Annonse
Hjem Nyheter Klart flest menn dør i trafikken

Klart flest menn dør i trafikken

108 mennesker omkom i den norske trafikken i 2018, noe som er marginalt flere enn året før.

– I 2018 omkom det to personer flere i trafikken sammenlignet med 2017, som var året med lavest registrerte omkomne i trafikken siden registreringene begynte. Det betyr at over 100 personer også i år har mistet livet i trafikken, og det er over 100 familier som starter det nye året med en stor sorg, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.

Mange familier opplevde sitt verste mareritt i desember, hvor seks personer mistet livet i trafikken, viser tall fra Statens vegvesen. I desember 2017 omkom 13 personer.

‒ Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene, er dette langt mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Statistikken viser en klar tendens i dødsulykkene, og ved utgangen av året har 25 kvinner og 83 menn omkommet. Det betyr at 77 prosent av de omkomne i trafikken er menn, og nesten halvparten av de er i aldersgruppen 35-64 år.

Saken fortsetter under Annonsen

Trygg Trafikk ønsker større oppmerksomhet rundt den store risikogruppen i trafikken voksne menn representerer. For mens det er en betydelig nedgang i antallet omkomne i andre grupper, er ikke reduksjon den samme for denne gruppen.

– Unge bilførere generelt og unge menn spesielt har lenge vært definert som «verstingene» i trafikken. Registreringer over tid viser nå at godt voksne menn også er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Dette er en gruppe som både kjører mye og som nok i mange tilfeller har overdreven tro på egne evner som sjåfør, sier Johansen.

Statistikken viser også at de fleste menn som dør i trafikken også er de som sitter bak rattet.

– 77,1 prosent av samtlige menn som har omkommet har enten vært bilsjåfør eller kjørt motorsykkel. Samtidig ser vi at antallet omkomne fotgjengere og syklister er stabilt, men at antallet omkomne bilpassasjerer har gått ned betydelig over tid, sier Johansen.

Tallene for omkomne passasjerer viser nemlig en nedgang på 66,7 prosent sammenlignet med snittet for de 8 siste årene. 61 av de trafikkdrepte omkom i personbil, 15 på motorsykkel (inkludert moped), 13 som fotgjengere og åtte syklister.

Flest i Trøndelag

Samtlige fylker opplevde dødsulykker i 2018, og Trøndelag (10), Telemark (9), Hordaland (8), Rogaland (8) og Hedmark (8) hadde flest. I motsatt ende opplevde Vestfold (3) og Finnmark (2) færrest dødsulykker i fjor.

‒ Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, påpeker Gustavsen.

2017 er det året med færrest omkomne i moderne tid med 106 drepte, og 2018 var det tallet altså på 108. I 2016 døde 135 mennesker på de norske veiene, og i 2015 døde 117 personer i trafikken.

‒ Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier Gustavsen.

Selv om dødstallene fortsetter å gå ned, er vegdirektøren alvorlig bekymret over at man ikke har fått den samme nedgangen i antall ulykker og i antall hardt skadde i trafikken.

‒ Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet. Fortsatt blir flere hundre mennesker drept eller skadd for livet i veitrafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg sjøl. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli færre som skal oppleve å miste noen eller bli alvorlig skadd i trafikken, sier Gustavsen.

Det er for tidlig å fastslå hva som er årsaken bak hver enkelt dødsulykke i 2018.

‒ Det er vanskelig å si noe konkret om hva som har forårsaket ulykkene, men i dag kartlegger Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) alle dødsulykker. Og vi vet fra tidligere at fart, rus, uoppmerksomhet, førerfeil og manglende bruk av sikkerhetsbelte er faktorer som fører til ulykker og alvorlighetsgraden av den, sier Johansen.

Sikrest i Europa

Norge har vært det trafikksikreste landet i Europa de tre siste årene, og det blir mest sannsynlig også tilfelle også for 2018. Norge er blitt et land som de andre landene ser til.

‒ Vi har jobbet målrettet i mange år, både med kampanjearbeid, kontroller langs vei, trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier. Det skal vi fortsette med, sier vegdirektøren.

Det er direktøren for Trygg Trafikk glad for å høre.

– Selv om 2018 seiler opp som året med nest lavest antall trafikkofre siden 1947, betyr ikke det at vi er i nærheten av å nå målet. Nasjonal transportplan for 2018-2029 viderefører visjonen om null drepte i trafikken. Et etappemål er at det maksimalt skal være 350 omkomne og hardt skadde i trafikken innen 2029. Skal vi komme dit, krever det ytterligere styrking av trafikksikkerhetsarbeidet. Beslutningstakere på alle nivåer, organisasjoner, næringer og ikke minst den enkelte trafikant må bidra aktivt inn i dette arbeidet, sier han.

Omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 ble drept på veiene. Tar man med at dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, skulle hele 1.920 ha omkommet i trafikken dersom vi skulle ha hatt samme risikoen som i 1970.

Statens vegvesen lover fortsatt storsatsing mot trafikkdøden.

‒ Vårt viktigste våpen er kunnskap. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Dette gir både oss og andre veiholdere svært nyttig kunnskap om årsakssammenhenger og forhold som bidrar til dødelig utgang. Det gir grunnlag for å sette inn tiltak som vi vet virker på steder hvor de gir størst effekt. Det finnes dessverre ingen «quick fix» på dette området. Arbeidet vil fortsette systematisk og langsiktig på bred front med uforminsket styrke, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Han oppfordrer alle til å bidra til en sikker trafikk ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og være rusfri bak rattet.

Trafikkdrepte 2018. Fordelt på fylker (foreløpige tall):

Fylke 2017 2018
Østfold  3  5
Akershus 10  7
Oslo   3  5
Hedmark  3  8
Oppland  8  4
Buskerud  8  7
Vestfold  4  3
Telemark  3  9
Aust-Agder  1  6
Vest-Agder  3  4
Rogaland  8  8
Hordaland 11  8
Sogn og Fjordane  5  7
Møre og Romsdal  7  6
Trøndelag 12 10
Nordland  8  5
Troms  6  4
Finnmark  2  2
SUM      106 108

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker