi håper produsentene tar dette på alvor og skjerper kravene, avslutter Nils Sødal.
Så hvor dårlig står det til?
Jo, her er boksen som endte sist i testen til NAF, og dette ser langt fra bra ut. Det ser faktisk urovekkende farlig ut, både for de som kjører med en slik boks og for medtrafikantene. Hamron Spark lekker som en sil, og lasten og boksen flyr av taket som et prosjektil.
https://youtu.be/QmxA_gEHwV8
Her kan du lese hele testen, og mer om hver av de 9 takboksene.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Takbokser kan være livsfarlige
- Les også: Piggdekk oppnådde historisk resultat
- Les også: En feilpakket bil kan være livsfarlig