- Annonse -
HjemElbilerJa, dette er faktisk en Harley!

Ja, dette er faktisk en Harley!

Se for deg en skjeggete tøffing med skinnvest, halvhjelm og et iltert blikk komme kjørende på denne spinkle tohjulingen.

Tidligere har Harley-Davidson sagt at 2019 blir det året de trår inn i framtiden, og de akter også å holde den lovnaden.

- Annonse -

De har nå åpnet for bestillinger rundt den første helelektriske tohjuling i LiveWire-serien, men dette er noe vi må komme tilbake til litt lenger ned i teksten.

For det er noe vi bare ta for oss først. Nemlig den andre elsykkelen-serien fra Harley-Davidson. Denne:

Det er ikke en tidlig aprilspøk vi prøver oss på, men faktisk en del av en ny forretningsplan til den 116 år gamle produsenten kalt «More Roads».

- Annonse -

Harley er ikke lenger veldig lønnsomme, så nå vrir de deler av fokus til den urbane transporten og markedet som ligger der. De skal prøve å kapre nye kunder med små og lette elektriske motorsykler som fungerer i bystrøk, og har altså vist fram helt nye konsepter som skal føre de inn på flere veier.

‒ Vi er på et historisk tidspunkt i utviklingen av mobilitet, og Harley-Davidson er i forkant, sier Matt Levatich, Harley-Davidsons president og administrerende direktør.

‒ Innovasjon som beveger kropp og sjel har alltid vært hjertet i vårt merke, og det neste kapittelet i vår historie handler om å skape produkter og muligheter for både eksisterende og nye førere i alle aldre og på alle nivåer i livet.

Harley har vist fram to ulike urbane konsepter, og den andre ser litt mer ut som noe vi har sett før ‒ nemlig en litt mer moped- og crosseraktig variant. Men bare litt.

- Annonse -

‒ Vår visjon for framtiden er altomfattende, sier Levatich.

‒ For alle aldre, fra urban arbeidende til utenombys pensjonister, fra pendling til spenningssøkende, skaper vi produktene og mulighetene for eksisterende og nye kjørere til å føle den transformative kraften til en tohjuling. Disse to konseptene er ytterligere bevis på vår forpliktelse til å lede i den elektriske mobiliteten som begynner i høst med produksjonen av LiveWire, sier sjefen.

Harley sier ikke noe rundt det tekniske til de to lette motorsyklene, som altså er på konseptstadiet.

Da vet vi ganske så mye mer rundt den kommende LiveWire-serien.

Den blir først og fremst ganske så dyr, iallfall i USA. Der borte er startprisen på 29.799 dollar (254.000 kroner), og skal du finne noen dyrere Harley-Davidson-sykler må du over på spesialmodeller. Den befinner seg altså helt øverst i prissjiktet.

For det får du altså en ganske så kjapp Harley, for som vi vet er all kraft i elektriskdrevne kjøretøy tilgjengelig helt fra start av. 0-100 km/t går dermed unna på rundt 3,6 sekunder.

Rekkevidden blir opplyst til 177 kilometer i urbane strøk, noe som betyr at den ikke vil klare en slik strekning på landeveien.

Den har som elbilene ikke gir, og det er også bremseregenerering på sykkelen som hjelper til med bremsingen og lader batteriet.

Dette er også en Harley som er nettilkoblet, og kommer med en egen app. I den kan du se status for ting som batteri, rekkevidde og lading, og å finne ladestasjoner.

Teknologien åpner også for at eieren mottar en alarm via appen om sykkelen blir flyttet eller rørt på når den står parkert, og den er også utstyrt med GPS så det er mulig å følge dens bevegelser om den faktisk blir stjålet.

En stor fordel med elektriske motorsykler er at de kan få et lavt tyngdepunkt, noe som gir den bedre kjøreegenskaper og enklere å balansere i lave hastigheter.

LiveWire har batteripakken er plassert i en aluminiumskasse helt nederst, i tillegg til at den kommer med ting som blokkeringsfrie bremser og hjulspinnkontroll som bidrar til enda enklere og tryggere tur.

Alle som har kjørt en Harley vet hvor mye det rister og bråker, men LiveWire er den rake motsetningen. Her er det minimalt med vibrasjoner, varme og lyd, men Harley-Davidson har ikke gjort den helt lydløs.

Det er tross alt en Harley.

De har lagt inn en futurisk lyd når den akselererer, men det er vel så langt unna brummingen vi kjenner fra de vanlige modellene som det er mulig å komme. Hør selv:

Allerede i 2014 viste Harley fram konseptmodellen til LiveWire, og fem år senere er den altså klar for markedet.

Om og når de to andre konseptene kommer har ikke den amerikanske produsenten sagt noe om.

Hva de mest ihuga Harley-folkene mener om en elektrisk motorsykkel vet vi heller ikke, men det spørs nok om en LiveWire står øverst på ønskelista til disse skjeggete barskingene som vi hører på en mils avstand.

Men det er nye tider, så man vet jo aldri.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her