Annonse
Hjem Nyheter Norge er sikrest i Europa

Norge er sikrest i Europa

14 personer mistet livet på de norske veiene i juni.

Totalt har 47 personer omkommet i den norske trafikken i løpet av årets første seks måneder, noe som er to flere enn samme periode i fjor.

Vi er inne i en periode med de laveste antall trafikkdrepte siden bilene begynte sitt inntog på 1950-tallet. I 2016 døde 62 mennesker i trafikken det første halvåret, 47 omkom i første halvdel av 2015 og 75 ble drept i trafikken i tilsvarende periode i 2014.

35 menn og 12 kvinner har mistet livet i trafikken så langt i år. Møteulykker står for tilnærmet halvparten av dødsulykkene, mens utforkjøringer representerte mer enn 1 av 4 dødsulykker.

30 av totalt 47 trafikkdrepte omkom i en privatbil.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Vi ser at det har vært en nedgang i MC-ulykker. Så langt i år har vi registrert fire omkomne på motorsykkel mot ni på samme tid i fjor, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Vegvesenet.

Alle aldersgruppene har en positiv utvikling, med barn og unge under 25 år som den aller beste med 8 av 45 drepte.

Finnmark har fortsatt ikke opplevd en dødsulykke i 2018, mens det har vært flest i Møre og Romsdal og Nordland, begge med fem omkomne. I Rogaland, Hordaland og Buskerud har fire omkommet i trafikken.

‒ Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er en for mange, sier Ranes.

Og det er fortsatt mange ulykker. For tallene rundt antall ulykker og antall hardt skadde holder seg på et stabilt nivå.

‒ Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet, sier Ranes.

Med 106 omkomne i 2017 og 47 i første halvdel av 2018 er Norge det sikreste landet i hele Europa, både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer. Det har vi vært de tre siste årene.

I Norge har antall dødsulykker redusert med 49 prosent fra 2010 til 2017, mens snittet for Europa er på 20 prosent.

‒ Vi har jobbet målrettet i mange år, både med kampanjearbeid, kontroller langs vei, trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier, og det skal vi fortsette med. Men det avhenger også av deg – kjører du etter forholdene, holder deg under fartsgrensen, husker bilbelte og kjører rusfritt, bidrar du til betydeligere økt trafikksikkerhet både for deg selv og andre, sier Ranes.

I 2017 nådde Norge også en annen milepæl. Med 106 omkomne ble Norge det første landet i historien som er nede i kun 20 omkomne pr. millioner innbyggere.

Det har skjedd en enorm utvikling fra 1970 da 560 personer omkom i trafikken. I dag har vi en trafikkmengde som er 3,4 ganger høyere, og med den samme risikoen i dag ville da 1.920 mennesker ha dødd i trafikken.

Til sammen døde det 25.250 personer i EU-trafikken i 2017, og det europeiske trafikksikkerhetsrådet konkluderer med at trafikksikkerhetsarbeidet i Europa har stagnert de siste fire årene.

Så det er viktig å huske på at trafikkulturen er annerledes nedover Europa enn her hjemme.

– Hvis vi sammenligner oss med resten av Europa ser vi at trafikksikkerheten er god i Norge. Dette viser at vi som skal på bilferie utenlands må være ekstra forsiktige. Det er mye høyrere risiko for ulykker i resten av verden enn det er her i Norge, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Deres tall viser at de 14 omkomne i juni fordeler seg på 8 bilførere, 1 passasjer, 3 motorsyklister og 2 syklister.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker