I forrige uke kunne vi melde om at Bolt har lyst til å teste ut selvkjørende biler også i Norge, og målet er at de første bilene skal rulle på europeiske veier allerede neste år. Ambisjonen er at de skal ha 100.000 selvkjørende biler på plattformen i Europa innen 2035.
Og Bolt har flere jern i ilden. Nå har de også inngått en avtale med det store Stellantis-konsernet om førerløse taxier, og her skal de kombinere Stellantis' spesialbygde bilplattformer i to størrelser – en kompaktbil (STLA small) og en varebil (eK0 medium) – med Bolts omfattende taxi-nettverk.
– Våre bilplattformer er designet for å gi europeiske kunder best mulig opplevelse med maksimal fleksibilitet. Samtidig kan selvkjørende taxier bidra til lavere utslipp gjennom mer effektiv transport og redusert biltrafikk, sier Antonio Filosa, CEO i Stellantis.
Målet her er å starte testing i europeiske byer i 2026, og utrullingen skjer trinnvis – fra prototyper og pilotprosjekter til industriell produksjon. Det endelige målet er å starte produksjon i 2029.
Over i Tyskland er det nå ganske lenge siden Mercedes fikk den første tillatelsen til å benytte helautomatisert parkering, noe som betyr at man bare kan parkere bilen i innkjøringen til parkeringshuset – og bilen setter selv kurs ned i dette.
Nå skal de sammen med Momenta ta spranget til nivå 4 robottaxi, for de har nylig annonsert en førerløs skytteltjeneste med den nye Mercedes S-klasse.
Med denne milepælen i havn utforsker Mercedes nå flere samarbeid, slik at de får utnyttet det imponerende operativsystem MB.OS. Dette inkluderer også et økosystem basert på Nvidias Drive AV-plattform som kan akselerere utviklingen av autonom kjøring.
Over i Kina var Mercedes også den første internasjonale bilprodusenten som fikk godkjenning for kjøretester på nivå 4, noe som betyr selvkjøring uten en fysisk person i førersetet under normale forhold.
Tilbake i 2021 ble Mercedes den første bilprodusenten i verden som fikk en internasjonalt gyldig systemgodkjenning for betinget automatisert kjøring, og tyskerne har som mål om å tilby Drive Pilot som åpner for hastigheter opp mot 130 km/t i løpet av de fem neste årene.