Annonse
Hjem Nyheter Fører-feil resulterer i mange dødsulykker

Fører-feil resulterer i mange dødsulykker

Feilvurderinger av de bak rattet er en medvirkende årsak i mer 40 prosent av dødsulykkene, viser nye tall.

Statens vegvesen har dybdeundersøkt 102 av fjorårets 106 dødsulykker, og analysen viser at mange av dødsulykkene faktisk kunne vært unngått om førerne ikke hadde gjort fatale feil.

Undersøkelsen viser at manglende førerdyktighet var en eller flere faktorer i 44 av 102 dødsulykker i 2017.

‒ Ofte er dette et resultat av en kombinasjon av liten erfaring og kunnskap, noe som fører til feilvurderinger og uansvarlig adferd. Manglende informasjonsinnhenting går igjen, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Det er som regel flere faktorer som spiller inn under dødsulykker, og forhold knyttet til vei og miljø kan ha medvirket i 32 prosent av ulykkene.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Veien er nesten aldri utløsende faktor i seg selv. Men når en ulykke først oppstår, er veiforhold medvirkende til å forsterke et allerede uheldig hendelsesforløp. Viktigste faktorer er veiens linjeføring, sikthindringer og tilstanden på veidekket, forklarer Ranes.

Høy fart etter forholdene eller høyere fart enn fartsgrensen var en medvirkende faktor i 31 prosent av dødsulykkene.

‒ Etter noen år med kraftig økning i fartsulykkene har farten nå stabilisert seg. Men likevel er det for mange fartsulykker. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er godt dokumentert. Vi har over de siste årene sett en positiv utvikling i overholdelse av fartsgrensene. Men for å redde flere på veiene må farten ned på norske veier, sier Ranes.

Det er møteulykker og utforkjøringer som dominerte ulykkesbildet i 2017. 47 personer mistet livet i møteulykker, mens 29 omkom i utforkjøringer.

Analysen viser også noe svært så nedslående. For 25 prosent av de omkomne brukte ikke setebelte, og to av de omkomne i MC-ulykkene brukte ikke hjelm eller brukte den feil.

‒ Dette er skuffende tall. Våre analyser viser at mange av disse hadde overlevd om de hadde brukt sikkerhetsutstyr, sier Guro Ranes.

Dårlig rekkverk og farlig terreng langs veiene har vært medvirkende til skadeomfanget i 24 prosent av dødsulykkene.

Av de 106 som omkom på veiene i fjor var det 12 fotgjengere, 10 syklister og 20 mc-førere, og 69 prosent var menn og 31 prosent kvinner.

Statens vegvesen har gjennomført dybdeundersøkelser siden 2005, og totalt har Vegvesenets fagfolk analysert 2.185 dødsulykkene med i alt 2.380 omkomne i løpet av 13 år.

‒ I kampen mot trafikkdøden er kunnskap vårt viktigste våpen. Fakta og analysene er viktig for det videre trafikksikkerhetsarbeidet. Dette gir mulighet for gode, effektive og målrettede tiltak både på lang og kort sikt, sier Ranes.

Fakta dødsulykker 2017

Ulykkestyper Drepte 2017 Drepte 2005-17
Møteulykker 47 928
Utforkjøringsulykker 29 797
Fotgjengerulykker 12 289
Kryssulykker  8 182
Samme kjøreretning  5  77
Andre ulykker  5 107
I alt 106 2.380

Fakta medvirkende faktor

Medvirkende faktor 2017 % Snitt % 2005-17
Faktorer knyttet til trafikant:
  • Manglende førerdyktighet
43 51
  • Høy fart etter forholdene/fartsgrensen
31 41
  • Ruspåvirkning
20 21
  • Tretthet/avsovning
14 13
  • Sykdom
17 11
  • Mistanke om selvvalgt ulykke
7 6
Faktorer knyttet til vei og veimiljø 32 28
Faktorer knyttet til involverte kjøretøy 26 24
Faktorer knyttet til vær- og føreforhold 16 15

Tall fra Statens vegvesen.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker