Nå får Göteborg nullutslippssoner

Den norske regjeringen har åpnet døren på gløtt for at byene skal kunne introdusere egne nullutslippssoner, og nettopp en slik får nå Göteborg.


Oslo hvor blant annet MDG styrer liker å si at de er flinkest på miljø i Norden, men den tittelen går til Sveriges nest største by Göteborg.

Storbyen knappe 20 mil fra norskegrensen kaller seg likegodt for verdens mest bærekraftige by, og har som mål å kun bruke bærekraftige løsninger allerede innen 2030.

Nå kan dette være et ganske stort problem for bilprodusenter, og nå har det seg slik at Volvo Cars faktisk holder til i den svenske byen. Men de ser ikke på den grønne satsingen som et problem.

Volvo har i likhet med Göteborg store grønne ambisjoner, og skal være klimanøytral innen 2040. På veien har de mange delmål, og dette inkluderer blant annet at de innen 2025 skal redusere CO2-avtrykket med 40 prosent, halve det globale salget skal da være elbiler og resten hybrider, samt at karbonutslippet generert gjennom selskapets generelle operasjoner skal reduseres med 25 prosent.

Og Volvo er mer enn gjerne med på prosjektet kalt Gothenburg Green City Zone, som skal gjøre Skandinavias største havneby utslippsfri og koble infrastrukturen til nettet. Faktisk passer det Volvo perfekt.

Nå får det svenske bilmerket en unik mulighet til å prøve ut morgendagens løsninger i en ekte by, det være mobilitet, autonom kjøring, oppkobling og sikkerhet. Volvo planlegger også å teste ut robottaxier gjennom sin egen tjeneste som kun kalles M i den grønne sonen.

– I bunn og grunn starter vi et prosjekt som skal begrense antall biler i byen, noe som er helt i tråd med våre ambisjoner, sier sjefen selv, Håkan Samuelson.

– Dette har vi vist gjennom å investere i dele-mobilitetstjenesten M, som har utviklet patentert AI-teknikk for å forbedre effektiviteten og bruksområder. Vi vil være med på å skape framtidens steder, og se til at de fortsatt blir beboelig. Dette initiativet gir oss en mulig til akkurat det, og vi kan på samme tid ta ansvar for vår hjemby.

Göteborg introduserer altså utslippsfrie områder, men det betyr ikke at det kun er elbiler som slipper inn der. Volvo planlegger å teste ut geografiske gjerder som gjør at også hybrider kan kjøre der, men da kun på elektrisk drift.

De vil også teste ut teknologi som begrenser toppfarten til bilene til den faktiske fartsgrensen, i tillegg til infrastruktur som kan slutte seg til aktive sikkerhetsfunksjoner og dele informasjon mellom bilene.

– Vi vil bruke vår kunnskap og teknologi for å hjelpe til for å skape en framtidsby som er elektrifisert, oppkoblet, delt og klimanøytral, sier mannen med det passende navnet Henrik Green, Chief Technology Officer hos Volvo.

– Dette er en mulighet å gå foran som et godt eksempel, gjennom å teste ny teknologi og tjenester i et levende storbymiljø. Om det er mulig her, er det også mulig overalt.

En annen ting de skal forsøke å vise er et helt komplett elbil-nav med enkle ladeløsninger, og som sagt selvkjørende taxier ‒ såkalte robottaxier. De har allerede M-biler i byen, og hevder at en slik nå erstatter åtte privatbiler. Da skjønner vi hvor enormt potensiale en slik løsning har.

Green Zone-initiativet i Göteborg innledes til våren, og skal gradvis trappes opp.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter