Ingen nye Mitsubishi-modeller til Europa

Mitsubishi er i alvorlig trøbbel på grunn av korona-pandemien, og har nå bestemt seg for å fryse inntaket av nye modeller til det europeiske markedet.


I forrige uke meldte en offensiv Mitsubishi at de hadde flere nye biler på vei ut til markedet. Problemet, for oss i Europa, var at det var Mitsubishi Nord-Amerika som meldte dette.

Over dammen kommer det en ny Outlander Sport, Outlander PHEV, Mirage, Mirage G4, Eclipse Cross og en ny generasjon Outlander.

Hva vi kan vente oss her i Europa er ikke godt å si, men det er bare å skru ned forventingene om du går og venter på en ny Mitsubishi.

Under et styremøte knyttet til kvartalsresultatet til det japanske merket har sjefene bestemt seg for at et av sparetiltakene er å fryse inntaket av nye modeller til Europa, men det betyr heldigvis ikke full stopp. Mitsubishi understreker at salget av nåværende modeller fortsetter, i likhet med all ettersalg-aktiviteter knyttet til nybilsalget.

Bakgrunnen for denne drastiske beslutningen er at korona-pandemien har sendt merket inn i alvorlig trøbbel.

Mitsubishi solgte kun 139.000 biler i forrige kvartal, en nedgang på over 50 prosent. De anslår nå et driftsunderskudd på 140 milliarder yen (12 milliarder kroner) for regnskapsåret som avsluttes 31. mars 2021, og de går nå inn i en voldsom sparemodus.

Det inkluderer også stopp i produksjonen på Pajero-fabrikken i Japan, hvor de setter sammen Pajero, Delica og Outlander som skal eksporteres. Produksjonen flyttes til fabrikken i Okazaki.

Dermed følger Mitsubishi etter Toyota og Honda, som også vil stanse produksjonen i to andre japanske fabrikker som følge av sparetiltak. Også Mitsubishis alliansepartner Nissan har gått inn i sparemodus grunnet pandemien.

Det store problemet for Mitsubishi nå er at det viktige sørøst-asiatiske området kalt ASEAN er truffet av korona-bølgen, og dermed har salget kollapser i land som Indonesia, Malaysia, Filippinene, Singapore, Thailand og Vietnam. Normalt sørger dette området for en fjerdedel av salget, men i siste kvartal utgjorde denne regionen godt under 20 prosent av det totale Mitsubishi-salget.

Mitsubishi skal nå prøve å snu trenden med en plan de har kalt «Small but Beautiful», og heller ikke dette er utelukkende gode nyheter for Europa.

Med denne 3-årsplanen skal de fokusere på primære produkter og teknologier som ladbare biler og 4WD, og ikke minst satse mer på sitt hovedområde ‒ ASEAN-regionen. Etter dette skal de satse mer på å utvikle salgsregionene Afrika, Oceania og Sør-Amerika, så det virker som at de nå nedprioriterer Europa hvor både Renault og Nissan er ganske store.

«Small but Beautiful» innebærer også en reduksjon av kostandene med 20 prosent sammenlignet med 2019.

Det japanske merket er en del av den store alliansen til Renualt og Nissan, og sistnevnte eier også en tredjedel av bilmerket som kom med Japans aller første serieproduserte bil kalt Mitsubishi Model A tilbake i 1917.

Mitsubishi Motors har mer enn 30.000 ansatte, og produksjonsfasiliteter i Japan, Thailand, Kina, Indonesia, Filipinene og Russland. Anført av modeller som Outlander, Pajero og pickupen L200 solgte de 1,2 millioner biler i fjor, men det vil de ikke være i nærheten av å matche i koronaåret 2020.

Les også:

Les mer om:

Nyheter