Prisen for løvenes konge er klar

Peugeot har nå laget en bil som passer til både langkjøring, bykjøring, banekjøring, vinterkjøring og familiekjøring, og nå vet vi også hva 508 Peugeot Sport Engineered koster.


I begynnelsen av 1980-tallet utviklet Peugeot en ny bybil de hadde stor tro på, og for å skape skikkelig blest rundt denne modellen bestemte de seg også for at den skulle inn i rallysporten.

Så først utviklet franskmennene det franske merket bilen som raskt skulle bli et lite ikon, Peugeot 205, deretter kom versjonen som virkelig satte bilen på kartet ‒ 205 Turbo 16, eller kun 205 T16 som den ble kjent som.

Rally-reglene sa at bilene måtte være basert på en serieprodusert bil, og at den måtte lages i minst 200 eksemplarer. Bak denne utgaven sto Peugeot Talbot Sport, ledet av en levende legende. For det var Jean Todt som trakk i trådene, mannen som senere skulle bli sjef for Ferraris formel 1-lag og nåværende president i det internasjonale bilsportforbundet FIA.

205 T16 ble en stor suksess, og regjerte rally-VM både i 1985 og 1986.

Denne ble fulgt opp av rallyutgave av Peugeot 405, modellen som ble lansert i 1987. I likhet med Peugeot 205 T16 kom også 405 Turbo 16 i svært begrenset opplag, og med finske Ari Vatanen bak rattet vant den blant annet Dakar-rallyet i 1989 og 1990. Vatanen og Turbo 16 satte også rekord i verdens mest berømte bakkeløp, Pikes Peak, noe som resulterte i filmen Climb Dance.

Nå har Peugeot og Peugeot Sport videreført arven til T16-modellene, og kommer med en ny modell som trygt kan kalles «løvenes konge».

508 Peugeot Sport Engineered er rett og slett den råeste gatemodell fra løve-merket, og dette er en skikkelig hybrid som passer til nær sagt alle oppgaver.

‒ 508 Peugeot Sport Engineered er det siste fra Peugeots motorsportavdeling. De er mest kjent for sterke prestasjoner på Le Mans, Gruppe B, Pikes Peak og Paris-Dakar, og nå har de lansert sin første gatebil. Vi kan garantere sterke kjøreopplevelser, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Peugeot 405 Turbo 16 var en nedtonet bil rent designmessig, og denne tråden har også 508 PSE fulgt. Den er altså en ulv i fåreklær, og ved første blikk ser den ut som en vanlig familiebil. Men utseende lyver.

Dette er en hybrid som kan skryte av hele tre motorer og trekk på alle hjulene, hvor en turbomotor vrir ut over 200 hk og to elmotorer bak byr på henholdsvis 110- og 113 hk. Totalt er systemeffekten på 360 hk, 60 mer enn for eksempel 3008 Hybrid4.

Sammen med en 8-trinns automatkasse sørger dette for at 0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder, mens elmotoren hjelper til helt opp i 190 km/t.

Toppmodellen er selvsagt prima utstyrt, og kommer med 20-tommers felger, Alcantara seter med kontrastsømmer, elektrisk setejustering, sportsratt med kontrastsømmer, justerbar fjæring, adaptiv cruisekontroll med selvkjørende egenskaper, full LED foran og bak, night vision, sikt- og lyspakke, sikkerhetspakke pluss, navigasjon 3D og et lydanlegg fra Focal med 10 høyttalere.

Den byr også på egne detaljer fra Peugeot Sport, som for eksempel felgene, sort eksosanlegg, pedaler i aluminium, spesiell grill, vinger/diffusere på støtfangere foran og bak, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule detaljer.

I tillegg til den grå fargen som bilen på bildene under har, hvor du også får et gjensyn med 405 Turbo 16, byr Peugeot Sport Engineered også på sort metallic og hvit perlemor ‒ samt at det er mulig å få den med elektrisk soltak i glass.

Prisen for Peugeot 508 PSE? 684.900 kroner for sedanutgave og 699.900 kroner for stasjonsvognen som kalles SW av Peugeot.

Her er bilder av den nye og gamle kongen til løve-merket:

Les også:

Les mer om:

Nyheter