HjemNyheterKlart flest menn dør i trafikken

Klart flest menn dør i trafikken

108 mennesker omkom i den norske trafikken i 2018, noe som er marginalt flere enn året før.

– I 2018 omkom det to personer flere i trafikken sammenlignet med 2017, som var året med lavest registrerte omkomne i trafikken siden registreringene begynte. Det betyr at over 100 personer også i år har mistet livet i trafikken, og det er over 100 familier som starter det nye året med en stor sorg, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.

- Annonse -

Mange familier opplevde sitt verste mareritt i desember, hvor seks personer mistet livet i trafikken, viser tall fra Statens vegvesen. I desember 2017 omkom 13 personer.

‒ Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene, er dette langt mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Statistikken viser en klar tendens i dødsulykkene, og ved utgangen av året har 25 kvinner og 83 menn omkommet. Det betyr at 77 prosent av de omkomne i trafikken er menn, og nesten halvparten av de er i aldersgruppen 35-64 år.

Trygg Trafikk ønsker større oppmerksomhet rundt den store risikogruppen i trafikken voksne menn representerer. For mens det er en betydelig nedgang i antallet omkomne i andre grupper, er ikke reduksjon den samme for denne gruppen.

- Annonse -

– Unge bilførere generelt og unge menn spesielt har lenge vært definert som «verstingene» i trafikken. Registreringer over tid viser nå at godt voksne menn også er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Dette er en gruppe som både kjører mye og som nok i mange tilfeller har overdreven tro på egne evner som sjåfør, sier Johansen.

Statistikken viser også at de fleste menn som dør i trafikken også er de som sitter bak rattet.

– 77,1 prosent av samtlige menn som har omkommet har enten vært bilsjåfør eller kjørt motorsykkel. Samtidig ser vi at antallet omkomne fotgjengere og syklister er stabilt, men at antallet omkomne bilpassasjerer har gått ned betydelig over tid, sier Johansen.

Tallene for omkomne passasjerer viser nemlig en nedgang på 66,7 prosent sammenlignet med snittet for de 8 siste årene. 61 av de trafikkdrepte omkom i personbil, 15 på motorsykkel (inkludert moped), 13 som fotgjengere og åtte syklister.

- Annonse -

Flest i Trøndelag

Samtlige fylker opplevde dødsulykker i 2018, og Trøndelag (10), Telemark (9), Hordaland (8), Rogaland (8) og Hedmark (8) hadde flest. I motsatt ende opplevde Vestfold (3) og Finnmark (2) færrest dødsulykker i fjor.

‒ Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, påpeker Gustavsen.

2017 er det året med færrest omkomne i moderne tid med 106 drepte, og 2018 var det tallet altså på 108. I 2016 døde 135 mennesker på de norske veiene, og i 2015 døde 117 personer i trafikken.

‒ Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier Gustavsen.

Selv om dødstallene fortsetter å gå ned, er vegdirektøren alvorlig bekymret over at man ikke har fått den samme nedgangen i antall ulykker og i antall hardt skadde i trafikken.

‒ Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet. Fortsatt blir flere hundre mennesker drept eller skadd for livet i veitrafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg sjøl. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli færre som skal oppleve å miste noen eller bli alvorlig skadd i trafikken, sier Gustavsen.

Det er for tidlig å fastslå hva som er årsaken bak hver enkelt dødsulykke i 2018.

‒ Det er vanskelig å si noe konkret om hva som har forårsaket ulykkene, men i dag kartlegger Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) alle dødsulykker. Og vi vet fra tidligere at fart, rus, uoppmerksomhet, førerfeil og manglende bruk av sikkerhetsbelte er faktorer som fører til ulykker og alvorlighetsgraden av den, sier Johansen.

Sikrest i Europa

Norge har vært det trafikksikreste landet i Europa de tre siste årene, og det blir mest sannsynlig også tilfelle også for 2018. Norge er blitt et land som de andre landene ser til.

‒ Vi har jobbet målrettet i mange år, både med kampanjearbeid, kontroller langs vei, trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier. Det skal vi fortsette med, sier vegdirektøren.

Det er direktøren for Trygg Trafikk glad for å høre.

– Selv om 2018 seiler opp som året med nest lavest antall trafikkofre siden 1947, betyr ikke det at vi er i nærheten av å nå målet. Nasjonal transportplan for 2018-2029 viderefører visjonen om null drepte i trafikken. Et etappemål er at det maksimalt skal være 350 omkomne og hardt skadde i trafikken innen 2029. Skal vi komme dit, krever det ytterligere styrking av trafikksikkerhetsarbeidet. Beslutningstakere på alle nivåer, organisasjoner, næringer og ikke minst den enkelte trafikant må bidra aktivt inn i dette arbeidet, sier han.

Omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 ble drept på veiene. Tar man med at dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, skulle hele 1.920 ha omkommet i trafikken dersom vi skulle ha hatt samme risikoen som i 1970.

Statens vegvesen lover fortsatt storsatsing mot trafikkdøden.

‒ Vårt viktigste våpen er kunnskap. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Dette gir både oss og andre veiholdere svært nyttig kunnskap om årsakssammenhenger og forhold som bidrar til dødelig utgang. Det gir grunnlag for å sette inn tiltak som vi vet virker på steder hvor de gir størst effekt. Det finnes dessverre ingen «quick fix» på dette området. Arbeidet vil fortsette systematisk og langsiktig på bred front med uforminsket styrke, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Han oppfordrer alle til å bidra til en sikker trafikk ved å holde fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet sikkerhetsutstyr og være rusfri bak rattet.

Trafikkdrepte 2018. Fordelt på fylker (foreløpige tall):

Fylke 2017 2018
Østfold  3  5
Akershus 10  7
Oslo   3  5
Hedmark  3  8
Oppland  8  4
Buskerud  8  7
Vestfold  4  3
Telemark  3  9
Aust-Agder  1  6
Vest-Agder  3  4
Rogaland  8  8
Hordaland 11  8
Sogn og Fjordane  5  7
Møre og Romsdal  7  6
Trøndelag 12 10
Nordland  8  5
Troms  6  4
Finnmark  2  2
SUM      106 108

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her