Både Mercedes og Stellantis jobber med selvkjørende biler. (Foto: Mercedes/Stellantis)

Flere selvkjørende biler

Både Mercedes og Stellantis kaster seg nå over selvkjørende biler uten en fysisk person i førersetet, og sistnevnte følger opp Bolts ambisiøse plan om 100.000 biler allerede i år.


I forrige uke kunne vi melde om at Bolt har lyst til å teste ut selvkjørende biler også i Norge, og målet er at de første bilene skal rulle på europeiske veier allerede neste år. Ambisjonen er at de skal ha 100.000 selvkjørende biler på plattformen i Europa innen 2035.

Og Bolt har flere jern i ilden. Nå har de også inngått en avtale med det store Stellantis-konsernet om førerløse taxier, og her skal de kombinere Stellantis' spesialbygde bilplattformer i to størrelser – en kompaktbil (STLA small) og en varebil (eK0 medium) – med Bolts omfattende taxi-nettverk.

-->
– Dette partnerskapet samler to selskaper som kjenner det europeiske markedet godt. Ved å kombinere Stellantis' biler med vår driftserfaring, kan vi bygge selvkjørende taxi-tjenester som er skreddersydd for europeiske behov og sikkerhetsstandarder, sier Markus Villig, grunnlegger og CEO i Bolt.

Stellantis med merker som Citroën og DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot har allerede en plattform kalt AV-Ready som er bygd for fleksibilitet og skalering. De har også klar andre systemer som skal møte de høyeste kravene til sikkerhet og pålitelighet.

(Foto: Stellantis)

– Våre bilplattformer er designet for å gi europeiske kunder best mulig opplevelse med maksimal fleksibilitet. Samtidig kan selvkjørende taxier bidra til lavere utslipp gjennom mer effektiv transport og redusert biltrafikk, sier Antonio Filosa, CEO i Stellantis.

Målet her er å starte testing i europeiske byer i 2026, og utrullingen skjer trinnvis – fra prototyper og pilotprosjekter til industriell produksjon. Det endelige målet er å starte produksjon i 2029.

Over i Tyskland er det nå ganske lenge siden Mercedes fikk den første tillatelsen til å benytte helautomatisert parkering, noe som betyr at man bare kan parkere bilen i innkjøringen til parkeringshuset – og bilen setter selv kurs ned i dette.

Nå skal de sammen med Momenta ta spranget til nivå 4 robottaxi, for de har nylig annonsert en førerløs skytteltjeneste med den nye Mercedes S-klasse.

Tyskerne har allerede lagt første testfase i Abu Dhabi bak seg, og er klar til å rulle ut førerløse biler på samme plass. Her er det den lokale partneren Lumo som skal drive den fremtidige robottaxiflåten.

– Med en robottaxi S-klasse hever vi standarden for automatisert mobilitet – og kombinerer alltid sikkerhet og komfort for å sette nye standarder for industrien og intelligent transport over hele verden. Alle våre aktiviteter på dette feltet understreker Mercedes-Benz’ banebrytende rolle innen autonom kjøring, sier Joerg Burzer, styremedlem i Mercedes-Benz Group.

(Foto: Mercedes)

Med denne milepælen i havn utforsker Mercedes nå flere samarbeid, slik at de får utnyttet det imponerende operativsystem MB.OS. Dette inkluderer også et økosystem basert på Nvidias Drive AV-plattform som kan akselerere utviklingen av autonom kjøring.

Over i Kina var Mercedes også den første internasjonale bilprodusenten som fikk godkjenning for kjøretester på nivå 4, noe som betyr selvkjøring uten en fysisk person i førersetet under normale forhold.

Tilbake i 2021 ble Mercedes den første bilprodusenten i verden som fikk en internasjonalt gyldig systemgodkjenning for betinget automatisert kjøring, og tyskerne har som mål om å tilby Drive Pilot som åpner for hastigheter opp mot 130 km/t i løpet av de fem neste årene.

Les også:

Hva tenker du

Les også