Verdens sterkeste SUV

Dodge løfter nå sin Hellcat over til SUV-modellene, og har klar en helsikes sterk versjon.


Skal du ha det råeste fra Dodge må du gå for en av Hellcat-utgavene til Challenger og Charger, som på det verste kan by på nærmere 800 hk og 0-100 km/t på rundt 3,5 sekunder.

Grunnen er selvsagt motoren, en svær 6.2-liter Hemi Hellcat V8.

Men Dodge nøyer seg ikke bare med å utstyre de mer sportslige modellene med denne, for nå får også SUV-modellen Durango en Hellcat-utgave. Og den blir rett og slett verdens sterkeste serieprodusert SUV.

Den iltre katten har fått navnet Durango SRT Hellcat, og søndagsutflukten blir aldri den samme etter å ha luftet familien med denne.

Motoren får stort sett det samme spekket som utgangsversjonene av Hellcat til Charger og Challenger, mer eksakt 710 hk med et dreiemoment på 875 Nm. Det er elleville tall.

SUV-modellen er også ellevill, og sprinter fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder, så det er bare å be bestemor stroppe seg godt fast der i baksetet. Toppfarten er ikke ille den heller, for Durango SRT Hellcat gir seg ikke før den er nær 290 km/t.

Amerikanerne liker å opplyse om tiden bilene bruker på en kvart mile, distansen på 402 meter som blant annet brukes i dragrace. Denne øvelsen gjør Durango SRT Hellcat på 11,5 sekunder, en tid som ifølge Dodge ingen andre SUV-modeller klarer å matche. Den er altså den raskeste SUV-modellen på denne planeten.

At den iallfall er sterk viser slepeegenskapene, for familien-bilen med tre seterader klarer å trekke nesten fire tonn etter seg.

Både utsiden og innsiden har selvsagt fått oppdateringer sender SUV-modellen flere hakk nærmere sportsbilene, og selvsagt er den også utstyrt med launch-kontroll som bør sørge for akselerasjoner som en ekte formel 1-bil.

‒ Muskelbil-familien inkluderer nå alle størrelser, og Durango med tre seterader leverer nå Dodge Charger-ytelse til SUV-segmentet, sier Tim Kuniskis, en av de amerikanske sjefene.

‒ Nå har vi hevet lista enda høyere. 710-hk Hellcat er den kraftigste SUV’en noensinne. Det er den siste brikken i puslespillet, og sammen med Charger og Challenger gjør den ytelsesoppsettet til Dodge komplett.

Det er nok de som mener at en Durango Hellcat kanskje blir litt vel overdrevet, men Dodge har selvsagt andre løsninger som kanskje passer disse bedre.

2021-utgaven av SUV-modellen fås også med en Hemi V8-motor som yter 475 hk som klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder, en V8 med 360 hk samt en V6-motor som byr på 295 hk.

Men disse kan ikke kalle seg for verdens raskeste, og det kan egentlig heller ikke Durango SRT Hellcat ‒ ennå.

Det er nemlig en slags offisiell, men akk så uoffisiell, teststandard som kårer den raskeste bilen, nemlig en runde rundt Nordschleife-banen. Rekorden for SUV-modellene innehas av Audi RS Q8, som har dundret rundt den 20,8 kilometer lange banen 12 sekunder raskere enn den forrige rekordholderen, Mercedes AMG GLC 63.

Under panseret på RS Q8 sitter det en 4-liters TFSI-motor med 600 hk, og vi vet også hvor lang tid den bruker på 0-100 km/t. Det går unna på 3,8 sekunder, så alt bør ligge til rette for et Dodge Durango sletter Audi-rekorden om bilen kommer seg over til den tyske racerbanen.

For den er både sterkere og raskere på sprinten, og med nye spoilere som øker marktrykket bak med massive 400 prosent bør den også sitte ganske så klistret rundt svingene.

Så ikke bare bør bestemor holde seg godt fast, for det er kanskje også greit å levere ut noen bilsyke-poser før søndagsutflukten i en Durango SRT Hellcat ‒ en djevelsk rask og sterk SUV.

Her er flere bilder av Dodge Durango SRT Hellcat:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter