Mercedes viser gigantisk skjerm

Det elektriske flaggskipet Mercedes EQS skal vise vei, og gjør det med en enorm «hyperskjerm».


Det er ganske enkelt å forklare hvor stor skjermen til EQS faktisk er, for den strekker seg like godt over hele dashbordet. Ja, selv de fysiske luftventilene på høyre og venstre side er integrert i den enorme digitale overflaten.

Grunnen er selvsagt at det kommende elektriske flaggskipet Mercedes EQS skal løfte infotainment-systemet kalt MBUX inn i framtiden.

MBUX ble av alle ting introdusert i lille A-klasse i 2018, for da dukket en ny generasjon opp med et digitalt dashbord med en skjerm på 10,25 tommer. Cockpiten kunne nesten se ut som at den hørte hjemme i en S-klasse, og infotainmentet kunne også skilte med kunstig intelligens.

Siden har Mercedes selvsagt oppdatert MBUX-systemet, og også introdusert sin første rene elbilmodell i EQC. Nå gjør de seg klar for den ultimate elbilen, nemlig toppmodellen EQS.

‒ Vi har nettopp avsluttet et utfordrende, men samtidig fantastisk 2020, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

‒ EQC har vært en unik suksesshistorie og nå ser vi fram mot 2021 og flere spennende elbiler. Et av høydepunktene er EQS med MBUX Hyperscreen, som kommer til å bli en teknologisk spydspiss for EQ-serien.

Vi har for lengst skjønt at det er skjermer som gjelder i biler, og Mercedes kliner like godt til med en gigantisk skjerm som strekker seg over hele dashbordet i kommende EQS. Den er støpt som en enhet og er buet, og måler hele 141 centimeter i bredden. Det er enormt.

Mercedes har også prøvd å fjerne disse tidskrevende og trafikkfarlige lagene man må bla seg gjennom, og takket være kunstig intelligens skal bilen selv vite hva de i førersetet og passasjersetet foran gjerne vil se på den gigantiske skjermen.

Tyskerne sier at det er over 20 funksjoner i tillegg til de vanlige som navigasjon, media og telefoni som kan vises, og disse vil automatisk poppe opp på skjermen som forslag når de er relevante for kunden. Dette er kalt «Magic Modules», og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.

Mercedes viser også til et eksempel på hvor smart MBUX har blitt. Om du for eksempel ringer din kjære hver eneste tirsdag kveld, så kommer det en påminnelse om dette akkurat på samme tidspunkt. Et visittkort med kontaktinformasjon vil da vises, og om det er lagret et bilde vil også dette komme opp på skjermen. Alt dette er profilstyrt, så om en annen sitter i førersetet vil ikke dette forslaget dukke opp.

Men i et Mercedes-flaggskip er det ikke bare det teknologiske som gjelder, for her må også det estetiske være på plass. I EQS er hyperskjermen integrert i en frontramme i plast lakkert i «Silver Shadow», og de har lagt til omgivelsesbelysningen i nedre del av MBUX Hyperscreen som gjør at skjermenheten faktisk ser ut til å flyte.

Selve skjermen og datakraften er selvsagt også i toppklasse, som du kan se av faktaen Mercedes presenterer rundt MBUX Hyperscreen til EQS ‒ modellen som skal vise vei for morgendagens elbiler fra Mercedes.

Fakta og tall

  • Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
  • Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 grader. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
  • For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
  • Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
  • To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
  • Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
  • 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
  • Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
  • Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter