Porsche Taycan viser muskler på racerbanen

Porsche har luftet Taycan rundt Road Atlanta, og det gikk unna. Se video.


Det er lenge siden Porsche kun hadde fokus på hvor fort en bil gikk rundt en bane, og i dag er de fleste Porsche-modellene rettet inn mot daglig bruk. Men det betyr ikke at bilene er noen slappfisker rundt en racerbane, noe Porsches første elbil er et bevis på.

Porsches første elbilmodell heter Taycan, og er i utgangspunktet en sportslig elbil litt i samme gate som 911. Men er den på høyde med legenden rundt en bane?

Ja, det er den.

Porsche er selvsagt på plass i USA også, og der ligger hovedkvarteret i nærheten av Road Atlanta, eller Michelin Raceway Road Atlanta som banen nå heter etter at dekkprodusenten sikret seg navnerettigheten og døpte om banen i 2019. Denne ble åpnet i 1970, måler drøyt 4 kilometer og blir blant annet brukt i 24-timersløpet Petit Le Mans.

Et lite Le Mans var ikke Porsche interessert i da de fant veien til Atlanta, men ville rett og slett se hvor rask elbilen klarte å kjøre rundt banen.

De hadde helt sikkert ikke troen på at den skulle sette banerekord for produksjonsbiler, for den har Porsche selv med en langt sprekere modell ‒ den særdeles potente 911 GT2 RS.

I 2019 tok Porsche USA den korte turen til banen med villstyringen, noe som resulterte i en fantastisk tid på 1:24,88. Dette er fortsatt rekorden, og Porsche også har nestbeste tid med en 911 GT3 RS knappe halvannet sekund bak.

Så hvor langt bak de to monstermodellene endte Taycan Turbo S?

Vel, faktisk ikke så veldig mange sekunder.

Elbilen var faktisk kun rundt fire sekunder bak C7-generasjonen av Chevrolet Corvette Z06, noe som vitner om at elbilen er en ganske så potent sportsbil.

Porsche selv melder like godt om rekordrunde, og når det kommer til elbiler er det jo det.

Hvor fort det faktisk går kan du se her, og som du kan se av videoen når den også en toppfart på 156 mph, noe som betyr at den bikket 250 km/t. Ikke verst for en elbil!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter