Batterier kalt solid-state, eller faststoff på norsk, har vært under utviklingen en god stund nå. Toyota er merket som har båret denne fanen høyest og lengst, men det er Mercedes som gjennom Daimler også har elektriske lastebiler som nå setter standarden.
De har nemlig utstyrt en EQS, det elektriske flaggskipet som ruller over 700 kilometer uten ladestopp, med nettopp solid-state batteriteknologi. Og de hadde et håret mål for testbilen.
Turen til Malmö inkluderte motorveiene A7 og E20 gjennom Tyskland og Danmark, og ruten ble optimalisert ved hjelp av Mercedes’ Electric Intelligence-system, som tok hensyn til topografi, trafikk, omgivelsestemperatur og energibehov for oppvarming og kjøling.
Resultatet var at de, ja, kom seg fram uten en ladestopp, og de kunne faktisk ha kjørt enda lengre. Faktisk helt opp til Halmstad, og da begynner vi å nærme oss Göteborg. Dit er det 136 kilometer fra Malmö, og rekkeviddemåleren i EQS-modellen oppga at det var 137 kilometer rekkevidde igjen da de parkerte bilen.
Det tyske merket forklarer at batterisystemet er utviklet i tett samarbeid med Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) i britiske Brixworth, Mercedes’ Formel 1-teknologisenter, og legger til at litium-metallcellene kommer fra den amerikanske produsenten Factorial Energy og er basert på deres FEST-teknologi (Factorial Electrolyte System Technology).
Sammenlignet med det ordinære batteriet i EQS har faststoff-varianten en økt brukbar energikapasitet på 25 prosent, og det uten at batteriet fysisk er større eller tyngre.
Les også:
- Viser Hyundai Concept Three
- Her er Polestar 5, en 4-dørs GT
- Ny GLC strekker rekkevidden godt over 700 kilometer