Hjem / Nyheter / Takbokser kan være livsfarlige
Ha en plan når takboksen pakkes. Ellers kan det gå galt ved en bråstopp. (Arkivfoto)
Ha en plan når takboksen pakkes. Ellers kan det gå galt ved en bråstopp. (Arkivfoto)

Takbokser kan være livsfarlige

Det er ikke utenkelig at det kommer en takboks gjennom frontruta. Det har nemlig skjedd.

Vi går nå inn i den kanskje aller mest aktive takboks-tiden, nemlig den mest intense skiperioden. Og når skiene hentes fram dukker også takboksene opp. Disse er som kjent perfekt designet til å frakte lange ski og staver til de mange alpinbakkene og skiløypene.

Annonse

Men om takboksene gjør det enklere, er det også knyttet en viss fare rundt dette. For de kan være livsfarlige, og det er ikke bare noe vi tror. Vi vet.

NAF kollisjonstestet en del takbokser for et par år siden, og bilforbundet slo like godt fast dette er testen: «Takbokser kan være livsfarlige i kollisjon».

Testen viste at både ski og staver føk ut av boksene, og noen av boksene gikk til og med i oppløsning. Og da var hastigheten kun 40 km/t, en hastighet som takboksene absolutt burde håndtere. Vi kan med grøss tenke på hvordan det hadde gått i 60 km/t. Eller 80 km/t.

Så det er nesten ikke til å tro hvor mye juling slike bokser får i 40 km/t, men beviset er under. Sjekk selv:

Annonse

Og NAF har selv dokumentert at det også går galt også i trafikken.

– Vi har sett flere tilfeller der hele takboksen har kommet susende ved en oppbremsing. Vi har også opplevd en frontkollisjon hvor takboksen gikk gjennom frontruta på en møtende bil, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF Øvre Romerike til forsikringsselskapet Nemi’s blogg.

Så der har du det. Noen har faktisk opplevd å få en takboks gjennom ruta. Det utenkelig har altså skjedd.

Testen i 2016 var ikke den første NAF har gjennomført i samarbeid med ADAC, som er Tyskland og Europas største organisasjon for bilister. Den gang testet de ni forskjellige takbokser.

– Testen vi gjennomførte bekrefter det vi har sett tidligere, nemlig at det er en god del å utsette på sikkerheten ved bruk av takbokser, sier Engebretsen.

Utfordringen rundt takbokser er at de ikke trenger samme godkjenning som for eksempel barnestoler eller motorsykkelhjelmer, ettersom de sorterer under sikring av last ‒ akkurat som lasten du har på en tilhenger Dette mener Engebretsen blir helt feil, noe de ville vise med kollisjonstesten.

– Det er vanskelig å anbefale noe så lenge det ikke finnes noen spesifikke krav til takboksene, og alt ikke har vært testet ordentlig. Alle boksene vi testet var i mykplast, så det gjenstår å gjennomføre en test av glassfiberbokser. Myndighetene burde sette kravene og komme med en kravspesifikasjon som handler om sikkerheten, sier Engebretsen til Nemi.

Alle bør altså tenke seg godt om når takboksen pakkes (se tips nederst), og alpinstøvler kom blant annet flyvende ut av boksen i videoen over. Engebretsen forteller at de ved en tidligere test hadde en gjenstand på 1,5 kilo, som ved bråstopp fra 50 km/t fikk en bevegelseskraft på 45 kilo. Han sier at en slalåmsko dermed kan være potensielt dødelig, og at disse og andre mindre ting bør pakkes i bagasjerommet.

Han forteller også om situasjoner på motorveien hvor takbokser har åpnet seg på grunn av lufttrykket, og at lasten dermed har kommet flaksende ut.

‒ Jeg anbefaler å kjøpe små jekkestropper og sikre lasten ytterligere i forhold til det som er originalt i boksene, sier Engebretsen.

Store bokser på taket forandrer også bilens vektbalanse og aerodynamikk, og bilen vil oppføre seg annerledes. Er den i tillegg dårlig lastet slik at tingene oppi boksene beveger på seg under kjøreturen kan det gå utover kjøreegenskapene.

Mange bilprodusenter har i tillegg originale takbokser som kan kjøpes som ekstrautstyr, og disse er ofte spesialtilpasset modellene. Så det er verd å sjekke det ut om man skal gå til innkjøp av en takboks.

Forbruket vil også gå noe opp med takboks montert, så det er smart å ta den av når den ikke er i bruk.

Her er NAF’s tips rundt takboksene.

  • Sjekk at boksen er lett å åpne og lukke, og at lokket er godt tilpasset underdelen.
  • Sjekk lengden. Enkelte bokser er under to meter lange innvendig og kan bli for korte til langrennsski.
  • Se på hengsler og låser at de er lette å betjene.
  • Hvis du skal ha boks til bil med stor bakluke, bør du prøve boksen på bilen for å sjekke at bakluka kan åpnes helt opp.
  • For å frakte ski bør boksen ha innvendige festestropper. Dreneringshull kan også være smart.
  • Sjekk boksens egenvekt, spesielt om den skal brukes på en mindre bil.

God skiferie!

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *