Årets Kia Day ble arrangert i Spania, og i tillegg til to elektriske varebiler, PV5 Passenger og PV5 Cargo, hadde det koreanske merket tatt med seg tre elbiler.
Et konsept av EV2 som skal komme til neste år og de to versjonene av EV4, en sedan og en kombi (hatchback). Og dermed letter de også på sløret rundt hva som bor i kommende EV4.
Begge de to EV4-modellene kommer som standard med et batteri på 58,3 kWh, men her er det også langdistanseversjoner med et batteri på 81,4 kWh. Og rekkeviddene er også kjent.
Standard EV4 i sedan-form har 430 kilometer, mens Long Range har fått et WLTP-tall på 630 kilometer. Kombi starter på 410 kilometer, og dette øker til 590 kilometer med det store batteriet.
Her er andre viktige ting rundt kommende EV4:
- Digital Key 2.0 gir enkel tilgang, blant annet via Apple WatchTM
- i-Pedal 3.0 variabel regenerativ bremsing for maksimal komfort, effektivitet og sikkerhet
- Ekstern OTA-oppdatering tillater programvareoppdateringer via brukerens mobil
- 30-tommers widescreen-skjerm tilkoblet bil Navigation Cockpit (ccNC) forbedrer underholdningsopplevelsen i bilen
- Nyskapende strømme- og tilkoblingstjenester for innhold i bilen, inkludert YouTube og Netflix
- Innovative interiøroppbevarings- og fleksibilitetsløsninger
- Den nyeste ADAS-funksjonaliteten fokuserer på sømløs integrasjon med kjøreopplevelse
- Transformativ anvendelse av Kias avanserte Highway Driving Assist 2 (HDA2)-teknologi
- Driving Package F+ (Drive Wise) leverer avanserte deteksjonsmuligheter
- Optimalisert og forsterket kroppsstruktur for toppsikkerhetsbeskyttelse
- Målretting for femstjerners Euro NCAP sikkerhetsvurdering (valgfrie sikkerhetsfunksjoner inkludert ADAS F+-pakke); femstjerners US NCAP sikkerhetsvurdering; IIHS Top Safety Pick
- Designfilosofi blander kontraster fra natur og menneskehet for et moderne, uttrykksfullt utseende
- Eksteriøret har en lav nese, silhuett med lang hale, bred stilling, vertikale hodelykter og EV Tiger Face for et sporty, innovativt utseende
- Interiøret tilbyr et minimalistisk, høyteknologisk design med et frittflytende grensesnitt og asymmetrisk ratt for forbedret funksjonalitet
EV2 er altså litt lengre unna, og blir den minste i EV-familien som i dag består av EV3, EV6 og flaggskipet EV9. Dette er en B-SUV, så denne har nok et stort salgspotensiale når den er på plass til neste år.
Konseptet som ble vist i Spania gir en forhåndstitt og pekepinn på hvordan denne blir, og skal som EV4 by på både innovasjoner og åpne for eventyr på fire hjul.
‒ Kia Concept EV2 representerer et dristig skritt fremover for framtiden for urban mobilitet, sier Ho Sung Song.
‒ Med Concept EV2 utfordret vi oss selv til å skape et kjøretøy som trosser forventningene, og tilbyr innovativ teknologi og praktiske funksjoner utover størrelsen. Dette konseptet forhåndsviser Kias fremtidige visjon om å redefinere segmentet, og gir byførere et nytt nivå av raffinement og brukervennlighet. Det er et tydelig signal om vår dedikasjon til å gjøre elektriske kjøretøy virkelig tilgjengelige for alle.
Ettersom EV2 fortsatt er i utviklingsfasen er ikke spesifikasjonene klare, men dette skal bilen styre etter når det kommer til utvendig design:
- Rent, selvsikkert utseende med vertikale DRL-er, Kias Star Map-signaturbelysning og et dynamisk utseende
- Kompakt design, med en sterk silhuett og robuste støtfangere, gir Concept EV2 en dristig, førsteklasses følelse
- Profilen kombinerer solid holdning med en dynamisk skulderlinje, robuste fendere og geometriske glass- og hjulbuedetaljer for et raffinert, teknisk utseende
- Bærekraftig interiør med fleksible sitteplasser, levende design og funksjonell LED-belysning
- Enkel tilgang og allsidighet med bakhengslede dører, flatt gulv og vidåpnede bakluke for en aktiv urban livsstil
- Concept EV2 har popup-bagasjedelere, meldingsvinduteknologi og flyttbare trekantede høyttalere for tilpassbar lydopplevelse
Les også:
- BMW: Hei Trump, vi er USAs største bileksportør
- Ministeren utløste skred ‒ og det skal holde veiene åpne!
- Dette koster den ultimate roadsteren