Hjem / Elbiler / Ja, dette er faktisk en Harley!
Dette er faktisk en Harley-Davidson. (Alle foto: HD)
Dette er faktisk en Harley-Davidson. (Alle foto: HD)

Ja, dette er faktisk en Harley!

Se for deg en skjeggete tøffing med skinnvest, halvhjelm og et iltert blikk komme kjørende på denne spinkle tohjulingen.

Tidligere har Harley-Davidson sagt at 2019 blir det året de trår inn i framtiden, og de akter også å holde den lovnaden.

Annonse

De har nå åpnet for bestillinger rundt den første helelektriske tohjuling i LiveWire-serien, men dette er noe vi må komme tilbake til litt lenger ned i teksten.

For det er noe vi bare ta for oss først. Nemlig den andre elsykkelen-serien fra Harley-Davidson. Denne:

Det er ikke en tidlig aprilspøk vi prøver oss på, men faktisk en del av en ny forretningsplan til den 116 år gamle produsenten kalt «More Roads».

Harley er ikke lenger veldig lønnsomme, så nå vrir de deler av fokus til den urbane transporten og markedet som ligger der. De skal prøve å kapre nye kunder med små og lette elektriske motorsykler som fungerer i bystrøk, og har altså vist fram helt nye konsepter som skal føre de inn på flere veier.

Annonse

‒ Vi er på et historisk tidspunkt i utviklingen av mobilitet, og Harley-Davidson er i forkant, sier Matt Levatich, Harley-Davidsons president og administrerende direktør.

‒ Innovasjon som beveger kropp og sjel har alltid vært hjertet i vårt merke, og det neste kapittelet i vår historie handler om å skape produkter og muligheter for både eksisterende og nye førere i alle aldre og på alle nivåer i livet.

Harley har vist fram to ulike urbane konsepter, og den andre ser litt mer ut som noe vi har sett før ‒ nemlig en litt mer moped- og crosseraktig variant. Men bare litt.

‒ Vår visjon for framtiden er altomfattende, sier Levatich.

‒ For alle aldre, fra urban arbeidende til utenombys pensjonister, fra pendling til spenningssøkende, skaper vi produktene og mulighetene for eksisterende og nye kjørere til å føle den transformative kraften til en tohjuling. Disse to konseptene er ytterligere bevis på vår forpliktelse til å lede i den elektriske mobiliteten som begynner i høst med produksjonen av LiveWire, sier sjefen.

Harley sier ikke noe rundt det tekniske til de to lette motorsyklene, som altså er på konseptstadiet.

Da vet vi ganske så mye mer rundt den kommende LiveWire-serien.

Den blir først og fremst ganske så dyr, iallfall i USA. Der borte er startprisen på 29.799 dollar (254.000 kroner), og skal du finne noen dyrere Harley-Davidson-sykler må du over på spesialmodeller. Den befinner seg altså helt øverst i prissjiktet.

For det får du altså en ganske så kjapp Harley, for som vi vet er all kraft i elektriskdrevne kjøretøy tilgjengelig helt fra start av. 0-100 km/t går dermed unna på rundt 3,6 sekunder.

Rekkevidden blir opplyst til 177 kilometer i urbane strøk, noe som betyr at den ikke vil klare en slik strekning på landeveien.

Den har som elbilene ikke gir, og det er også bremseregenerering på sykkelen som hjelper til med bremsingen og lader batteriet.

Dette er også en Harley som er nettilkoblet, og kommer med en egen app. I den kan du se status for ting som batteri, rekkevidde og lading, og å finne ladestasjoner.

Teknologien åpner også for at eieren mottar en alarm via appen om sykkelen blir flyttet eller rørt på når den står parkert, og den er også utstyrt med GPS så det er mulig å følge dens bevegelser om den faktisk blir stjålet.

En stor fordel med elektriske motorsykler er at de kan få et lavt tyngdepunkt, noe som gir den bedre kjøreegenskaper og enklere å balansere i lave hastigheter.

LiveWire har batteripakken er plassert i en aluminiumskasse helt nederst, i tillegg til at den kommer med ting som blokkeringsfrie bremser og hjulspinnkontroll som bidrar til enda enklere og tryggere tur.

Alle som har kjørt en Harley vet hvor mye det rister og bråker, men LiveWire er den rake motsetningen. Her er det minimalt med vibrasjoner, varme og lyd, men Harley-Davidson har ikke gjort den helt lydløs.

Det er tross alt en Harley.

De har lagt inn en futurisk lyd når den akselererer, men det er vel så langt unna brummingen vi kjenner fra de vanlige modellene som det er mulig å komme. Hør selv:

Allerede i 2014 viste Harley fram konseptmodellen til LiveWire, og fem år senere er den altså klar for markedet.

Om og når de to andre konseptene kommer har ikke den amerikanske produsenten sagt noe om.

Hva de mest ihuga Harley-folkene mener om en elektrisk motorsykkel vet vi heller ikke, men det spørs nok om en LiveWire står øverst på ønskelista til disse skjeggete barskingene som vi hører på en mils avstand.

Men det er nye tider, så man vet jo aldri.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nissan Leaf bidro sterkt til at Norge bikket 200.000 elbiler i i 2018. (Foto: Nissan)

Vi har bikket 200.000 elbiler

Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018. Om …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *