Land Rover Defender Octa er et imponerende beist av en terrengbil. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Land Rovers diamant av en Defender nærmer seg

Land Rover trykker på gasspedalen og gjør seg klar for den nye Defender-utgaven kalt Octa, og her snakker vi om over 600 hester og et enda røffere ytre. Se prisen og bilder!


Land Rover, landvandreren, har tenkt å ta navnet bokstavelig med den nye Defender-versjonen de har på gang. For denne bør kunne krabbe over det meste av land den møter, og det takket være en enda høyere kjørehøyde og ikke minst grunnet det i motorrommet.

Der har nemlig Land Rover plassert en ganske brutal V8 på 4.4 liter med Twin Turbo som øker kreftene til et nytt nivå ‒ nærmere bestemt 635 hk og et dreiemoment på 750 Nm. 

Octa-utgaven slår greit fra seg også på asfalten, for her går 0-100 km/t på kun 4 sekunder ‒ imponerende for en ganske så stor vokst terrengbil. Toppfarten er satt til 249 km/t. 

Her er det ikke kun motoren som skal ha hele æren, for britene har gitt den nye løsninger som et 6D Dynamics-hjuloppheng som skal heve bilens dynamiske kjøreegenskaper og gjøre bilen i stand til å takle selv det som virker som umulige oppgaver. Ja, ifølge Land Rover selv.

Rent utseendemessig har den nye utgaven fått en hevet kjørehøyde, den står bredere og har forlenget hjulbuer ‒ den er 28 mm høyere og 68 mm bredere. Det er også nyutviklede støtfangere med bedre innkjørings- og avkjøringsvinkler, og under har den fått ekstra beskyttelse.

Ja, vadehøyden er til og med hevet, og lyder nå på formidable én meter, det er mye, og bilen er også utstyrt med den kule ClearSight Ground View som lar deg se «gjennom» panseret.

Land Rover har selvsagt ikke glemt bremsene, så her er det nye 400 mm bremseskiver foran med Brembo-kalipere som bør stoppe denne terrengkongen på et blunk.

Så du bør altså komme deg veldig greit til hytta, uansett hvor krøtteraktig veiene dit måtte være.

‒ Med nye Defender Octa har vi kunnet frigjøre hele potensialet til Defender. Det er selve definisjonen av overlegne kjøreegenskaper, og et bevis på hva vi kan oppnå ved å bruke de aller beste teknologiene og talentene i ingeniøravdelingen vår, sier Mark Cameron, Managing Director hos Defender.

‒ Den kraftige V8-motoren, banebrytende 6D Dynamics-hjuloppheng, utsøkte finisher og unike detaljer gjør bilen både sjelden, utrolig tøff og svært ettertraktet.

Vi skrev at dette er en diamant av en Defender, og det er ikke kun for holdbarheten. Navnet Octa stammer direkte fra det hardeste og mest ettertraktede mineralet på jorden – diamanten.

Navnet sikter til den oktaedriske formen, og Defender Octa er inspirert av denne blant annet via den nye signaturgrafikken til flaggskipet. Ja, vi finner også en ekte diamant her, det er en blank svart diamant i en maskinbearbeidet og sandblåst titanskive på hvert Signature Graphic-panel.

Alt annet hos denne Defender-utgaven befinner seg selvsagt på øverste hylle, spesielt for Defender Octa Edition One som skal produseres det første året. Her er for eksempel en ny og eksklusiv farge og enda mer luksuriøse innvendige materialer, nye seter med bedre støtte, et lydanlegg som selv Coventry University har vært med på å justere og det hele rundes av med spesialfelger i 20 tommer.

Selv dekkene er spesiallagde, de kommer fra Goodyear og er kalt Advanced All-Terrain Tyre, og er på formidable 33 tommer ‒ de største noensinne for Defender. 

Land Rover Defender skal som en annen terrengkonge, Mercedes G-klasse, fungere like godt på som utenfor veien, så britene har hatt fokus på begge delene under utviklingen av Octa-utgaven.

Og det bør ikke stå på testingen, for merket melder at bilen har gjennomgått ekstreme 13.960 tester, inkludert terrengegenskaper og kjøreegenskaper i høy hastighet. De måtte til og med utvikle nye tester for å gjøre denne så komplett som mulig.

‒ Våre eksperter har oppnådd det umulige med Defender Octa, og de siste tre årene har de jobbet utrettelig for å skape den mest kapable Defender noensinne – uansett underlag, sier Jamal Hameedi, Director of SVO hos Jaguar Land Rover.

‒ Nyutviklede komponenter overalt i bilen sikrer at Defender Octa er den perfekte følgesvennen for episke eventyr over hele verden.

I dag er det langt enklere å lage en bil som både håndterer landeveien, bygryta og terrenget, for moderne biler har kjøremoduser som prepper bilene for slike oppgaver. Defender Octa har moduser som Comfort Mode og Dynamic Mode som stiller inn bilen gjennom ting som styring, gasspådrag og understell. Med et trykk kan den altså gå fra en asfaltvandrer til en terrengvandrer.

Det er også en Octa-modus som for første gang kombinerer terrengmodusen med ytelsesfokus. Denne inkluderer også en Offroad Launch-modus for optimal akselerasjon på løst underlag. Her er det også mulig å kombinere denne med de laveste trekkraftinnstillingene (TracDSC eller DSC deaktivert), og dermed aktiveres en unik Offroad ABS-kalibrering for optimal bremsekraft på løst underlag, forklarer Land Rover.

Og for de som lurer, ja, det er også en egen snømodus.

Så hva koster moroa?

Vel, salget åpner allerede denne måneden, for bilen får sin offisielle dynamiske debut under Goodwood Festival of Speed om et par uker.  Norsk priser er satt til 3.309.900 kroner inkludert levering Oslo for standardversjonen, og de som drømmer om Defender Octa Edition One må belage seg på å betale 3.545.900 kroner.

Så de fleste må nok nøye seg med å se bilder av den nye sjefen, og her har du flere av den nye diamanten i Defender-familien:

Les også:

Debatt