BMW med elbilversjoner av X1 og 5-serien

Den tyske BMW-gruppen gjør seg nå klar til en enorm grønn satsing som skal kutte CO2-utslippene med 90 prosent på 24 år, og som inkluderer mange millioner elbiler.


BMW føler et stort ansvar rundt morgendagens biler. De var nemlig blant de første store merkene som også satset på elbiler, og presenterte sin første rene elbilmodell i i3 i 2013.

Men det var ikke en slags startdato for en grønnere overgang, for BMW var allerede da godt i gang med omleggingen til en mer klimavennlig satsing.

Det er lett å tenke på at det er elbilene som skal redde luften, men elbilene i seg selv er ikke så veldig miljøvennlig når det endelige regnskapet gjøres opp. Mange av disse lades på skitten strøm, og ikke minst forsvinner det en masse CO2 opp i luften under produksjonen av biler med svære batteripakker.

Skal et merke bli en ekte klimanøytral produsent må alle forhold tas i betraktning, altså hele livssyklusen for en elbil fra deleproduksjon til bilene pensjoneres. I likhet med hvordan elbilene lades blir dermed et viktig punkt at fabrikkene også bruker fornybar kraft, og grønn kraft blir dermed et viktig område for å kutte de totale utslippene.

BMW-gruppen har hatt planer rundt dette i mange år allerede, og nå girer de virkelig om for å gi merkene BMW, Mini og Rolls-Royce et enda grønnere karbonavtrykk.

De har allerede signert kontrakter med celle-produsenter slik at det brukes grønn kraft i batteriproduksjonen, noe som vil redusere CO2-utslippene med 10 millioner tonn de neste 10 årene.

Gruppen jobber også hardt mot deleleverandører og andre knyttet til bilproduksjon slik at disse leddene skal bli mer miljøvennlig, samt at de har allerede lager kjøretøyene på en slik måte at det blir minimale med kuttrester og at 95 prosent av delene kan gjenbrukes.

Sammen med batteripartneren Duesenfeld klarer de nå også å resirkulere 96 prosent av batteriene, slik at gamle og utbrukte batterier får et nytt liv.

Men den beste måte å overbevise partnere på er som kjent å selv vise vei, og det akter BMW-gruppen å gjøre.

Mer konkret har de satt seg nye mål som de skal strekke seg mot allerede i 2030, og disse sier at de totale CO2-utslippene til bilene per kjørte kilometer skal reduseres med 40 prosent.

Siden 2006 har BMW senket utslippene til bilparken med 70 prosent, og nå er målet at innen 2030 skal utslippene være 10 prosent av det de var i 2006. Sagt på en annen måte, i fjor produserte BMW-gruppen 2,5 millioner biler, og når de målet for 2030 betyr det en reduksjon på over 40 millioner tonn CO2 gjennom livsløpet. Det er enorme tall.

De skal altså legge om til en grønnere produksjon, men elektrifiserte biler er selvsagt hjertet i denne satsingen. Og på dette området gir de nå full gass.

Målet er at det skal være mer enn sju millioner elektrifiserte biler fra BMW-gruppen på veiene om 10 år, og av disse skal to tredjedeler være rene elbiler.

Det betyr igjen at de trenger en masse elbilmodeller for å nå målet, for per i dag har de kun to; BMW i3 og Mini Cooper SE. Men som de fleste har fått med seg har BMW noen nye modeller rett rundt hjørnet.

De tre neste elbilene ut blir BMW iX3, BMW iNext og BMW i4, og dermed spretter antall elbiler opp i fem til neste år.

Her er i4:

Deretter er det klart for en rekke nye modeller som garderer seg med alle de de tre elektrifiserte valgene ‒ mildhybrid for bensin- og dieselutgavene, ladbare hybrider og helelektriske modeller. Totalt skal BMW-gruppen ha 25 forskjellige slike modeller innen utgangen av 2023, hvor halvparten skal være elbiler.

Den neste etter de tre nye elbilene som er på gang blir 7-serien, som vil komme i alle de tre elektrifiserte utgavene. Flaggskipet blir altså elektrisk, noe også et par storselgere også skal bli.

Både BMW X1 og BMW 5-serien skal også komme med det BMW-gruppen kaller «Power of Choice», og det betyr altså som mildhybrid, ladbar hybrid og helelektrisk utgave.

De ladbare hybridene får også teknologi som gjør at de kan kjøre i e-soner, en teknologi som svitsjer disse bilene over på ren elektrisk kraft når de kommer inn i grønne bysoner. Rundt 80 europeiske byer har allerede slike miljøsoner.

Med de seks nye modellene kan altså BMW-gruppen by på åtte elbiler, så dermed kan vi forvente oss enda flere elektriske nyheter i tiden framover.

For BMW tar nå elektriske grep for en grønnere framtid.

‒ Jeg tror bestemt at kampen mot klimaendringer og hvordan vi bruker ressurser vil avgjøre framtiden for samfunnet vårt ‒ og for BMW-konsernet, sier styreleder Oliver Zipse.

‒ Som en premiumprodusent er det vår ambisjon å gå foran når det kommer til bærekraft. Derfor tar vi ansvar her og nå og gjør disse spørsmålene sentrale i vår fremtidige strategiske retning, legger BMW-sjefen til.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter