I Danmark kan du snart møte en helelektrisk ambulanse i full utrykning.
Norge er kanskje elbillandet nummer en i Europa, men på et felt leder nå danskene an. Nemlig helelektriske utrykningskjøretøy.
Mer bestemt elektriske ambulanser.
Danske Falck, som allerede har bygd om et Tesla Model X til en legebil, er nemlig i full gang med å utvikle en elektrisk ambulanse.
‒ I Falck er vi opptatt av å bruke mindre brennstoff, sier administrerende direktør Jakob Friis.
‒ Det er bra både for miljøet og økonomien, og ettersom ingen andre i verden har laget en eldrevet ambulanse gjør vi det like godt det selv.
Falck har blant annet ambulansetjenester i en rekke land, men av de rundt totalt drøye 5.000 kjøretøyene de disponerer er det kun et fåtall som er elbiler.
Falck i Danmark akter altså å gjøre noe med det, og har startet sin egen lille elbil-revolusjon med en gul Tesla Model X som de har bygd om til en legebil.
Denne er testklut for det neste steget, en elektrisk ambulanse.
En av utfordringene har vært at det medisinske utstyret trenger mye strøm, og potensielt kan tappe bilens batteri og dermed også kutte rekkevidden.
Den utfordringen har de nå løst.
‒ Vi kjører med et separat elsystem i bilen som gjør at alt utstyr drives utenom bilens batteri, så for eksempel utrykningslys, lyd, radio, medisinsk utstyr og kjøle- og varmeutstyr kjører i et lukket system. Dette blir ladet opp ved avgang, mens en brenselcelle hele tiden lader dette under kjøring og opphold utenfor garasjen, forklarer Riis.
I tillegg har de montert en varmeenhet som er uavhengig av bilens elsystem. Dette er en selvkjørende varmer som bruker litt brennstoff som for eksempel metanol, og holder dermed bilen varm.
‒ Så selv på en bunnfrossen vinterdag på motorveien hvor redningspersonell må vente på at redningsoperasjonen er løst og pasienten er frigjort og kan lastes inn i ambulansen, kan vi garantere at det står klar en varm bil til pasienten. Dette er et viktig punkt i framtidens eldrevne ambulanse, påpeker Riis.
Falck sier at de er helt i forkant med denne varmeren, og at bilprodusenter vil ta i bruk et slik system på et senere tidspunkt.
Selskapet sier at de stadig videreutvikler ambulanser, så en elektrisk variant var et naturlig steg.
Bakgrunnen er blant annet at det stadig stilles tøffere krav fra kundene om innovasjon og bærekraft, og dette vil altså snart føre til verdens første elektriske ambulanse i København-området.
‒ Vi har både plikt og lyst til å utvikle ambulanseområdet, og jeg er glad vi nå har den første elbilen i drift, sier sjefen.
Det er altså testbilen til Falck, den gule Model X med måkevinger og blålys, som kjører i ambulansetjenesten til Region Sydddanmark.
Denne kan rykke ut, men ikke frakte sengeliggende pasienter med seg tilbake.
‒ Den blir testet under ekte utrykninger med hurtig akselerasjon og harde oppbremsinger, noe som aldri har vært gjort før. Vi kjører tester på den, mens vi utvikler en ambulanse til liggende pasienttransport parallelt med dette, sier Riis.
Følg bil24 på Facebook