Utvikler korona-fri berøringsskjerm

Jaguar Land Rover vil redusere spredningen av bakterier og virus ved en berøringsskjerm som man rett og slett ikke trenger å berøre. Se video.


Med smarttelefoner kom også berøringsskjermer, og disse har nå funnet veien inn i bilene.

Alle moderne biler har et infosystem med store skjermer med teknologi som gjør at de fungerer akkurat som smarttelefonene, og det er bare å berøre skjermen når man skal navigere seg inn i infosystemet.

Men er det en ting vi har lært de siste månedene er det at smittefaren øker når flere kommer i kontakt med de samme flatene, noe man helt klart gjør med berøringsskjermer. Men det er ikke noen vei utenom ‒ eller er det?

Jo, det finnes heldigvis kloke hoder som løser slike nærmest uløselige problemer, og noen av disse jobber åpenbart hos Jaguar Land Rover (JLR). Eller rettere sagt, sammen med JLR.

For i covid-19’s tegn har University of Cambridge kommet opp med en løsning som gjør at infoskjermen faktisk «ser» hva du har tenkt å trykke på.  

Teknologien bruker kunstig intelligens (AI) for å bestemme elementet brukeren har tenkt å velge på skjermen tidlig i pekeroppgaven, og påskynder denne interaksjonen.

En bevegelsessporer bruker blikkbaserte eller radiofrekvensbaserte sensorer til å kombinere informasjon fra ting som brukerprofil, grensesnittdesign og miljøforhold, og kobler dette sammen med annen data fra for eksempel blikksporing. Resultatet blir at AI dermed i stand til å forutse hva brukeren har tenkt å klikke på, og utfører denne oppgaven.

Resultatet blir svært så imponerende, for sjekk ut denne videoen:

Ofte, og kanskje spesielt i biler som Land Rover som er laget for ulendt terreng, kan det være vanskelig å treffe riktig element når bilen beveger seg. Men med den berøringsfrie touchskjermen (ja, ulogisk uttrykk) faller innsatsen man trenger til å treffe det riktige elementet med 50 prosent, ifølge JLR.

Og ikke minst demper man spredningen av bakterier og eventuelle virus.

‒ Når nasjoner rundt om i verden går ut av låsemodus, merker vi hvor mange dagligdagse forbrukertransaksjoner som gjennomføres ved hjelp av berøringsskjerm, sier Lee Skrypchuk hos Jaguar Land Rover, som må ha verdens vanskeligste jobbtittel ‒ Human Machine Interface Technical Specialist.

‒ Jernbane- eller kinobilletter, minibanker, innsjekkinger på flyplassen og butikkens selvbetjente kasser, så vel som mange industrielle og produksjonsapplikasjoner. Prediktiv berøringsteknologi eliminerer behovet for å berøre et interaktivt display, og kan derfor redusere risikoen for spredning av bakterier eller virus på overflater.

Det kan også gjøre kjøreturen mer sikker, ettersom føreren ikke trenger fysisk å trykke på skjermen og bruker dermed mindre tid på operasjonen.

JLR har introdusert en rekke nye løsninger de siste årene som skal gjøre den enklere og bedre for de i bilen. Dette inkluderer ting som overvåkning av føreren tilstand, innvendig motorstøy og en smart filtrering av inneluften.

Og nå også en berøringsskjerm som man ikke trenger å berøre. En touchfri berøringsskjerm.

Les også:

Les mer om:

Nyheter