For 32. gang har J.D. Power målt påliteligheten blant bruktbilene på det amerikanske markedet, og for 9. gang på 10 år topper Lexus. Tesla vil ikke være med, men er uansett vurdert. Og de er 4. sist.
Det er to bilmerker som utpeker seg veldig positivt i den nye rangeringen til J.D. Power, som positivt nok viser at bilene totalt sett blir bedre. J.D. Power teller antall feil på bilene, og kalkulerer deretter en score basert på 100 biler.
Dette er en gedigen studie som dekker 177 spesifikke problemer innen åtte hovedområder, og det er 2018-modeller som er målt over en periode på 12 måneder.
-->
Totalt har antall feil gått ned 10 prosent i forhold til studien i fjor, så dermed kan man konkludere med et det lages stadig bedre biler. Snittet landet på 121 feil per 100 biler, og det er faktisk det laveste tallet J.D. Power noensinne har registrert. I fjor endte snittet på 134 feil.
De to som utpeker seg er Lexus og Porsche, som henholdsvis hadde 81 og 88 feil per 100 biler. Porsche ble altså slått, men også de kan sprette champagnen. Hvorfor skal du få vite om litt.
Lexus er stort sett helt i toppen på alle kvalitetsundersøkelser, og den til J.D. Power er altså ikke noe unntak. Denne har de vunnet ni av de 10 siste årene, og anført av Lexus ES som var best i det kompakte premium-segmentet og GX som toppet premium SUV-segmentet tok de en ganske klar 1. plass.
I tillegg hadde også modermerket tre modeller som vant sine segmenter, Toyota Avalon, Toyota Sienna og Toyota Tundra, så den japanske produsenten leverer fortsatt kvalitetsbiler.
Her er Lexus UX 300e, den første elbilen fra premiummerket:
Porsche kan også være stolt av 2. plassen, opp to plasser fra i fjor, og enda stoltere kan de være at den aller største legenden i familien også var den aller beste tre år gamle bilen på det amerikanske markedet i fjor.
Selveste Porsche 911 var nemlig den bilen med aller minst feil i undersøkelsen, og landet på pene 57 problemer per 100 biler.
Nå er ikke dette noe oppsiktsvekkende, for det er faktisk andre gang på tre år at den ikoniske 911-modellen er den mest pålitelige modellen i studien til J.D. Power. Så godt jobbet, Porsche!
Vi feirer med en gul utgave:
General Motors og Hyundai Motor Group kan også være svært så fornøyde med undersøkelsen, for de fikk fire vinnere hver. Hos GM modellene Buick Envision, Chevrolet Camaro, Chevrolet Silverado HD og Chevrolet Tahoe, mens den sørkoreanske gruppen hadde vinnere i Genesis G80, Kia Optima, Kia Sorento og Kia Sportage.
Kia gjorde det oppsiktsvekkende bra med kun 97 feil, og var dermed én feil bedre enn Toyota på 4. plass.
Deretter fulgte Buick (100), Cadillac (100), Hyundai (101), Genesis (102), Lincoln (106), Acura (108) og BMW (108).
Så hva med Tesla?
15 av statene i USA har regler som gjør at J.D. Power må innhente tillatelse fra produsentene, og alle utenom Tesla har gitt dem dette. Heller ikke i år har det amerikanske bilmerket gitt studien innsyn, men J.D Power har likevel satt en score på merket basert på tallene fra de 35 andre statene som ikke har slike særregler. Ifølge J.D. gir dette et ganske så korrekt bilde av scoren.
Og vi kan kanskje skjønne hvorfor Tesla er lite hypp på å være med i en slik kvalitetsundersøkelse.
Snittet i år var altså 121 feil, og 14 merker var bedre enn dette.
De resterende 19 merkene som er med i undersøkelsen hadde altså flere feil, og helt nederst bør Land Rover ta en runde med seg selv. Det britiske merket hadde voldsomme 244 feil, og var klink sist.
Nest dårligst var italienske Alfa Romeo med 196 feil, og 3. sist britiske Jaguar med 186 feil.
Litt bedre gikk det for Tesla, men ikke veldig. De endte på 176 feil, altså mer enn dobbelt så mange feil som Lexus.
Volvo har også en jobb å gjøre, for de endte opp med 143 feil og ganske så langt ned på listen. Og når vi vet at svenskene liker å si at bilene skal være trygge, sikre og gode så er jo ikke det resultatet så veldig mye å skryte av.
Andre «kvalitets-merker» som Mercedes og Audi havnet også under snittet med henholdsvis 122 og 127 feil, mens Volkswagen skuffet stort med hele 163 feil per 100 biler og helt nede på 28. plass.
Her kan du selv sjekke hvordan bilmerkene gjorde det, og husk at bilene i USA ofte er forskjellige fra de som blir levert til Europa ‒ så man kan ikke automatisk legge rapporten til grunn for bilene her på det gamle kontinentet.
Les også: