Bilindustrien er nå på vei inn i upløyd mark hvor bilene kommer
med en masse ny teknologi og miljøvennlige drivlinjer. Løsningene er ikke
testet ut i en rekke tiår som på eksosbilene, og risikoen er nok litt større
for at disse nye biltypene må inn og fikses på. Ja, vi snakker om de berømte barnesykdommene.
over fornøyde kunder endte sist av de 12 bilmerkene som var med på
undersøkelsen. I fjor var de også det 4. mest innklagede selskapet hos
Forbrukerrådet, noe lange verkstedkøer og dermed misfornøyde forbrukere fikk
skylda for. Nå skal det være sagt at er det betydelig færre bevegelige
deler som kan gå i stykker på elbiler, som jo ikke har den tradisjonelle
motoren eller girkassen med sine mange deler. Tesla har tidligere sagt at deres
drivverk har under 20 bevegelige deler, noe som er under ti prosent av det en vanlig
bensinbil har. Men når elbilene svikter må de jo repareres, og det har nok
vært mange mekanikere fra for eksempel Nissan, Jaguar, Kia, Hyundai, Renault,
Opel og Volkswagen på kurs den siste tiden. To bilmerker som helt sikkert har
folk på kurs akkurat nå er Mercedes og Audi, de to neste merkene ut med rene
elbilmodeller. For Audis del er utleveringene av den helt nye e-tron
akkurat startet, og de første bilene ruller allerede rundt med norske skilt. Det betyr at i teorien kan de få inn elbiler på verkstedet, og
da bør jo helst mekanikerne skjønne litt av de nye løsningene. Og det gjør de hos Audi takket være VR-briller.
og andre kan ta på seg slike og trå rett inn i hjertet av en e-tron, altså
batteriet. Via slike VR-briller kan de åpne batteripakken, bytte brytere og
kontakter og til med skifte ut batterimoduler. Ettersom dette gjøres i en digital verden er det heller ikke
noe fare for at de ødelegger noe av sensitiv teknologi som ofte slike biler
har, de kan lære i sitt eget tempo og Audi har lagt inn morsomme ting som skal gi
enda mer motivasjon. Foreløpig må mekanikerne behersket ett av fire språk for å
få noe uttelling, tysk, engelsk, spansk og fransk. Den tyske produsenten sier at de jobber med andre løsninger
også, som at en kursleder kan møte elevene i et virtuelt rom akkurat som om de
er i et klasserom. Audi utvikler også en helt ny løsning for karosserifolket
som skal jobbe med e-tron, og dette er en fullskala 3D-modell som vises via et
nettbrett. De som skal fikse bulker og andre ting kan sjekke hvordan det ytre
laget av en e-tron er bygd opp, og få steg-for-steg-instruksjoner via 3D-modellen.
tilgjengelig via nettskyen, så forhåpentlig gjør alt dette til at de som er
uheldig og må få fikset sin nye e-tron får gjort dette ganske så kjapt. Les også:
- Mini med 306 hk
- Smart sier adjø til bensinen med 21 biler
- Er det et fly? En ufo? Et flyvende teppe? Nei, det er en Citroën