Det finnes en drøss av AMG-modeller, og produsenten selv lister opp hele 29 forskjellige biler på sin nettside. Her hjemme byr Mercedes på 18 forskjellige AMG-versjoner, fra den lille A-klasse og opp til de rene racerne i GT-familien.
Nå er selvsagt alle AMG-versjonene «ekte», men skal du ha en som byr på den rene sportsbilfølelsen må du opp i GT-familien, men her kan du fort gå deg vill.
-->
Det er et vell av slike versjoner, inkludert en helt fersk Mercedes-AMG GT Black Series lansert tidligere denne måneden.
Nå prøver tyskerne å rydde litt opp i den uoversiktlige familien ved å gjennomføre en noe forsinket vårrengjøring, noe som betyr at Coupé- og Roadster-versjonene av AMG GT S blir feid ut døra.
Inn kommer to nye innstegsmodeller, enkelt og greit kalt Mercedes-AMG GT Coupé og Mercedes-AMG GT Roadster.
Men det er ikke bare antall familiemedlemmer som er nytt, for Mercedes-AMG spanderer også på 54 nye hestekrefter under panseret i forhold til den gamle basismodellen kun kalt GT. Begge versjonene kommer dermed med 530 hk, og bilene får også en rekke nye løsninger som skal hjelpe dem til lynraske runder på racerbanene.
De to nye innstegsmodellene kommer med AMG Ride Control-understellet med adaptive justeringer, elektronisk differnsial på bakakslingen, høyytelsesbremser og selvsagt bremsekalipre lakkert i rødt.
De får også et litium-ion startbatteri og det sagnomsuste kjøreprogrammet «Race», og de som velger den dynamiske plusspakken får også bakhjulsstyring som gir enda bedre kjøreegenskaper.
De to nye versjonene skal være leveringsklare i november, og de internasjonale prisene starter på 119.079 euro for Coupé og 130.679 euro for Roadster. Norske priser vet vi ikke, men dagens GT S Roadster med 510 hk starter iallfall på rett i underkant av 2 millioner kroner.
Her er flere bilder av de to nye innstegsmodellene til AMG GT-familien, Mercedes AMG GT Coupé og Mercedes-AMG GT Roadster.
Les også: