I 1959 etablerte racerfører og bilentusiast Alejandro de
Tomaso et helt nytt bilmerke, like godt kalt De Tomaso etter seg selv. Den argentinskfødte italieneren fikk stablet den første gatelovlige
modellen på hjulene i 1963, en bil kalt Vallelunga. Denne hadde som en av de
aller første sportsbilene en midtstilt motor som var hentet fra Ford Cortina,
og med drøye 100 hestekrefter klarte den aerodynamiske sportsbilen å nå en
toppfart på solide 215 km/t.
Shelby, mannen bak biler som AC Cobra og Shelby Mustang. De to samarbeidet om
en modell kalt P70, hvor P enkelt og greit sto for Prototipi og 70 for
at den hadde en Ford-motor på 7.0-liter. De to egoene skiltes vennskapelig før prosjektet kom i mål, og
de Tomaso gikk videre til Ghia (som han kjøpte senere) med planene. I 1965
kunne de presentere prototypen, da kalt Ghia-De Tomaso Sport 5000. Vallelunga ble etterfulgt av Mangusta, og med den fikk også De
Tomaso den første smaken av suksess. Også denne kom med en Ford-motor, men i
likhet med P70 hentet fra Ford-avdelingen på andre siden av Atlanterhavet. Den
amerikanske motoren var nå en 4.7-liters V8, og stylingen tok italienske Ghia
seg av. De Tomaso produserte rundt 400 Mangusta før de satte
sluttstrek i 1971. Og det er kanskje ikke så rart, for de hadde en ganske så
unik modell på gang. Selveste Pantera. Bilen hadde i likhet med Mangusta en V8 fra Ford under panseret,
og igjen var Ghia involvert i designet. Den hadde selvsagt midtplassert motor, og var en todørs
coupé med en 5.8-liters motor som vred ut 335 hestekrefter.
Elvis så seg nødt til å kjøpe seg en slik. På fabrikken i Modena gikk det unna, og innen utgangen av 1973
hadde De Tomaso satt sammen over 6.000 eksemplarer av panteren ‒ og verden lå for
føttene. Men så slo oljekrisen inn, Ford trakk seg fra samarbeidet og
andre små fartsdumper dukket opp. De Tomaso ga selvsagt ikke opp, og kjøpte faktisk Maserati i
1976 (solgt videre til Fiat i 1993) og kom også med den nye modellen De Tomaso Guara
i 1993. Den flittige de Tomaso drev også med diverse andre ting, som
å utvikle formel 1-biler for Frank Williams, og var aktiv eier i selskaper som Ghia,
Innocenti, Vignale, Moto Guzzi og Benelli i tillegg til å eie Maserati Men da Alejandro de Tomaso døde i 2003 var det helt slutt
for De Tomaso, og merket forsvant sammen med mannen som sto bak det.
Choi, eieren av det Hongkong-baserte investeringsfondet Ideal Team Ventures som
også eier sportsbilmerket Apollo Automobil. Choi kjøpte rettighetene, og fant raskt ut at De Tomaso faktisk
runder 60 år i 2019. Dermed var det bare å begynne planleggingen, en svært så
hemmelig en. Men for kun kort tid siden kom den første informasjonen
rundt comebacket til det legendariske merket. Bilen var kalt «Prosjekt P», noe som hintet at dette kunne
være en moderne versjon av Pantera. Bilverden var selvsagt i fyr og flamme. Og nå vet vi enda mer, og har også bilder av bilen. De Tomaso viser fram den nye bilen under Goodwood-festivalen
i England denne helga, og bilen skal hylle P70 ‒ og altså samarbeidsprosjektet
mellom de Tomaso og Shelby. Bilen heter P72, og tallet står for antall biler eksemplarer
de akter å lage av den. Altså 72. Produsenten selv er ikke snauere enn at de kaller den P72 for
«en moderne tidsmaskin» og «en bil med en evigvarende skjønnhet». Enig? Bilen har arvet løsninger og karbonmateriale fra superbilen
Apollo IE, og det er ikke småtteri De Tomaso nå lover. De hevder nemlig at de operere ut fra seks grunnprinsipper for
å ære merket, og disse skal være med på å skrive det neste kapitelet i historieboken
til De Tomaso. Disse er: Arv. Lidenskap. Racing. Europeisk design. Verdensklasse-prestasjoner.
Ekstrem verdi. De fem første er ganske så selvforklarende, og den sjette og
siste pilaren er ganske så interessant. For med dette mener de altså at bilene
de kommer med ikke skal være slike megadyre sportsbiler som kun et fåtall har
råd til, men biler som er i en prisklasse som er innenfor rekkevidde for langt
flere. Vel, de om det. For P72 kan ikke sies å være spesiell billig. De Tomaso er ikke helt sikker på hva prisen eksakt blir, men
hinter om en pris på 750.000 euro. Det vil si at den mest sannsynlig runder 10
millioner kroner inn til Norge, og det er vel litt mer enn de fleste har
råd til. Vi kan bare håpe at de planlegger en litt mer folkelig
modell etter denne superbilen. Designet til P72 er inspirert av racerbilene på 1960-tallet,
og for å virkelige føre den røde tråden videre har De Tomaso samarbeidet med
Wyn Design ‒ akkurat som de Tomaso og Shelby gjorde med P70. Chassis, som er av karbon, har hentet inspirasjon til løsninger som de Tomaso introduserte med Valleguna, P70 og Mangusta, og teknologien er altså fra hyperbilen Apollo IE med 791 hk og som koster titalls millioner kroner. Innsiden er fullt på høyde med det Rolls-Royce og Bentley kommer opp med, og kupéen ser svært så eksklusivt ut. De Tomaso vil foreløpig ikke røpe spesifikasjonene, men vi tar
det for gitt at kreftene står i stil med designet. Det kan du sjekke ut nærmere i denne bildeserien, hvor du også kan se hvordan den ser ut innvendig: Les også:
- Fryser alle fotoboks-prosjektene med snittmåling
- Bentley med raskeste produksjonsbil
- Bugattis svarte juvel med nok en pris