- Annonse -
HjemElbilerSeat gir bort sin lovende elbil-modell

Seat gir bort sin lovende elbil-modell

Seat har lurt oss. De har tidligere vist fram en svært interessant elbil kalt el-Born, men den skal de slett ikke lage. Det er nemlig navnet på Cupras førstefødte elbil.

Tilbake i mars 2019 viste Seat fram en svært så lovende elbil. Det var en helelektrisk SUV med smekre linjer, og ettersom den kom fra Seat regnet alle med en svært så gavmild prislapp også.

- Annonse -

Konseptbilen var satt sammen på Volkswagen-gruppens nye elbilplattform kalt MEB, og oppkalt etter et trendy område i Barcelona, El Born.

Den skapte selvsagt overskrifter så det holdt, og mange har ventet på å få se produksjonsversjonen av den moderne og helelektriske SUV-modellen.

I mellomtiden har Cupra, som er skilt ut fra Seat som et eget merke, selv pirret med en helelektrisk SUV. Faktisk har de pirret med el-Born.

For av strategiske grunner, muligens av prishensyn, har Seat flyttet el-Born fra Seat til Cupra.

- Annonse -

Så Seat el-Born har dermed blitt Cupra el-Born.

Cupra har nylig vist fram sin aller første frittstående modell, en SUV kalt Formentor som faktisk er så lovende at fotballklubben Barcelona har valgt den som sin offisielle bil. Det sier ikke lite, for laget til Messi har nemlig aldri før inngått en slik avtale.

Men Cupra er ikke i Norge, så vi går glipp av Formentor. Eller gjør vi det?

For Seat og Cupra kan selvsagt ikke overse den ledende elbilnasjonen i Europa nå som el-Born har debutert, og Seat Norge bekrefter at Cupra også inntar det norske markedet.

- Annonse -

– Dette er en nyhet jeg har gledet meg til å kunne dele. Cupra har alle forutsetninger for å gjøre el-Born til en modell som virkelig står ut på norske veier, og ambisjonene våre for el-Born vokser ytterligere når vi ser hva Cupra har utrettet de siste årene, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Seat Norge i Harald A. Møller AS.

Seat har altså gjort det samme som Volvo gjorde med Polestar, og har løftet Cupra ut fra racerbanen og over til den vanlige veien.

Og med Formentor virket startet svært så lovende, som nå har blitt til en flyvende start.

For Cupra el-Born har nemlig alle forutsetninger til å bli en storselger med moderne løsninger og teknologi som MEB-plattformen byr på, for designet er det lite å utsette på ‒ verken utsiden eller innsiden.

‒ Bilen nærmer seg markedet vårt, og på veien får den et Cupra-DNA som virkelig skaper entusiasme. Vi har sett med stigende interesse på at det spennende som skjer med Cupra-merkevaren, og merket oss den voldsomme interessen som ble vekket her i Norge da Cupra Formentor ble vist på norsk jord i fjor, sier Ågotnes.

Cupra betyr som regel raske biler, men el-Born blir ikke så kvikk som man kanskje skulle tro. Seat dropper å nevne 0-100 km/t, og halverer heller distansen. 0-50 km/t går unna på 2,9 sekunder, så selv om den ikke er treg er den heller ikke noe sportsbil.

Men rekkevidden blir blant de bedre, for Cupra gir den batteriet til Volkswagen-gruppen som er på 77 kWh (82 kWh brutto) som bør åpne opp for 500 kilometers rekkevidde. Den får også hurtiglading som fyller på 260 kilometers rekkevidde i løpet av en halv time.

Cupra el-Born settes sammen på samme fabrikk som Volkswagen ID. 3, det vil si på Zwickau-fabrikken i Tyskland.

– Designet blir et konkurransefortrinn for el-Born, og de som kjenner Cupra-merkevaren fra tidligere vet at kjøreopplevelsen blir det samme. Foreløpig er det for tidlig å dele mer konkret informasjon om pris, men det er klart at vi skal bite godt fra oss også her. Vi har store forventninger til el-Born, og de blir ikke mindre av at el-Born lanseres som det elektriske flaggskipet til Cupra, sier Ågotnes.

Cupra el-Born kommer på norske veier i løpet av neste år.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her