Annonse
Hjem Elbiler Her er Skoda sin nye bestselger, elbilen Enyaq

Her er Skoda sin nye bestselger, elbilen Enyaq

Skoda Enyaq iV kan by på rekkevidder over 500 kilometer, firehjulstrekk, hengefeste og en startpris midt på 300.000-tallet. Sjekk ut stor bildeserie og video.

Heldigvis ble ikke årets Tour de France avlyst. For hvem vet hva som hadde skjedd med lanseringen av elbilen Enyaq da, for dette er nemlig den aller første elbilen som skal lede en etappe i verdens største sykkelritt.

Et forsinket Tour de France er altså i gang, og dermed er det også på tide at bilsponsor Skoda viser fram elbilen mange nordmenn venter spent på ‒ Enyaq iV.

‒ Det er utrolig gøy at de første kundene med en forhåndsbestilling kan gå inn og bestille sin Skoda Enyaq iV. Vi har ventet lenge på å endelig kunne vise den frem. Vi synes den ser fantastisk ut, og jeg tror de aller fleste er veldig fornøyd med det endelige resultatet, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Skoda har for lengst slått seg fram som en av de mest populære merkene i Norge, og nå haker de altså av en boks for de aller mest populære bilene her hjemme ‒ helelektriske SUV-modeller.

Saken fortsetter under Annonsen

Og det meste tilsier at Skoda Enyaq faktisk blir en ganske så god storselger, for bilen er laget på elbil-plattformen MEB som også har sørget for Volkswagen ID.3. Den blir bygget i Skodas hovedkvarter i Mladá Boleslav, og er den eneste MEB-modellen som blir satt sammen utenfor Tyskland.

Skoda satser så tungt på den nye elbilen at de har investert rundt 300 millioner bare i produksjonslinjen, så her er det ikke spart på noe.

Slik ser den ut:

‒ Vi har sagt at Enyaq iV skal levere på alt det Skoda er kjent for å levere på, og det har vi fått bekreftet i dag. Her er det mye bil for pengene, smarte og praktiske løsninger, og et design som står fram med en rekke premiumelementer. Det er liten tvil om at Enyaq iV representerer en milepæl for Skoda, og at er en tydelig indikator på hva vi kan forvente oss av Skoda i framtiden, sa Meiner da bilen ble lansert tirsdag kveld.

Det tsjekkiske merket garderer seg da også så det holder med Enyaq, og lanserer en rekke utgaver av bilen. Den kan fås både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift, med rekkevidder fra 340 kilometer og opp til 510 km, og prisene strekker seg fra i underkant av 350.000 kroner og til knappe 480.000 kroner.

Og selvsagt har Skoda Norge sørget for at den kan fås med hengerfeste, noe jo mange nordmenn er svært så opptatte av. Det er mulig å få Enyaq med et elektrisk utfellbart tilhengerfeste, og hengervekten er satt til 1.200 kilo.

Rekkevidde er selvsagt viktig når det kommer til elbiler, og Skoda lanserer fra start av fire utgaver av Enyaq.

  • Enyaq iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021
  • Enyaq iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • Enyaq iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 510 km. Forventet levering til kunder: 1. halvår 2021
  • Enyaq iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. Forventet levering til kunder: 2. halvår 2021

Prisene varierer med 130.000 kroner.

  • ENYAQ iV 50: Fra kroner 348.520,-
  • ENYAQ iV 60: Fra kroner 408.520,-
  • ENYAQ iV 80: Fra kroner 449.520,-
  • ENYAQ iV 80X: Fra kroner 478.520,-

Storesøster i familien er Enyaq 80X, som er den eneste med to motorer og dermed firehjulstrekk. Disse motorene byr på en samlet effekt på 265 hk og et dreiemoment på 425 Nm. Som vanlig går det litt ekstra strøm med to motorer, så denne har en rekkevidde på 460 km.

Denne forblir ikke storesøster for evig, for Skoda har allerede planlagt en Enyaq vRS iV med 306 hk, som har tilsvarende rekkevidde på 460 km.

Rekkeviddemesteren er Enyaq 80 med 204 hk og et dreiemoment på 310 Nm, og denne skal kunne rulle i 510 km før ladekabelen må fram.

Når det skjer kan batteriet motta 125 kW (80-versjonene), og det 82 kWh store batteriet (77 kWh netto) kan dermed lades fra 5 til 80 prosent på 38 minutter. Hjemmelading via DC tilbyr en hastighet på 11 kW, slik at bilen bør være fulladet gjennom natten.

Skoda har også på gang en coupéutgave av Enyaq, så tsjekkerne er langt fra ferdig med jobben rundt den nye elbilen.

– Det at kundene har stor valgfrihet, og blant annet kan velge mellom flere batteristørrelser og kraftpakker, samt en rekke ulike interiørvalg, gjør at Enyaq iV er et attraktivt alternativ for mange. Det gjør at vi kan imøtekomme kundenes individuelle behov og vaner, noe som har vært svært viktig for oss, sier Meiner. 

Selve designet er tegnet med tanke på luftmotstand, som er et viktig element for rekkevidden. Her har Skoda klart å presse luftdrag-koeffisienten ned til 0,27 som er bra, og spesielle dekk med god rulleevne bidrar også til rekkevidden.

Bilen foruten den rimeligste iV 50-versjonen er også utstyrt med en varmepumpe som bidrar til å spare strøm, og denne kan både varme opp og kjøle ned kupeen.

En splitter ny elbilmodell må selvsagt ha ny teknologi også, og Skoda har satt inn en rekke førerassistenter i Enyaq som det er mulig å få.

Den kan varsle om kollisjoner, automatisk stramme beltene og lukke vinduer ved nødbrems, har adaptiv cruisekontroll og automatisk filholder, køassistent og svingeassistent for venstresvinger. Det siste betyr at bilen registrer trafikken, varsler føreren, og om nødvendig, stopper bilen.

Den har også en smart blindsoneassistent. Når en dør åpnes, varsler «Exit Warning» passasjerene i bilen dersom et annet kjøretøy eller en syklist nærmer seg bakfra. Dette gjøres akustisk og visuelt, med et lyssignal på innsiden av ytterspeilene.

Travel Assist-pakken kan også tilby en assistent som kan ta over styringen sideveis i trange områder i byer, med støtte fra aktuelle data som deles mellom biler i sanntid. Den adaptive cruisekontrollen kan da også ta inn data fra navigasjonssystemet og trafikkskilt.

Og ja, den har selvsagt også en parkeringsassistent. Og dette er litt av en luring.

Park Assist-pakken har allerede vært i stand til å ta over rattet ved både parallellparkering og parkering inn og ut av luker. I den nye og mer intelligente konfigurasjonen, kan systemet også bremse bilen automatisk for å unngå sammenstøt med fotgjengere og objekter.

Den nye parkeringsassistenten byr også på en slags opplæringsfunksjon. Om man kjører for eksempel gjennom en trang og sterkt kronglede oppkjørsel med mye ratting, gassing og bremsing, er det mulig å lagre denne. Bilen har dermed lært seg ruten, og neste gang kan systemet overta styring og bremsing og dermed unngå irriterende småbulker og skraper.

På innsiden spanderer Skoda på en del teknologi også for standardutstyret, deriblant 2-soners klimaanlegg, multifunksjons lærratt og nøkkelfri start.

De som går for versjoner med de litt større batteriene inkluderer standardutstyret også ting som parkeringssensorer, ryggekamera og oppvarmet ratt. Avhengig av Enyaq-versjon, vil standardutstyret også inkludere ratthendler for regulering av regenerering også.

Hjertet på innsiden er en 13-tommers infoskjerm som er koblet til nettet, og denne kan betjenes med gester og den digitale stemmestyringen «Laura» som også forstår norsk. Den mest sentrale informasjonen vises til sjåføren på et nytt 5,3-tommers digitalt dashbord som har fire ulike layouter. Batterilading og temperaturen i kupéen kan også styres fra mobil-appen.

Skoda har også utviklet et nytt head-up-display med utvidet virkelighet (AR) som projiserer informasjonen på to ulike områder. Fart og annen info fra assistentsystemene og navigasjonsinstruksjoner vises som vanlig rett over dashbordet, mens AR -informasjonen er større og høyere oppe.

Denne vises i veien foran bilen, og har større plass til symboler som retningspiler for navigasjon, informasjon om «Lane Assist» og den adaptive cruisekontrollen, og trafikkskilt og varsler. Føreren kan selv justere plasseringen av visningsområdet, regulere farger og lysstyrke, og velge hvilken informasjon som skal vises.

Det er selvsagt støtte for både Android Auto og Apple CarPlay, og i kjent Skoda-stil forenkler de også hverdagen med en mobil-boks hvor telefonen kan lades trådløst.

Skodas «Simply Clever» som altså skal forenkle livet byr også på en kabelrenser for ladekabelen, en praktisk hette for ladekontakten og et eget oppbevaringsbur for ladekabelen under gulvet i bagasjerommet.

Designerne har også ryddet plass for noen smarte oppbevaringsrom, for under det 6,2 liter store rommet i midtarmlenet er det også et annet under midtkonsollen ‒ designet som en bro og byr på ytterligere 11,4 liter oppbevaringsplass.

Skoda Enyaq er på størrelse med Skoda Octavia i lengden, og elbilen er 4,64 meter lang, 1,87 meter bred og 1,61 meter høy. Bagasjerommet er på 585 liter.

Bilen tar også Skodas «emosjonelle» designspråk et skritt videre.

– I Enyaq iV, har vi utviklet vår Skoda-typiske front enda mer. Spesielt «Crystal Face» er et distinkt grep her. Kombinert med det emosjonelle designspråket og den slående røffe fremtoningen, som også forsterkes av store hjul, er vår nye Enyaq iV et blikkfang som slår an en ny tone, sier Oliver Stefani, sjefsdesigner hos Skoda.

Og lurer du på hvordan Enyaq faktisk ser ut, kan du ta en titt på dagens etappe av Tour de France. Der leder den nemlig feltet, og kanskje blir de norske håpene så inspirert at de finner på noe virkelig spektakulært?

Men du trenger ikke å finne deg en TV for å se Skoda Enyaq, for under får du en solid dose med bilder som du kan bla deg gjennom.

De har helt sikkert Meiner sett, for det er en stolt norsk direktør som nå endelig har sett elbilen som skal komme til kundene tidlig neste år.

– For oss har det vært viktig å kunne levere på det som har vært viktig for Skoda i alle år, blant annet at man skal få mye bil for pengene, og Enyaq iV har tatt dette til et nytt nivå. Vi er stolte av hva Skoda har fått til med Enyaq, og ikke minst å kunne tilby en rikelig utstyrt, helelektrisk familie-SUV med firehjulsdrift, lang rekkevidde og en rekke premiumelementer til under 500.000 kroner. I tillegg kan vi tilby rimeligere varianter, men som fortsatt har mye utstyr som standard. Uansett hva behovet ditt er, så er vi sikre på at det finnes en Enyaq iV som gir deg det du trenger, sier Meiner.

Her er bildene:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,812FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker