Annonse
Hjem Elbiler 12 elbiler å glede seg til i 2021

12 elbiler å glede seg til i 2021

Det er nytt år, nye muligheter ‒ og en drøss med nye elbiler. Vi har plukket ut et dusin høydepunkter.

Det er ingen enkelt øvelse å plukke ut 12 nye elbiler som entrer det norske markedet i 2021, for bilprodusentene har nå dratt ut den berømte proppen.

Flere nye bilmerker entrer manesjen, mens de som allerede har helelektriske modeller på markedet gir ytterligere gass. I tillegg rører de kinesiske merkene mer på seg, og det dukker også opp noen til nå ukjent merker for oss nordmenn.

Vi kan dermed forvente oss over 30 nye elbilmodeller bare i løpet av året, og det kommer til å bli steintøff kamp om de norske kundene i tiden framover.

Det er selvsagt positivt, for som vi så med Polestar som gjorde Polestar 2 aller billigst nettopp i Norge. Ja, det er den gamle visa om tilbud og etterspørsel.

Saken fortsetter under Annonsen

Vi kan også forvente oss nye elbiler som gjør de som kun har noen år på felgen ganske så utdaterte, for det fokuserer nå voldsomt på både teknologi, førerassistenter, rekkevidde og ladehastighet.

Her er 12 som utgjør vår fokusliste:

Potensielle norske elbilkjøpere har altså mye å se fram til bare i løpet av året, og her har vi plukket ut 12 kommende elbiler i et litt bredt spekter satt i alfabetisk rekkefølge som bør kunne friste elbilelskende nordmenn.

Du kan også lese mer om de 12 elbilene via lenkene helt nederst i saken.

Audi Q4 e-tron

Audi hadde nok ikke i sin villeste fantasi drømt om at de skulle få Norges mest solgte bil i 2020, spesielt etter all trøbbelet de hadde med overgangen til WLTP. Men nordmenn falt umiddelbart for e-tron, og det bør love meget godt for elbil nummer to fra de fire ringene.

Det er nemlig en rundt 30 centimeter kortere SUV basert på den nye MEB-plattformen, og som navnet hinter plasserer den seg i størrelse mellom Q3 og Q5. Den blir dermed en potensiell konkurrent til elbiler som Jaguar I-Pace, Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.

Audi Q4 e-tron. (Foto: Audi)

Det er ventet at Q4 får over 300 hk og rekkevidder på godt over 400 kilometer, og det skal også komme versjoner med kun bakhjulstrekk som ruller over 500 kilometer. Det kommer også en mer coupélignende Sportback-versjon av Q4 e-tron.

Audi har også på gang en annen elbilmodell i 2021, nemlig e-tron GT. Dette er en sportsbil med nærmere 600 hk, og en slags RS-utgave av e-tron-modellene.

BMW iX

BMW er som kjent for lengst i gang med sin elbilsatsing, og i3 har nå rukket å bli en skikkelig veteran. Og den har da også brøytet vei for en enorm elektrisk satsing, som virkelig tar av i 2021.

BMW har på gang en rekke nye helelektriske modeller som skal lansere, og den kanskje aller mest spennende for oss nordmenn er iX.

BMW iX. (Foto: BMW)

Dette er rett og slett flaggskipet som tidligere er kalt iNext, og her er det meste som vi drømmer om på plass. Firehjulstrekk, over 500 hk, rekkevidder på over 600 kilometer og lynlading hvor 10 minutters lading gir 120 kilometer i batteriet.

Men kundene må smøre seg med litt tålmodighet, for iX lanseres ikke før i november.

For de som ikke har lyst til å bruke altfor mye penger på en elektrisk SUV kommer også BMW med iX3 (459 km rekkevidde) i løpet av første kvartal, samt at storesøster til i3, Gran Coupé-modellen i4 (opptil 600 km rekkevidde), dukker opp i løpet av året.

BYD Han

Kinesiske BYD er mest kjent for sine busser, men setter nå alle kluter til for å få fotfeste i det europeiske bilmarkedet. Det skal to modeller sørge for, nemlig Tang og Han.

Tang er SUV-modellen som bør ha alle forutsetninger til å gjøre det bra i Norge, for den kan by på både firehjulstrekk og en rekkevidde over 500 kilometer.

Men de som virkelig elsker biler bør ta en titt på Han, for dette er en linjelekker sportslig coupélignende sak som flyr opp til 100 km/t på under fire sekunder.

BYD Han EV. (Foto: BYD)

BYD har kun oppgitt rekkevidden i den gamle og gavmilde NEDC-standarden, og den sier 605 kilometer. Han er også full av teknologi, og BYD har blant annet gitt den seks kameraer som skal sørge for selvkjørende egenskaper.

Cupra el-Born

el-Born, oppkalt etter et område i Barcelona, skulle opprinnelig kommet med Seat-merket på panseret. Men Seat og Volkswagen-gruppen bestemte seg for å løfte den over til det nye merket Cupra, som hører hjemme i en prisklasse over Seat.

Dermed blir nok ikke el-Born så billig som man kunne håpet på, men den kan uansett blir en lei rival for kommende Volkswagen ID.4.

Cupra el-Born. (Foto: Cupra)

Begge de to er nemlig satt sammen på MEB-plattformen, noe også ID.3 er. Dette er altså en SUV med ganske sportslige linjer, og rekkevidde blir mest sannsynlig en plass i overkant av 400 kilometer.

Dacia Spring Electric

Når vi snakker om pris. De færreste kan matche Dacia, som for tiden kun selger SUV-modellen Duster her i Norge. Men en blir forhåpentlig til to i løpet av året.

Hva elbilmodellen Spring Electric faktisk lander på av pris kan bli spennende å se i det avgiftsfrie elbillandet Norge, men det er all grunn til å forvente seg et aldri så lite kupp her.

Dacia Spring Electric. (Foto: Dacia)

Bilen i seg selv ser ikke ille ut, men vi snakker om en virkelig kompakt sak med en rekkevidde som vel ligge en eller annen plass i overkant av 200 kilometer.

MG ZS klatret helt opp til 8. plass på den norske bestselgerlisten for 2020, og det mye takket være prisen, så det blir spennende å se hvor Dacias elbil ender når vi skriver 2022.

Ford Mustang Mach-E

Ingen med respekt for seg selv eller leserne kan unngå å nevne Fords første elbil når de setter sammen en elbilliste for 2021, for denne har det mest som skal til for å lykkes i det norske markedet.

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Ford)

Det meste er sagt og skrevet om Mach-E, som kommer i utgaver som rekkeviddemessig strekker seg fra 400 til 600 kilometer. Startpris for SUV-modellen er heller ikke veldig avskrekkende, 412.000 kroner, mens ladingen fra 10 til 80 prosent skal gjøres unna på solide 38 minutter.

Og ja, det er mulig å få den med slepekrok.

Hongqi E-HS9

Vi er usikre på hvor mange som vil gå for en elbil som Hongqi E-HS9, men denne er det virkelig grunn til å se opp for.

Det første man legger merke til med E-HS9 er at den ikke ser ut som en vanlig elbil, men heller som en Rolls-Royce. Og grunnen er ganske enkelt at det kinesiske merket har hentet en tidligere designsjef fra det britiske merket.

Hongqi E-HS9. (Foto: Hongqi)

Bilen har også dobbelt R’en som forbilde når det kommer til luksus, så her kan du forvente mye utstyr og myke seter. Rekkevidden er estimert til rundt 400 km for Comfort-versjonen, og rundt 450 km for de to øvrige.

Og nordmenn bør vite sin besøkelsestid rundt denne, for når Hongqi og eierne FAW har tenkt å erobre verden blir Norge det aller første landet i Europa. Så ja, den kommer først hit.

Pris? Vel, ikke verre enn elbiler som Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Mercedes EQC, og faktisk billigere enn elbiler som Tesla Model S og Porsche Taycan. Luksusflaket E-HS9 har fått en estimert startpris på 620.000 kroner, så her kan du imponere hele nabolaget uten å blakke deg helt.

Ioniq 5

Hyundai Motor Group var tidlig på den elektriske ballen, og både Kia og Hyundai har store planer som allerede i år kan resultere i nye elbiler på markedet.

Men mye skal handle om et tredje merke i gruppen, det nyetablerte merket Ioniq.

Det er dette merket som skal bære den elektriske fanen, og de akter å gjøre seg bemerket rett ut fra startporten.

Ioniq har nemlig arvet det særdeles spennende Hyundai-konseptet kalt 45, og ut av dette er Ioniq 5 født.

Hyundai 45 Concept. (Foto: Hyundai)

Den koreanske gruppen har laget en ny plattform kalt E-GMP som skal stå for framtidens elbiler, og denne har selvsagt Ioniq fått innpass på med 5-modellen. Og det aller mest spennende med akkurat det er at det åpner for 800V, noe som betyr lynlading i ordets rette forstand. I teorien skal Ioniq 5 kunne sluke 350 kilometer rekkevidde i løpet av kun ti minutters lading, men vi får se hva spesifikasjonene til slutt ender på.

Bilen er fortsatt ikke lansert og bildet over er av Hyundai-konseptet, men skal etter planen bli tilgjengelig i løpet av året.

Mercedes EQS

Stjernemerket vil skinne på elbilhimmelen også, og har allerede fyrt av det første stjerneskuddet i form av EQC. Men det er langt mer på gang, for tyskerne har som kjent mange andre bokstaver som utgjør modellseriene.

Toppmodellen, flaggskipet og lederstjernen er som kjent S-klasse, og den kommer nå også som en ren elbil ‒ EQS.

Mercedes-Benz EQ-serie. (Foto: Mercedes)

Er det en elbil som kommer til å gjøre et par år gamle elbiler umoderne er det denne, for Mercedes har satt alle kluter til i utviklingen av elbilen som skal vise vei inn i framtiden. Her kan vi forvente oss teknologi i toppklasse og rekkevidder opp mot 700 km.

Den første smakebiten på hva EQS byr på fikk vi torsdag, og da viste Mercedes fram en gedigen skjerm som utgjør dashbordet. Bredden på skjermen? 141 centimeter!

For å være på den sikre siden har Mercedes brukt EQC som et grunnlag for en helt ny plattform for elbiler kalt EVA, og denne skal ikke bare spytte ut en ny EQS i løpet av 2021.

Det er også meldt en SUV-versjon av EQS, det er meldt en EQA og en ny modellserie kalt EQE ‒ også denne både som sedan og SUV i likhet med EQS-serien.

Plusser vi alle disse sammen får vi altså seks nye elbilmodeller fra Mercedes i løpet av året, så det er bare å rydde plass på stjernehimmelen.

Skoda Enyaq iV

En av de elbilene nordmenn venter mest på kommer fra Tsjekkia, nemlig Skoda Enyaq iV.

Det føles som vi har ventet en liten evighet på elbilen, men nå kommer den endelig. Og kundene har all grunn til å glede seg, for Skoda har puttet alle eggene i kurven til Enyaq.

Skoda Enyaq iV. (Foto: Skoda)

SUV-modellen er på størrelse med Octavia med sin 4,64 meters lengde, og Skoda har gardert seg med fire forskjellige utgaver.

Innstegsmodellen heter Enyaq iV 50 og har en rekkevidde på 340 km, mens toppmodellen er Enyaq iV 80X som kommer med firehjulsdrift og 460 km rekkevidde. Den som går lengst er bakhjulstrukket Enyaq iV 80 som ruller 510 km før ladekabelen må kobles til.

Enyaq starter på rundt 350.000 kroner, mens X-versjonen har en startpris rett i underkant av 480.000 kroner.

Tesla Model Y

Vi nordmenn liker å tro at det meste handler om Norge når det kommer til elbiler, men det har visst ikke Tesla fått med seg. Det amerikanske merket fokuserer først og fremst på hjemmemarkedet og Kina, hvor de også har en fabrikk. Elbilnasjonen Norge må pent stille seg i køen.

Den køen har mange stilt seg i for lenge siden når det kommer til Tesla Model Y, lillesøsteren til Model X akkurat som Model 3 er det til Model S.

Tesla Model Y. (Foto: Tesla)

Dette er dessverre ikke en billigbil, og startprisen bikker lett en halv million kroner. Men for det får man en masse ny teknologi, førerassistenter fra øverste hylle og ikke minst rekkevidder som mange andre er sjalu på.

SUV-modellen kan skilte med 480 km for ytelsesmodellen som når 100 km/t på lynraske 3,7 sekunder, mens langdistanseversjonen skal klare å rulle 505 km i henhold til WLTP-standarden. Den er heller ikke en sinke med 0-100 km/t på 5,1 sekunder, og toppfarten holder i bøttevis på norske veier ‒ 217 km/t.

De første i den amerikanske køen kunne allerede i mars i fjor sette seg bak rattet på sin Model Y, men snart er ventetiden endelig over også for nordmenn. Det ser garantert mange fram til.

Volkswagen ID.4

Volkswagen stresset nok litt da de pushet ut ID.3 på markedet sent i fjor, og grunnen var mest sannsynlig at de måtte få registrert nok elbiler til å få ned det totale CO2-utslippet i Europa. De merkene som ikke holder seg innenfor grensene får noen vanvittige bøter fra EU, og slike vil selvsagt ingen ha.

Vi kan dermed forvente oss en langt mer kvalitetssikret bil når storesøsteren med et enda større salgspotensiale lander, nemlig SUV-modellen Volkswagen ID.4.

Volkswagen ID.4 1ST Max. (Foto: Volkswagen)

Denne er som flere av de nye elbilene fra Volkswagen-gruppen basert på MEB-plattformen, og skal være juvelen blant elbilene i mellomklassen.

ID.4 har den nær perfekte lengden på 4,58 meter, og med en akselavstand på hele 2,77 meter kan vi forvente oss en elbil som er kompakt utvendig og ganske romslig innvendig.

De første versjonene snuser på rekkevidder opp mot 500 kilometer, og er selvsagt utstyrt med det siste av teknologi og utstyr.

Prisen er dog ikke like folkelig som Golfen en gang var, for vi snakker om godt over 400.000 kroner for 1st-versjonen som selvsagt kommer først.

Bilen er ventet til Norge i løpet av sommeren, og det er garantert mange nordmenn som gleder seg til akkurat det.

Mange andre nye elbiler

Det var altså et dusin elbiler, men det er som sagt mange flere på gang. Vi har dermed oversett en ganske så diger haug av elbiler, så finner du ikke en passende blant de vi har nevnt så trenger du ikke å deppe ‒ det er også mange andre veldig spennende elbiler på tur.

Vi kan nevne biler som Citroën e-C4, Fiat 500 electric, Nissan Ariya, Opel Mokka-e, Renault Mégane eVision, Seres SF5 og SsangYong Korando electric.

Porsche kommer også med Taycan Cross Turismo og Jaguar med en helelektrisk XJ-versjon, og kanskje dukker det opp en ny elbil både fra Volvo, Polestar og Toyota også? Og muligens også de meget spennende elbilene Nio ES6, Rivian R1S og Lucid Air som er vist fram for en liten evighet siden nå?

Det får tiden vise, men en ting er sikkert ‒ det blir kamp om norske elbilkunder utover 2021.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,920FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker