Hjem / Nyheter / MC-politiet får automatgir
Her er de nye motorsyklene til politiet. (Alle foto: Honda)
Her er de nye motorsyklene til politiet. (Alle foto: Honda)

MC-politiet får automatgir

Politiet får nye motorsykler, og denne gang har de også automatgir.

Politiet prøver å følge med i tiden så godt de kan, og tidligere i år fikk betjentene på Oslo lufthavn da også et helt nytt kjøretøy som gjør de enda mer mobile ‒ nemlig segway. Jepp, to uniformerte tohjulinger utstyrt med blålys ruller nå rundt på vår hovedflyplass.

En annen tohjuling som vi er litt mer vant til å se politiet på er motorsykler. Og da mer eksakt motorsykler fra BMW.

Men snart får MC-politiet helt nye motorsykler, og nå går de over til Honda.

De nye MC’ene er basert på VFR 1200XD Crosstourer, toppmodellen i X-serien til produsenten.

Dette er altså en crossover som fungerer både på asfalt og grus, og er utstyrt med en V4-motor på 1.237 kubikk som leverer 125 hestekrefter ved 7.750 r/min.

Motorsykkelen kan også utstyres med Hondas DCT girkasse som bruker doble clutcher, noe norsk politi får.

Dermed er det tre girmoduser tilgjengelig, MT som er full manuell giring, Automatic D (drive) som ifølge produsenten passer både i byen og på landeveien, og Automatic S (sport) som stiller sykkelen og motoren inn for sportsligere kjøring med raskere respons. Det er også mulig å gire når sykkelen står i de automatiske modusene.

Dette blir altså de aller første motorsyklene som politiet får som har automatgir.

Politiets Fellestjenester har valgt Handicare som leverandør av motorsykler, og avtalen tar høyde for å dekke politiets behov for motorsykler til både sommer- og vinterbruk.

– Etter en grundig prosess der flere førere har testet syklene på bane, i kjøregård og ved bykjøring, falt valget på løsningen fra Handicare. Handicare har gjennom hele anbudsprosessen vært innovative og nytenkende, og har gitt en grundig besvarelse gjennom sitt forslag til løsning for norsk politi, sier Luc Martin, anskaffelsesleder i Politiets fellestjenester.

Ettersom MC’ene også skal brukes på vintertid var det viktig med god bakkeklaring, noe X-serien til Honda har.

Men de som skal ri på jernhestene hadde også en rekke andre kriterier:

  • Gode kjøreegenskaper, også under vanskelige kjøreforhold og på ulike underlag. Stabilitet i høye hastigheter, selv med politiutstyr montert
  • Gode bremser og hjulutrustning, særlig i forhold til varmkjøringsegenskaper/veigrep
  • God akselerasjon
  • God manøvrerbarhet
  • Gode muligheter for å tilpasse kjørestillingen til den enkelte tjenestemann (ergonomi)
  • Lettkjørt i bytrafikk og på landevei
  • God plass til og sikker plassering av politiutstyr
  • Godt sikret mot fuktighet og saltskader
  • Godt egnet for begge kjønn og ulik størrelse på tjenestepersonell

– Motorsyklene må ha god kjørekomfort og mulighet for plassering av politiutstyr innen førers rekkevidde. Utstyret bør kunne betjenes uten å ta hendene fra styret, understreker Martin.

Den nye avtalen ruller i tre år, men mulighet for ett års forlengelse, opplyser Handicare.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kia kommer med en 4. versjon av Ceed, og viser oss nå en skisse. (Alle foto: Kia)

Her er en ny Ceed

Kia satser for fullt på sine europeiske Ceed-modeller, og har en fjerde versjon på gang. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *