Selv om myndighetene nå gjør det de kan for å strupe mangfoldet i det norske nybilmarkedet, så er det fortsatt noen som også tar inn nye ikke-elbiler. Og det inkluderer kanskje litt overraskende Volvo, som jo har ambisjoner om å bli et rent elbilmerke.
Men det er kanskje ikke så overraskende likevel, for familien inkluderer en gammel og stor SUV-favoritt.
Dette er selvsagt en ladehybrid, og den fungerer akkurat som en elbil i hverdagen. Den elektriske rekkevidden lyder nemlig på 63 kilometer, og det er mer enn snittet av folket normalt kjører i løpet av en vanlig dag.
Løftet på innsiden inkluderer også en redesignet førerkupé i moderne skandinavisk design, hvor dashbordet har fått en mer horisontal form. Det er også forbedret belysning, og det er nye valg av inntrekk inkludert nappaskinn i fargen cardamom. Og ja, helt nye Navy Herringbone Weave som har tydelige sømmer inspirert av hav og strikket cardigan. Kult!
Volvo har fokusert på sikkerhet siden de kom med 3-punkts sikkerhetsbelte på 1950-tallet, og nye XC90 har en radar og et kamera i front som tar dette til nye høyder. Bilen har en rekke assistenter som skal hjelpe til om det skjer noe uforutsett på veien, og det er også et avansert sikkerhetsbur for å beskytte alle inni bilen ved en eventuell kollisjon.
Oppdateringene inkluderer også kjøreegenskapene med nye fjærer allerede som standard, og her kan hver enkelt demper mekanisk tilpasse seg veiforholdene. Og ja, det er også mulig å velge et avansert luftfjæringssystem som jobber sammen med et aktivt karosseri som overvåker både bil og sjåfør formidable 500 ganger i sekundet.
Store XC90 trives også utenfor asfalten, og med luftfjæring kan bilen senkes med 20 mm eller heves 40 mm. Volvo har også satt inn ekstra isolasjon på utsatte steder slik at det blir redusert vind- eller veistøy.
Til tross for en ganske stiv pris, den starter på rundt 1,2 millioner, og et voldsomt norsk elbilfokus, har Volvo Cars i Norge tro på at nye XC90 også blir godt mottatt av mange nordmenn. De har dog moderate salgsambisjoner, noe som jo er fornuftig slik det norske markedet nå er.
De som eventuelt bestiller seg en ny Volvo XC90 trenger ikke å vente så veldig lenge, for de første kundeleveringene er planlagt mot slutten av året.
Les også:
- Cupra viser fram ny sporty modell
- Stor økning i antall bulker
- ES90 er en av fem nye elbiler fra Volvo