Mercedes har utstyrt en EQS med solid-state-batteri og sendt den på langtur. (Fotos: Mercedes)

Laaang rekkevidde –⁠ solid test av faststoff-batteri

Mercedes har kommet så langt i utviklingen av såkalte solid-state-batterier at de har gjennomført en test med en EQS. Resultatet? Jo, svært laaang rekkevidde.


Batterier kalt solid-state, eller faststoff på norsk, har vært under utviklingen en god stund nå. Toyota er merket som har båret denne fanen høyest og lengst, men det er Mercedes som gjennom Daimler også har elektriske lastebiler som nå setter standarden.

De har nemlig utstyrt en EQS, det elektriske flaggskipet som ruller over 700 kilometer uten ladestopp, med nettopp solid-state batteriteknologi. Og de hadde et håret mål for testbilen.

-->
Den skulle starte på hjemmebane i Stuttgart, og først parkeres da den ankom Malmö rett over broen fra Danmark. Det er en strekning på solide 1.205 kilometer, og det var strengt forbud å lade underveis.

Det er flere fordeler med solid-state framfor dagens flytende batteriteknologi, og Mercedes og Daimler har utviklet slike en stund nå. For testing har de blant annet kjørt digitale simuleringer og tester ved toppmoderne fasiliteter i Stuttgart-Untertürkheim og Sindelfingen, i tillegg til tester ute på veiene.

Ja, her er det snakk om tysk grundighet, så alt skal testes og fungere perfekt før de slipper solid-state inn i elbilene. Og en mer realistisk test enn den fra Stuttgart til Sverige får man knapt.

Turen til Malmö inkluderte motorveiene A7 og E20 gjennom Tyskland og Danmark, og ruten ble optimalisert ved hjelp av Mercedes’ Electric Intelligence-system, som tok hensyn til topografi, trafikk, omgivelsestemperatur og energibehov for oppvarming og kjøling.

Resultatet var at de, ja, kom seg fram uten en ladestopp, og de kunne faktisk ha kjørt enda lengre. Faktisk helt opp til Halmstad, og da begynner vi å nærme oss Göteborg. Dit er det 136 kilometer fra Malmö, og rekkeviddemåleren i EQS-modellen oppga at det var 137 kilometer rekkevidde igjen da de parkerte bilen.

Totalt lød altså rekkevidden på 1.205 kilometer til Malmö og 137 kilometer igjen på batteriet, og det blir særs imponerende 1.342 kilometer rekkevidde. Det lar seg høre!

– Solid-state batteriet er en ekte gamechanger for elektrisk mobilitet, sier Markus Schäfer, teknologidirektør i Mercedes-Benz Group.

– Med den vellykkede langdistanseturen med EQS viser vi at denne teknologien ikke bare fungerer i laboratoriet, men også på veien. Vårt mål er å bringe innovasjoner som denne inn i serieproduksjon innen slutten av tiåret og tilby kundene våre et nytt nivå av rekkevidde og komfort.

Det tyske merket forklarer at batterisystemet er utviklet i tett samarbeid med Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) i britiske Brixworth, Mercedes’ Formel 1-teknologisenter, og legger til at litium-metallcellene kommer fra den amerikanske produsenten Factorial Energy og er basert på deres FEST-teknologi (Factorial Electrolyte System Technology).

Sammenlignet med det ordinære batteriet i EQS har faststoff-varianten en økt brukbar energikapasitet på 25 prosent, og det uten at batteriet fysisk er større eller tyngre.

For de som virkelig er inne i denne teknologien tar vi med denne forklaringen fra Mercedes: «For å håndtere volumendringer i cellene under lading og utlading, er batteriet utstyrt med pneumatiske aktuatorer som sikrer stabil kontakttrykk og pålitelig drift over tid. Ytterligere vekt- og energieffektivitet er oppnådd gjennom passiv luftstrømskjøling.»

Mercedes sier som Toyota har hevdet i mange år at solid-state-batterier kan revolusjonere elektrisk mobilitet, og her er stikkordene lengre rekkevidde, høy effektivitet og praktisk bruk i hverdagen.

Det viser jo med all klarhet den imponerende, beklager, solide testen av solid-state-bilen, men som sjefen selv sa; det tar dessverre enda noen år før de første Mercedes-bilene kommer med slike batterier.

Les også:

Hva tenker du

Les også