Leveringen av Bugatti-råskinnet i gang

En heldiggris har nå fått det første eksemplaret av Bugattis aller råeste serieproduserte modell, Chiron Pur Sport.


Franske Bugatti har tryllet fram en rekke imponerende serieproduserte modeller, og det foreløpige høydepunktet er arvtakeren til selveste Bugatti Veyron.

Bilen heter Chiron, og ble presentert med brask og bram i 2016. Bilen var faktisk så imponerende at den like godt smadret verdensrekorden på 0-400-0 da den klarte øvelsen på 41,96 sekunder, og det var noen voldsomme tall som fulgte med den rekordtiden.

Med tidligere formel 1-fører Juan Pablo Montoya bak rattet klarte Chiron 0-100 km/t på 2,4 sekunder, 0-200 km/t på 6,1 sekunder, 0-300 km/t på 13,1 sekunder og 0-400 km/t på 32,6 sekunder.

Siden har Bugatti kommet med to spesialutgaver av rekordbilen, 110 Ans Bugatti i 2019 og Chiron Super Sport 300+ i fjor.

Men de har fortsatt et ess igjen, nemlig den råeste av dem alle.

Chiron Pur Sport er som navnet hinter om en baneutgave av sportsbilen, og for å få det til har Bugatti gått drastisk til verks.

En ny bærende ramme skal gi enda mer sportslige kjøreegenskaper, og på toppen har Bugatti finjustert det meste som monteres på chassiset og understellet. Målet er at bilen skal sitte klistret til underlaget i høyest mulig hastighet.

Totalt er Chiron Pur Sport slanket 50 kilo sammenlignet med den originale Chiron, og de har også gitt den en ny 7-trinns automatkasse med 15 prosent kortere gir-avstand og gitt W16-motoren et høyere turtall.

Franskmennene har også fått Michelin til å lage noen mykere Pilot Sport Cup 2 R-dekk som sørger for ytterligere grep. For en bil med 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600 Nm og med en kort girutveksling må selvsagt sitte limt til asfalten om ikke kreftene skal gå til spille.

De har til og med utviklet en helt ny kjøremodus som garantert de rike, men muligens ikke altfor profesjonelle bak rattet, setter pris på. ESC Sport+ er nemlig modusen du kan svitsje over på om du vil drifte superbilen rundt racerbanen.

Så hva sier tallene?

Jo, 0-100 km/t på 2,3 sekunder. 0-200 km/t på 5,5 sekunder og 0-300 km/t på under 12 sekunder. Den er altså betraktelig raskere enn originalen.

Bugatti skal kun lage 60 eksemplarer av dette monsteret, og de er nå offisielt i gang med leveringene.

Over i USA fikk nemlig en griseheldig eier overlevert nøklene til den aller første, selvsagt individuelt tilpasset som alle de 60 versjonene er.

Bilen er stort sett i Quartz White, ispedd noe grått karbon og eksponert grått karbon. Og toppen av kransekaken er Sky View, som bør gi eieren en flott utsikt opp mot himmelen. Prisen? Ikke vet vi hva denne personen betalte, men det vi vet er at en Chiron Pur Sport starter på 3 millioner euro. Så nei, den er ikke billig.

Vi er uansett sjalu så det holder, men som vanlig får vi trøste oss med noen bilder av dette monsteret av en bil. Og det er jo noe.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene