Selv om myndighetene nå gjør det de kan for å strupe mangfoldet i det norske nybilmarkedet, så er det fortsatt noen som også tar inn nye ikke-elbiler. Og det inkluderer kanskje litt overraskende Volvo, som jo har ambisjoner om å bli et rent elbilmerke.
Men det er kanskje ikke så overraskende likevel, for familien inkluderer en gammel og stor SUV-favoritt.
Flaggskipet XC90 var på plass her hjemme allerede i 2002, og ble raskt en favoritt for familier som så etter en stor SUV som også var sikker og komfortabel.
I 2014 dukket 2. generasjonen bygd på en helt ny plattform opp, og siden de første utgavene av denne kom på norske veier mot slutten av 2015 er det registrert over 10.700 slike biler.
Totalt har det i løpet av 22 år blitt registrert over 16.000 Volvo XC90 i Norge, noe som slett ikke er verst for en slik stor og forholdsvis dyr bil tilgjengelig med sju seter.
Så det er kanskje ikke så rart at Volvo Norge ikke vil slippe modellen helt, og spesielt ikke når det er på gang en ganske så fornyet utgave.
– XC90 har vært en bauta på det norske markedet de siste 20 årene og får nå store oppgraderinger. Vi tror mange gleder seg til å både se og kjøre den nyeste versjonen av denne eksklusive SUV-en, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.
Dette er selvsagt en ladehybrid, og den fungerer akkurat som en elbil i hverdagen. Den elektriske rekkevidden lyder nemlig på 63 kilometer, og det er mer enn snittet av folket normalt kjører i løpet av en vanlig dag.
Utvendig har XC90 fått seg et løft med en mer moderne front med ny grill og nye versjoner av Volvos velkjente Tors hammer-lykter. Dette i tråd med svenskenes elbiler, og knytter en linje til den helelektriske søsteren EX90. Det er også en ny farge på gang, Mulberry Red.
Det er dog på innsiden det har skjedd mest, for XC90 er nå utstyrt med Volvos nyeste Google-baserte infotainmentsystem som er på plass i elbilene EX30 og EX90. Her er det en 11,2 tommer stor, frittstående og høyoppløselig senterskjerm som styrer bilens funksjoner og apper, og nye XC90 åpner også for trådløse oppdateringer.
– Nye XC90 er en bil som oser av selvtillit, og det med god grunn, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.
‒ Vårt hybrid-flaggskip har vært en bestselger i en årrekke, og er fortsatt favoritten blant mange av kundene. Enten du ser etter komfort, plass, luksusfølelse eller fleksibiliteten du får i en ladbar hybrid, leverer XC90 på alle parametere. Sammen med EX90 står vi nå med en balansert bilportefølje på veien mot full elektrifisering.
Løftet på innsiden inkluderer også en redesignet førerkupé i moderne skandinavisk design, hvor dashbordet har fått en mer horisontal form. Det er også forbedret belysning, og det er nye valg av inntrekk inkludert nappaskinn i fargen cardamom. Og ja, helt nye Navy Herringbone Weave som har tydelige sømmer inspirert av hav og strikket cardigan. Kult!
Volvo har også hørt på kundene og nye XC90 byr på mer lagringsplass i midtkonsollen, og de har også plassert den trådløse mobilladeren på et mer praktisk sted.
Det bør iallfall ikke stå på lyden. XC90 kan nemlig fås med Bowers & Wilkins High Fidelity, og dette lydanlegget skal gjenskape akustikken fra en scene, konsertsal eller jazzklubb.
Og innsiden kan jo minne litt om en sal:
Volvo har fokusert på sikkerhet siden de kom med 3-punkts sikkerhetsbelte på 1950-tallet, og nye XC90 har en radar og et kamera i front som tar dette til nye høyder. Bilen har en rekke assistenter som skal hjelpe til om det skjer noe uforutsett på veien, og det er også et avansert sikkerhetsbur for å beskytte alle inni bilen ved en eventuell kollisjon.
Oppdateringene inkluderer også kjøreegenskapene med nye fjærer allerede som standard, og her kan hver enkelt demper mekanisk tilpasse seg veiforholdene. Og ja, det er også mulig å velge et avansert luftfjæringssystem som jobber sammen med et aktivt karosseri som overvåker både bil og sjåfør formidable 500 ganger i sekundet.
Store XC90 trives også utenfor asfalten, og med luftfjæring kan bilen senkes med 20 mm eller heves 40 mm. Volvo har også satt inn ekstra isolasjon på utsatte steder slik at det blir redusert vind- eller veistøy.
Til tross for en ganske stiv pris, den starter på rundt 1,2 millioner, og et voldsomt norsk elbilfokus, har Volvo Cars i Norge tro på at nye XC90 også blir godt mottatt av mange nordmenn. De har dog moderate salgsambisjoner, noe som jo er fornuftig slik det norske markedet nå er.
De som eventuelt bestiller seg en ny Volvo XC90 trenger ikke å vente så veldig lenge, for de første kundeleveringene er planlagt mot slutten av året.
Les også: