Nå kommer de ladbare Jeep-modellene

Utviklet i USA, testet i Nord-Sverige og satt sammen i Italia. Jeep har klar ladbare hybrider av både Renegade og Compass.


Moderskipet til Jeep er Fiat Chrysler Automobiles (FCA), denne gruppen som etter planen skal slå seg sammen med PSA og skape en gigant innen bilindustrien. FCA har ikke vært like på hugget som PSA når det kommer til elektrifisering, og denne vil helt sikkert skyte fart når den amerikansk-italienske gruppen slår seg sammen med den franske gruppen neste år.

Men FCA utvikler selvsagt også ladbare biler, og den helelektriske Fiat 500 leder an. Men merker som Alfa Romeo og Maserati har også elbiler på gang, og nå tar også terreng-ikonet Jeep steget over til den elektriske framtiden.

Under et av de få store bilshowene som faktisk er avviklet i 2020, CES-messen i Las Vegas i januar, viste Jeep fram en ny drivlinje som er på vei både til Wrangler, Renegade og Compass. Disse skal alle få utgaver med den litt mystiske betegnelsen 4xe bakpå, og de to første er nå klar ‒ Jeep Compass 4xe og Jeep Renegade 4xe.

De ladbare tvillingene skal hjelpe Jeep og FCA til å komme under stadig strengere europeiske utslippskrav, og lander dermed på en elektrisk rekkevidde rundt 50 kilometer. Modeller som slipper ut mindre enn 50 g/km CO2 får nemlig en ekstra bonus når utslippene regnes, og det skal ifølge Jeep disse to gjøre.

Batteriet er ikke det største vi har sett, men 11,4 kWh skal altså ifølge Jeep holde til at det er mulig å kjøre denne 50 kilometer med elektrisk drift.

Bilene har en 1.3-liters turbomotor som enten yter 130 eller 180 hk, mens elmotoren hjelper til med ytterligere 60 hk. Bilene med 240 hk klarer sprinten på 7,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 200 km/t. Den elektriske toppfarten er på 130 km/t, så det er mulig å kjøre disse som rene elbiler uansett hvor du befinner deg i Norge.

Dette er altså Jeep, så begge modellene må også fungere i terrenget. Den elektriske motoren leverer ut 250 Nm med dreiemoment til bakhjulene, mens bensinmotoren leverer 270 Nm til de foran. Så kombinert med firehjulstrekk bør tvillingene kunne forsere det meste av hindringer også i terrenget.

Når det gjelder lading så klarer de 7,4 kW fra veggboksen, noe som bør gi full elektrisk tank innen to timer.

Jeep har utviklet tre kjøremoduser for de nye modellene. Hybrid kombinerer automatisk de to motorene og er den modusen som er forvalgt, Electric lar deg kjøre elektrisk så lenge det er saft på batteriet, mens E-Save skal spare på den elektriske kraften. Her er det også to innstillinger, en passiv som sparer batteriet og en aktiv som fyller det via regenerering og bensinmotoren. Det er mulig å fylle batteriet opp til 80 prosent via den aktive sparemodusen.

Et nytt instrumentpanel med en 8,4-tommers infoskjerm lar også føreren velge hvilke kjøreegenskaper bilene skal ha, på engelsk kalt Auto, Sport, Snow/Mud, Sand og Rocks.

Og de bør iallfall fungere godt i snø.

For selv om Jeep er amerikansk så det holder, har FCA også bygd seg en europeisk fabrikk som setter sammen biler. Denne befinner seg i Italia, og dermed er ikke veien så veldig lang til Sverige heller.

Og dit, nærmere bestemt det store testsenteret som ligger i Arjeplog, har Jeep tatt bilene sine for skikkelige vintertester. Jeep melder at de bare for den nye Renegade 4xe har klokket inn 3.800 kilometer med tester, så denne bør takle det meste av både terreng og forhold.

De ladbare modellene får også ting som LED-lykter, en rekke førerassistenter og støtte for både Apple og Android.

Og ja, Jeep har funnet fram 18(!) nye farger utvendige farger som skal ta 4xe inn i framtiden.

Her er flere bilder av Jeep 4xe, modellene som tar Jeep inn i den elektriske framtiden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter