Land Rover, landvandreren, har tenkt å ta navnet bokstavelig med den nye Defender-versjonen de har på gang. For denne bør kunne krabbe over det meste av land den møter, og det takket være en enda høyere kjørehøyde og ikke minst grunnet det i motorrommet.
Der har nemlig Land Rover plassert en ganske brutal V8 på 4.4 liter med Twin Turbo som øker kreftene til et nytt nivå ‒ nærmere bestemt 635 hk og et dreiemoment på 750 Nm.
Ja, vadehøyden er til og med hevet, og lyder nå på formidable én meter, det er mye, og bilen er også utstyrt med den kule ClearSight Ground View som lar deg se «gjennom» panseret.
Land Rover har selvsagt ikke glemt bremsene, så her er det nye 400 mm bremseskiver foran med Brembo-kalipere som bør stoppe denne terrengkongen på et blunk.
Så du bør altså komme deg veldig greit til hytta, uansett hvor krøtteraktig veiene dit måtte være.
‒ Våre eksperter har oppnådd det umulige med Defender Octa, og de siste tre årene har de jobbet utrettelig for å skape den mest kapable Defender noensinne – uansett underlag, sier Jamal Hameedi, Director of SVO hos Jaguar Land Rover.
‒ Nyutviklede komponenter overalt i bilen sikrer at Defender Octa er den perfekte følgesvennen for episke eventyr over hele verden.
I dag er det langt enklere å lage en bil som både håndterer landeveien, bygryta og terrenget, for moderne biler har kjøremoduser som prepper bilene for slike oppgaver. Defender Octa har moduser som Comfort Mode og Dynamic Mode som stiller inn bilen gjennom ting som styring, gasspådrag og understell. Med et trykk kan den altså gå fra en asfaltvandrer til en terrengvandrer.
Det er også en Octa-modus som for første gang kombinerer terrengmodusen med ytelsesfokus. Denne inkluderer også en Offroad Launch-modus for optimal akselerasjon på løst underlag. Her er det også mulig å kombinere denne med de laveste trekkraftinnstillingene (TracDSC eller DSC deaktivert), og dermed aktiveres en unik Offroad ABS-kalibrering for optimal bremsekraft på løst underlag, forklarer Land Rover.
Og for de som lurer, ja, det er også en egen snømodus.
Så hva koster moroa?
Vel, salget åpner allerede denne måneden, for bilen får sin offisielle dynamiske debut under Goodwood Festival of Speed om et par uker. Norsk priser er satt til 3.309.900 kroner inkludert levering Oslo for standardversjonen, og de som drømmer om Defender Octa Edition One må belage seg på å betale 3.545.900 kroner.
Så de fleste må nok nøye seg med å se bilder av den nye sjefen, og her har du flere av den nye diamanten i Defender-familien:
Les også:
- Vegvesenet har sjekket 300.000 tunge biler
- Dakar-vinner avduket ekstrem hydrogenbil
- Her er de beste kjøleboksene til bil