De første bildene av Ioniq 5

Intet sett, mye hørt. Ioniqs aller første elbil har vært ganske så hemmelig, men nå viser Hyundai de første bildene av bilen det er knyttet høye forventinger til.


Som mange andre syslet også Hyundai med elbiler når vi bikket inn i et nytt årtusen, og det første alvorlige forsøket på å lage en slik kom i form av BlueOn.

Dette var den første helelektriske produksjonsbilen fra det koreanske merket, og protypen ble vist fram året etter at Tesla hadde lansert sin første bil kalt Roadster. BlueOn var basert på Hyundai i10, og hadde en oppgitt rekkevidde på 140 kilometer. Men det var aldri meningen at BlueOn skulle bli en global elbil, for Hyundai hadde en annen elektrisk plan. De skulle teste ut BlueOn i hjemmemarkedet, og deretter ta skikkelig sats.

Så Hyundai måtte se at elbiler som BMW i3, Nissan Leaf og konsernkameraten Kia Soul EV ble lansert mens de selv utviklet sin første globale modell, og den kom i 2016.

Ioniq kom først som hybrid, før Hyundai klinket til med en ren elbilversjon av modellen sommeren 2016. Ioniq ble fulgt opp av en helelektrisk versjon av SUV-modellen Kona i 2018, og siden har mye handlet om elektrifiserte biler.

Hva dette innebar fikk vi et signal på i 2019, for de viste de fram et helt nytt konsept som umiddelbart tok nettet med storm. Konseptet het Hyundai 45, og var basert på et 45 år gammelt konsept kalt Hyundai Pony ‒ en slags lillesøster til Ford Mustang designet av selveste Italdesign.

Siden har det ballet på seg så mye at Hyundai har bestemt seg for å skille ut Ioniq som en egen helelektrisk modellserie, og det første resultatet av denne satsingen blir lansert i februar.

Bilen heter Ioniq 5, og er en videreutviklet versjon av konseptet Hyundai 45.

Hyundai tar så seriøst på oppgaven at de har laget en helt ny plattform som blant annet Ioniq-modellene skal baseres på, E-GMP. Denne er utviklet eksklusivt for nestegenerasjons elektriske biler, og markerer starten på en ny æra av ren elektrisk mobilitet for Hyundai.

Koreanerne har holdt den første bilen i Ioniq-serien ganske så skjult, men nå viser de den endelig litt fram i form av tre bilder. Slik ser den ut forfra:

Det er selvsagt ikke så enkelt å se hva dette er for nye, men det er altså en SUV ‒ eller CUV som Hyundai velger å kalle den.

Designet er ganske så ulikt det vi er vant med, og Hyundai forklarer at dette også inkluderer noe som er kalt «parametriske piksellamper, som er bygget opp av verdens minste enheter for digital bildegjengivning». Ok.

Videre forklarer de at bilen i tillegg byr på «en integrasjon mellom det analoge og det digitale med miljøvennlig Color Material Finish (CMF), som understreker merkevaren Ioniqs tidløse designverdi».

Og de har flere vanskelige ord og uttrykk på lager.

«Fronten er utsmykket med matriser av piksellamper, som gir et hint om den digitale teknologien på innsiden av bilen. Ioniq 5 er også den første bilen fra Hyundai som har et såkalt kamskjellpanser. Panseret strekker seg over hele bilens bredde, og minimerer dermed tilstedeværelsen av panelglipper. Dette skaper en ren og høyteknologisk opplevelse av bilens front», forklarer merket.

Selv felgene følger opp dette de kaller parametriske pikseldesign, og med Ioniq 5 kliner de like godt til med de største felgene som de noensinne er levert på en fabrikklevert bil ‒ 20 tommere.

Slik ser de spesielle felgene ut:

‒ Ioniq 5 gir en helt ny kundeopplevelse gjennom innovativ elbildesign som sender følelsene mot ikonet som etablerte Hyundais designidentitet til å begynne med, sier Hyundais designsjef, SangYup Lee. Vi regner med at han sikter til Hyundai Pony.

‒ Interiøret er skapt gjennom bruk av miljøvennlige materialer, og reflekterer vår forpliktelse til å gi kunder nye, miljøfokuserte og avanserte mobilitetsløsninger. Ioniq 5 er første modell ut, og vår nye dedikerte elbilportefølje vil redefinere forholdet mellom mennesker og bilene deres. Det vil etableres en ny standard som alle elbildesignopplevelser skal måles mot, hevder han.

Hva Ioniq 5 vil by på blir klart i februar, men noe har Hyundai allerede sagt. Blant annet skal den få en toveis lading som gjør at bilen blir en aldri så liten, eller stor om du vil, ladestolpe, og den får lynlading i ordets rette forstand.

En av de fire teaser-videoene som har fulgt i kjølvannet av de tre bildene de nå har publisert hinter om hvor fort det faktisk skal gå, og der kommer det fram at man kan lade opp mer enn 100 kilometer rekkevidde på bare fem minutters lading.

Bilen får altså verdenspremiere i februar, og innen den tid vil Hyundai slippe nyheter rundt bilen hver eneste uke. Så det er bare å gjøre seg klar litt av en Ioniq-måned.

Hyundai Norge er selvsagt også på Ioniq-ballen, og melder at de første som reserverer bilen her hjemme etter verdenspremieren også blir blant de første som får sette seg bak rattet på den første av mange Ioniq-modeller i årene som kommer.

Og nå vet vi hvordan den ser ut i fronten og de spesielle felgene, og vi vet også hvordan den ser ut bakfra. Nemlig slik:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter